ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / DESIGN STUDIO 4: ARCHITECTURAL DESIGN IN NATURAL ENVIRONMENT
Κωδικός04EA10d
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017759

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 35
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν4215

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΕ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία10
Class ID
600213196
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • 01EA10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 1
  • 02EA10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 2
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα εισαγάγει του φοιτητές σε συνθετική κλίμακα μεσαίας πολυπλοκότητας μέσω του σχεδιασμού κτιρίου συλλογικής διαβίωσης σε φυσικό, αστικό ή περι-αστικό περιβάλλον.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα: -κατανοήσουν τις ιδιαίτερες συνθήκες ενσωμάτωσης κτιρίου συλλογικής διαμονής (καταφύγιο) στο φυσικό περιβάλλουν -διερευνήσουν κριτικά συνθετικές αρχές και κτιριολογικές αρχές -θα κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες προσέγγισης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ως συνθετική σκέψη και διαδικασία -εξοικειωθούν με τον περιβαλλοντικό σχεδιασμό και την λειτουργική οργάνωση ενός κτιρίου μεσαίας πολυπλοκότητας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Με ποιον τρόπο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός μπορεί να εκφράσει εκδοχές συγκεκριμενοποίησης του ουδέτερου φυσικού χώρου με ιδιαίτερες κατασκευές προσωρινής διαμονής, μελέτης ή έρευνας ώστε να προσφέρει εγκατάσταση στο ανθρώπινο υποκείμενο μέσα στη φύση χωρίς να τη συναγωνίζεται; Το μάθημα μας εισάγει στο σχεδιασμό μιας τέτοιας εκδοχής «συγκεκριμενοποίησης» - έναν ιδιαίτερο τύπο κατοίκησης μέσα στο φυσικό περιβάλλον με στόχο την προσωρινή και αρμονική συνύπαρξη για λόγους όπως η αναψυχή και η προστασία. Μέσα από αυτή την προβληματική, το εργαστήριο «Σχεδιασμός 2» επιδιώκει να εκθέσει τους φοιτητές/ριες σε ένα υψηλότερο βαθμό συνθετικής πολυπλοκότητας, αναπτύσσοντας ζητήματα που σχετίζονται με την αφετηρία και τη συγκρότηση της σχεδιαστικής πράξης, καθώς και με την προσαρμογή της χωρικής οργάνωσης, της αρχιτεκτονικής μορφής, της δομής και της υλικότητας στο φυσικό περιβάλλον και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση του, όπως το κλίμα, τα φυσικά φαινόμενα, η εντοπιότητα κλπ. Ως πεδίο πειραματισμού των παραπάνω ζητημάτων, διερευνώνται θέματα συλλογικής κατοίκησης στη φύση, όπως για παράδειγμα καταφύγια ή ερευνητικά παρατηρητήρια σε ευαίσθητα περιβάλλοντα (παραποτάμιες ή ορεινές περιοχές).
