ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ / SOCIETIESIN THE MIDDLE AND LATE BRONZE AGE (2ND MILL. BCΕ) AEGEAN
ΚωδικόςΑΠΡ259
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/η(ειδ. επιστημονασ)
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021610

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600213082
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΡΧ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
  • ΑΠΡ653 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές –τριες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει μία εικόνα των δεδομένων και να έχουν κατανοήσει τα κύρια θέματα των συζητήσεων που αφορούν στη χωροταξία και την αρχιτεκτονική των οικισμών κατά τη 2η χιλιετία στο Αιγαίο μέσα από τις πληροφορίες των ερευνών επιφανείας και των ανασκαφών. Ειδικά ζητήματα που θα διερευνηθούν διεξοδικά ποικίλλουν και περιλαμβάνουν βασικές έννοιες του νοικοκυριού και της κοινότητας από τις μεσοελλαδικές κοινότητες της ηπειρ Ελλάδας, τα μινωϊκά ανάκτορα της Κρήτης μέχρι τις μυκηναϊκές ακροπόλεις και τις ανακτορικές θέσεις της ηπειρωτ ελλάδας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχοι μαθήματος: οικισμοί, κοινότητα vs νοικοκυριό, ενδοκοινοτική vs διακοινοτική οργάνωση, οργάνωση ταφών και νεκροταφείων Χρονολόγηση - Γεωγραφικός προσδιορισμός Φυσικό περιβάλλον και άνθρωπος Θεωρία χώρου – τοπίου Μεθοδολογικά εργαλεία στις αναλύσεις τοπίου: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS), αεροφωτογραφία, γεωαρχαιολογία Επιφανειακές έρευνες Αρχές 2ης χιλιετίας: γενικά χαρακτηριστικά, οικιστική οργάνωση • ΜΕ στην Πελοπόννησο: πρώιμη (ΜΕ Ι-ΙΙ) vs ύστερη ΜΕ (ΜΕ ΙΙΙ): το παράδειγμα της Αργολίδας π.χ. Λέρνα, Ασίνη, Άργος κλπ, οικισμοί στη Μεσσηνία • ΜΕ στην κεντρ. Ελλάδα: Θεσσαλία (π.χ. Πευκάκια), Βοιωτία, Αττική, Αίγινα: ο ρόλος της Κολώνας στη ΜΕ περίοδο Διακοινοτικό επίπεδο οργάνωσης οικισμών: επιφανειακές έρευνες: το παράδειγμα της ΒΑ Πελοποννήσου (NVAP), το παράδειγμα της Μεσσηνίας (PRAP) Η εμφάνιση των πρώτων ανακτόρων στην Κρήτη Οικιστική οργάνωση στα νησιά του Αιγαίου Οργάνωση του ταφικού τοπίου στη ΜΕ περίοδο στην ηπειρ. Ελλάδα • Πρώιμη (ΜΕ Ι-ΙΙ) vs ύστερη ΜΕ (ΜΕ ΙΙΙ): το παράδειγμα της Αργολίδας • ΜΕ τύμβοι Μεσσηνίας • Ταφικό τοπίο στην κεντρ. Ελλάδα (Θεσσαλία, Βοιωτία κλπ) Πρώιμη Μυκηναϊκή περίοδος Το φαινόμενο των κάθετων λακκοειδών: περιγραφή του φαινομένου, χρονολόγηση, χαρακτηριστικά, γεωγραφική διασπορά Το ταφικό τοπίο: ταφ. περίβολοι Μυκηνών, ΥΕ Ι-Ι τάφοι Μυκηνών, πρώιμοι θολωτοί τάφοι Μεσσηνίας υψηλού κύρους Οικιστική οργάνωση • Οικισμοί με κεντρικά κτίρια π.χ. Μενελάιο, Λακωνία • Πρώιμα μεγαροειδή κτίρια σε ανακτορικές θέσεις (π.χ. Τίρυνθα) Οργάνωση οικιστικού και ταφικού τοπίου στην πρώιμη Μυκηναϊκή περίοδο: ανάδυση πρώιμων αριστοκρατιών – Σύνθεση δεδομένων και σύγκριση με υπόλοιπο Αιγαίο Νεοανακτορική περίοδος στην Κρήτη και τα νησιά Η επιρροή της Κρήτης στο νότιο Αιγαίο Μυκηναϊκή ανακτορική περίοδος: γενικά χαρακτηριστικά, εγκαθίδρυση κεντρικών εξουσιών, γεωγραφική διασπορά, κέντρο και περιφέρεια Μυκηναϊκές ακροπόλεις: γενικά χαρακτηριστικά, οργάνωση του χώρου: μέγαρο, εργαστήρια, ανοιχτοί χώροι και αυλές, χώροι θρησκευτικού τελετουργικού χαρακτήρα, ιερά, αρχείο, χώροι αποθήκευσης, αρχιτεκτονική ιστορία ακροπόλεων και περιβάλλοντος χώρου Οικήματα εκτός ακρόπολης: εργαστήρια, πόλη, σπίτια, συνοικίες Το ταφικό τοπίο: θολωτοί τάφοι vs νεκροταφεία θαλαμοειδών τάφων Το μυκηναϊκό τοπίο: δημόσια έργα Μυκηναϊκές ακροπόλεις και οργάνωση ανακτορικών κέντρων στην κεντρ. Ελλάδα (Αττική,Θήβα και Ορχομενός, Γλάς) Μονοανακτορική περίοδος στην Κρήτη Η μυκηναϊκή επιρροή στην Κρήτη και το νότιο Αιγαίο
