ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ / INTRODUCTION TO RESTORATION OF HISTORICAL BUILDINGS
Κωδικός04EE10a
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017796

Πρόγραμμα Σπουδών: ΜΕΡΙΚΗ ΦΟΙΤΗΣΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν426

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 162
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν426

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία5
Class ID
600213197
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν 1. αποκτήσει ένα βασικό πλαίσιο γνώσεων γύρω από τα σύγχρονα ζητήματα της θεωρίας των αποκαταστάσεων 2. γνωρίσει και εφαρμόσει σε μικρής κλίμακας ιστορικά κτήρια τη σύγχρονη μεθοδολογία ανάλυσης και τεκμηρίωσης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, 3. αντιμετωπίσει τα βασικά ζητήματα ερμηνείας και αξιολόγησής της 4. αποκτήσει μια πρώτη επαφή με ζητήματα προγραμματισμού των επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και 5. σχηματίσει μια εικόνα του πολυσύνθετου τομέα των επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και σύνολα, των απαιτήσεων και της συνθετικής πολυπλοκότητάς τους.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ANTIKEIMENO TOY ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αντικείμενο του μαθήματος είναι η Θεωρία και η πράξη του Υλικού Πολιτισμού και η ιστορική και κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία. Στο μάθημα συνδυάζεται η διδασκαλία της θεωρίας με την εργαστηριακή σχεδιαστική άσκηση. Τα προς επεξεργασία θέματα είναι μνημεία, επιλεγμένα ακόμα και από τα ταπεινά δημιουργήματα της ανώνυμης αρχιτεκτονικής, που προσφέρουν άμεσα διδάγματα σε θέματα διαχρονικών ποιοτήτων χώρου και κατασκευαστικής ευρηματικότητας. Συνήθως πρόκειται για νεότερα μνημεία, που είναι επισκέψιμα και που προσφέρονται για συστηματική εργασία πεδίου, ενώ συχνά φέρουν τους φοιτητές/-τριες αντιμέτωπους με τους προβληματισμούς της σύγχρονης κοινωνίας. Είναι δηλαδή θέματα κατά κάποιον τρόπο επίκαιρα, κτίσματα ή σύνολα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς που απασχολούν την κοινή γνώμη και τους ειδικούς, ως αντικείμενα δημόσιου διαλόγου. ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στόχος του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των μελλοντικών αρχιτεκτόνων στο να διαβάζουν και να αναγνωρίζουν το ιστορικό δομημένο περιβάλλον, μέσα από την επαφή τους με αυτό. Η διδακτική διαδικασία επιδιώκει να τους δώσει τα βασικά εφόδια, προκειμένου να μπορέσουν να χειριστούν, προγραμματικά και σχεδιαστικά, έναν τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα, και ταυτόχρονα να τους εξοικειώσει με την πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος. Το εργαστήριο αυτό, δηλαδή, προσφέρει στους νέους αρχιτέκτονες, σε σχετικά πρώιμο στάδιο των σπουδών τους, το υπόβαθρο γνώσεων το απαραίτητο για την ενασχόλησή τους, σε μεταγενέστερο εξάμηνο, με ζητήματα ανασχεδιασμού της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και εν γένει ζητήματα αρχιτεκτονικών επεμβάσεων σε ιστορικό περιβάλλον. Για την εκπόνηση του εργαστηρίου απαιτείται η μετακίνηση των φοιτητών και φοιτητριών και εργασία πεδίου στα επιλεγμένα οικιστικά σύνολα, ως τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Προβλέπεται εκπαιδευτική εκδρομή.
Λέξεις Κλειδιά
αποκατάσταση, ιστορικά κτίρια, ανάλυση τεκμηρίωση, αξιολόγηση, επανασχεδιασμός, επανάχρηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • εργασία πεδίου, αναγνώριση
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Οι φοιτητές καλούνται να αναλύσουν, να τεκμηριώσουν και να ερμηνεύσουν ιστορικά κτίρια ανατρέχοντας σε ποικίλες πηγές πληροφόρησης και επικοινωνώντας με διάφορους φορείς, υπηρεσίες και άτομα, καθώς και στην έρευνα πεδίου. Οι πληροφορίες καταγράφονται και αξιολογούνται αναλόγως της εγκυρότητας των πηγών προέλευσης και συγκεντρώνονται σε ηλεκτρονικά και σχεδιαστικά αρχεία σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προτείνεται στο μάθημα.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις48
Εργαστηριακή Άσκηση72
Άσκηση Πεδίου30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται σύμφωνα με τη συμμετοχή τους στο μάθημα και την ποιότητα της σχετικής εργασίας που εκπονούν. Η εργασία είναι ομαδική και περιλαμβάνει το πλήρες φάσμα της αναγνώρισης, ανάλυσης, τεκμηρίωσης και αξιολόγησης επιλεγμένου ιστορικού κτιρίου ή συνόλου με εφαρμογή των σχετικών μεθόδων που διδάσκονται. Η παρουσίαση της εργασίας γίνεται δημόσια και συνοδεύεται από αναλυτικό τεύχος. Η αξιολόγηση ολοκληρώνεται με γραπτές εξετάσεις πάνω σε θέματα που αφορούν τη μεθοδολογία και τη θεωρία των επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και σύνολα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μ. Νομικός,ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ,Σ. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε,θεσσαλονίκη, 1997 Γ. Καραδέδος, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ,Εκδόσεις Μέθεξις,Θεσσαλονίκη 2009, Μαρία Δούση, Η Αρχιτεκτονική και τα δομικά συστήματα των ιστορικών σιδηρών κατασκευών. 18ος - 20ος αιώνας. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2015.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ήπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών,Συλλογικό έργο, Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2009,Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, planning, design, building. Birkhaeuser Verlag A.G. Basel, Boston,Berlin 2007, Jokilehto, Jukka, A History of Architectural Conservation, Bath 2001 Powell Kenneth, Architecture Reborn: The Conservation and Reconstruction of Old Buildings, Mnafred Schuller, Building Archeology (ICOMOS, International Council on Monuments and Sites VII),Munich 2002
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-07-2022