Λέξεις Κλειδιά
Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός, Ενσωμάτωση, Εναρμόνιση, Κατοίκηση στη Φύση, Διημέρευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις25
Εργαστηριακή Άσκηση10
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων10
Φροντιστήριο70
Εκπόνηση μελέτης (project)185
Εξετάσεις75
Σύνολο375
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο σχεδιασμός θα γίνει σε επίπεδο προμελέτης. Θα υπάρξει μια ενδιάμεση και μια τελική παρουσίαση των συνθετικών θεμάτων. Τα παραδοτέα της τελικής εξέτασης / αξιολόγησης περιλαμβάνουν: _2 πινακίδες, στις οποίες θα παρουσιαστεί το συνολικό project με επιλεκτικά σχέδια, διαγράμματα, κείμενα και απεικονίσεις _Μακέτα του τελικού project και τμηματικές μακέτες εργασίας σε διάφορες κλίμακες _Τεύχος Α3 και CD με όλο το παραπάνω υλικό σε ψηφιακή μορφή
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μάθημα [04ΕΑ10]: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 2 Εξάμηνο 4 - Εαρινό Επιλογές Συγγραμμάτων: Βιβλίο [11303]: Τέχνες και χώροι υγείας, Βαβύλη Φανή [επιμέλεια] Βιβλίο [10942]: Aspects of Healing Environments, Βαβύλη Φανή (επιμέλεια)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Av 157/158: Herzog & De Meuron 2005-2013 (English and French Edition) Paperback – March 6, 2013 Bachelard, Gaston, Η ποιητική του χώρου, (Βέλτσου, Ελένη, μτφρ.), εκδόσεις Χατζηνικολή, 2014 Balmond, Cecil, Jannuzzi, Smith, Informal, Prestel, 2002 Balmond, Cecil, Crossover, Prestel, 2013 Γιακουμακάτος, Ανδρέας, Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Αφιέρωμα ‘Σύγχρονη Αρχιτεκτονική στην Ευρώπη των Άλπεων’ στην ετήσια επιθεώρηση ΘΕΜΑΤΑ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ, Τεύχος 44/2013, Αθήνα Calvino, Italo, Οι αόρατες πόλεις, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2004 Castanheira, Carlos and Siza, Álvaro, Álvaro Siza: The Function of Beauty, Phaidon, 2014 Ching, Francis D.K., Form, Space & Order, Wiley, 4th edition, 2014 Davidson, Cynthia C., Anything, Anyone Corporation New York, The MIT Press, 2001 El Croquis 139,155,179-180: Sanaa, Sejima Nishizawa 2004-2008, 2008-2011, 2011-2015, Ετήσια ειδική έκδοση ΚΤΙΡΙΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ + DESIGN, Τεχνικό Περιοδικό ΚΤΙΡΙΟ, Επιλογή στη Δόμηση ΕΠΕ – Τεχνικές Εκδόσεις, Παπαϊωάννου Π., Τσιώρα, Δ. (εκδ.), Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Τεύχη 10/2007, 10/2008, 11/2009, 7/2010, 7/2011, Θεσσαλονίκη Howes, Phil, Laughlin, Zoe, Material Matters: New Materials in Design, Black Dog Publishing, 2012 Ingels, Bjarke, Big, Hot to Cold: An Odyssey of architectural adaptation, 2015 Κονταράτος, Σάββας, Δοκίμια αρχιτεκτονικής, πρότυπα, συμβολισμοί και αναιρέσεις στη νεότερη εποχή, Libro, Aθήνα 2009 Mateus, Aires and Cacciatore, Francesco, Living the Boundary: Twelve Houses By Aires Mateus & Associados, 2011 Norberg-Schulz, Ch., Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture, Academy (1979) 1980 Rahim, Ali, Contemporary Techniques in Αrchitecture, Chichester: John Wiley & Sons, 2002 Rand, Ayn, The Fountainhead, Plume; Reprint edition, 1994 Richardson, Phyllis, XS: Big Ideas, Small Buildings, Dietrich, Lucas (ed.),Thames & Hudson, London, 2001 Rossi, Aldo, Η Aρχιτεκτονική της Πόλης, επιμ.: Παπαδόπουλος, Λ., Παπακώστας, Γ., Τσιτιρίδου, Σ., μτφρ.: Πετρίδου, Β., Σύγχρονα Θέματα, Θεσσαλονίκη, 1987 Tanizaki, Junichiro, In Praise of Shadows, Leete’s Island Books, 1977 Ternaux, Elodie, Material World 3: Innovative Materials for Architecture and Design, FRAME, 2011 Τσακαλίδου, Βενετία (επιμ.), Αφιέρωμα ‘Σύγχρονα Μουσεία: Ζητήματα συνέχειας και αντίστιξης’ στην ετήσια επιθεώρηση ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, Τεύχος 46/2012, Αθήνα Van Berkel, Ben, Bos, Caroline, Move, UN Studio & Goose Pres, Amsterdam, 1999 Zumthor, Peter, Thinking Architecture, Birkhauser, 2010
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-07-2019