Λέξεις Κλειδιά
οργάνωση του χώρου, οικισμός, νοικοκυριό, κοινότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις που συνοδεύονται από τη χρήση εποπτικού υλικού σε μορφή PowerPoint. Δίνεται συνιστώμενη βιβλιογραφία για την αναζήτηση πληροφοριών ενώ ενίοτε η διδασκαλία συμπληρώνεται με ασκήσεις πεδίου και εκπαιδευτική εκδρομή. Οι φοιτητές –τριες ενθαρρύνονται στη συγγραφή εργασίας (όριο 2000 λέξεων). Τα μαθήματα αναρτώνται στο elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις30
Άσκηση Πεδίου27
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων48
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων12
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Εξετάσεις3
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτές εξετάσεις. Οι προαιρετικές εργασίες ενισχύουν τη βαθμολογία εφόσον κριθούν επιτυχείς. Η παρακολούθηση του μαθήματος κρίνεται απαραίτητη καθώς η αξιολόγηση βασίζεται πρωτίστως σε θέματα που έχουν συζητηθεί κατά τη διάρκεια των διαλέξεων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Dickinson, O. T. P. K. 2003 (1994). Αιγαίο. Εποχή του Χαλκού. Αθήνα, Ινστιτούτο του Βιβλίου, Καρδαμίτσα Τreuil, R., Darque, P., Poursat, J-C. και Touchais, G. 1996. Οι πολιτισμοί του Αιγαίου κατά τη Νεολιθική και την Εποχή του Χαλκού. Μ. Καρδαμίτσα. Αθήνα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Branigan K.. (ed.). 2002. Urbanism in the Aegean Bronze Age [Sheffield Studies in Aegean Archaeology 4] Cullen, T. (ed.). 2001. Aegean Prehistory: A Review. Boston. Darcque, P. 2005. L’habitat mycénien: Formes et fonctions de l’espace bâti en Grèce continentale à la fin du IIe millénaire avant J.-C. [BEFAR 319]. Paris. Dickinson, O. T. P. K. 1977. The Origins of Mycenaean Civilization. Göteborg. Hägg R. and Konsola D. (eds.). 1986. Early Helladic Architecture and Urbanization. Göteborg. Forsén, J. 1992. The Twilight of the Early Helladics: A Study of the Disturbances in East-Central and Southern Greece towards the End of the Early Bronze Age [SIMA Pocket-book 116]. Jonsered. Galaty M. L. and Parkinson W. A. (eds.). 1999. Rethinking Mycenaean Palaces: New Interpretations of an Old Idea. Los Angeles. Pullen D. J. 1985. Social Organization in Early Bronze Age Greece: A Multidimensional Approach (Ph.D. dissertation; Indiana University 1985; University Microfilms International 85-16653). Shelmerdine, C. W., Ed. 2008. The Cambridge Companion to the Aegean Bronze Age. Cambridge: Chicago University Press. van Andel, T. H. & Runnels, C. N. 1987. Beyond the Akropolis: A Rural Greek Past. Stanford: Stanford University Press van Andel, T. H. & Runnels, C. 2002. Αρχαιολογία χωρίς Σκαπάνη : Η περίπτωση της Νότιας Αργολίδας. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο Weiberg, E. 2007. Thinking the Bronze Age. Life and Death in Early Helladic Greece., Acta Universitatis Upsalensis. Boreas. Upsala Studies in Ancient Mediterrannean and Near Eastern Civilization, vol. 29. Wright, J. C. 2004. Comparative Settlement Patterns during the Bronze Age in the Northeastern Peloponnesos, Greece,” in S. E. Alcock and J. F. Cherry (eds.), Side-by-Side Survey: Comparative Regional Studies in the Mediterranean World. Oxford. 114-131.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-06-2022