ΘΕΜΑΤΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ / TOPICS OF IDEOLOGY IN THE MIDDLE AND LATE BRONZE AGE (2ND MILL. BCE) AEGEAN
ΚωδικόςΑΠΡ261
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/η(ειδ. επιστημονασ)
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021611

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (2Η ΧΙΛΙΕΤΙΑ Π.Χ.) ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600213084
Τύπος Μαθήματος
Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΠΡ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΡΧ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
  • ΑΠΡ653 ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται: - να αποκτήσουν μία ευρεία γνώση των ζητημάτων ιδεολογίας και των αντιλήψεων των ανθρώπων σε διάφορες περιοχές του Αιγαίου κατά την 2η χιλιετία π.Χ. - να είναι σε θέση να προσεγγίσουν με κριτικό τρόπο ειδικά ζητήματα που αφορούν σε θέματα ιδεολογίας, ταφικών πρακτικών και τελετουργιών σχετικών με το θάνατο, λατρευτικών και θρησκευτικών επιτελέσεων, συμβόλων και εικονογραφικών αναπαραστάσεων κατά τη 2η χιλιετία π.Χ. στο χώρο του Αιγαίου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο παρόν μάθημα θα συζητηθούν ζητήματα που ασχολούνται με τα τελετουργικά δρώμενα και τους μηχανισμούς διαμόρφωσης της ιδεολογίας και των αντιλήψεων των προϊστορικών κοινοτήτων του Αιγαίου. Διαφορετικές πτυχές του υλικού πολιτισμού, της οργάνωσης του ιδιωτικού και του δημόσιου χώρου αλλά και του τοπίου φανερώνουν τη σημαντική σχέση των ανθρώπων με σύμβολα, αντικείμενα και ιδεολογίες που παραπέμπουν σταδιακά στην προσπάθεια διαμόρφωσης λατρείας, ιδεών, συμβολικών συστημάτων, μύθων και κοσμολογικών αντιλήψεων. Συλλογική κατανάλωση φαγητού και ποτού, εορταστικές εκδηλώσεις, τελετουργικά δρώμενα, περιστατικά βιωματικών εμπειριών και συμμετοχής των αισθήσεων και του σώματος αλλά και εικονογραφικές αναπαραστάσεις τόπων και ανθρώπων (ειδώλια, σφραγιστικά δαχτυλίδια, τοιχογραφίες κλπ) συμβάλλουν σε μια ρευστή εικόνα συνεχών διαπραγματεύσεων ταυτοτήτων, ρόλων και ιδεών στις προϊστορικές κοινότητες του Αιγαίου. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η αποτύπωση των κοινωνικών και τελετουργικών πρακτικών, ο χαρακτήρας και η ένταση τους, αλλά και ο βαθμός επίδρασής τους στη διαμόρφωση των κοινωνικής οργάνωσης και πολυπλοκότητας.
Λέξεις Κλειδιά
κοινωνικές και τελετουργικές πρακτικές, λατρεία, ιδεολογία, σύμβολα, συλλογικές συναθροίσεις, συλλογική κατανάλωση φαγητού και ποτού, τελετουργικά δρώμενα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις30
Άσκηση Πεδίου27
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων48
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων12
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Εξετάσεις3
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτές εξετάσεις. Οι προαιρετικές εργασίες ενισχύουν τη βαθμολογία εφόσον κριθούν επιτυχείς. Η παρακολούθηση του μαθήματος κρίνεται απαραίτητη καθώς η αξιολόγηση βασίζεται πρωτίστως σε θέματα που έχουν συζητηθεί κατά τη διάρκεια των διαλέξεων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Hood, S. 2017. Η τέχνη στην προϊστορική Ελλάδα. 6η έκδοση, Αθήνα, Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Alram-Stern, E., F. Blakolmer, S. Deger-Jalkotzy, R. Laffineur και J. Weilhartner (επιμ.) 2016. Metaphysis: Ritual, Myth and Symbolism in the Aegean Bronze Age. Proceedings of the 15th International Aegean Conference, Vienna, Institute for Oriental and European Archaeology, Aegean and Anatolia Department, Austrian Academy of Sciences and Institute of Classical Archaeology, University of Vienna, 22-25 April 2014. D'Agata, Α.L. και A. Van de Moortel (επιμ.) 2009. Archaeologies of Cult: Essays on Ritual and Cult in Crete in Honor of Geraldine C. Gesell, Hesperia Supplement 42, Princeton: The American School of Classical Studies at Athens. Branigan, K. (επιμ.). 1998. Cemetery and Society in the Aegean Bronze Age. Sheffield: Sheffield Studies in Aegean Archaeology 1. Cavanagh, W. και C. Mee. 1998. A Private Place: Death in Prehistoric Greece. Jonsered: Paul Åströms Förlag.Ekroth, G. και J. Wallensten (επιμ.) 2013. Bones, behaviour and belief: The zooarchaeological evidence as a source for ritual practice in ancient Greece and beyond. ActaAth 4°, 55, Stockholm: Svenska Institutet i Athen. Harrell, K. και J. Driessen (επιμ.) 2015. Thravsma: Contextualising the Intentional Destruction of Objects in the Bronze Age Aegean and Cyprus, Louvain-la-Neuve: Presses universitaires de Louvain. Hitchcock, L. A., R. Laffineur και J. Crowley (επιμ.) 2008. Dais: The Aegean Feast. Proceedings of the 12th International Aegean Conference / 12e Rencontre égéenne internationale, University of Melbourne, Centre for Classics and Archaeology, 25-29 March 2008, Aegaeum 29, Liège and Austin: Université de Liège, Histoire de l’art et archéologie de la Grèce antique and University of Texas at Austin, Program in Aegean Scripts and Prehistory. Insoll, Τ. (επιμ.) 2011. Oxford Handbook of the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford: Oxford University Press. Kyriakidis, Ε. (επιμ.) 2007. The Archaeology of Ritual. Cotsen Advanced Seminars 3, Los Angeles: Cotsen Institute of Archaeology. Laffineur, R και Crowley J.L. 1992. EIKON. AEGEAN BRONZE AGE ICONOGRAPHY: SHAPING A METHODOLOGY. Proceedings of the 4th International Aegean Conference / 4e Rencontre égéenne internationale, University of Tasmania, Hobart, Australia, 6-9 April 1992 Laffineur, R. και R Hägg (επιμ.) 2001. Potnia: Deities and Religion in the Aegean Bronze Age. Proceedings of the 8th International Aegean Conference / 8e Rencontre égéenne internationale. Göteborg, Göteborg University, 12-15 April 2000. Liège: Université de Liège. Aegaeum 22. Mina, M. 2008. Anthropomorphic Figurines from the Neolithic and Early Bronze Age Aegean: Gender Dynamics and Implications for the Understanding of Aegean Prehistory (BAR International Series 1894). Oxford: British Archaeological Reports. Wright, J. C. (επιμ.) 2004. The Mycenaean Feast. Princeton, New Jersey, The American School of Classical Studies at Athens.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-06-2022