Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν
1. αποκτήσει ένα βασικό πλαίσιο γνώσεων γύρω από τα σύγχρονα ζητήματα της θεωρίας των αποκαταστάσεων
2. γνωρίσει και εφαρμόσει σε μικρής κλίμακας ιστορικά κτήρια τη σύγχρονη μεθοδολογία ανάλυσης και τεκμηρίωσης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς,
3. αντιμετωπίσει τα βασικά ζητήματα ερμηνείας και αξιολόγησής της
4. αποκτήσει μια πρώτη επαφή με ζητήματα προγραμματισμού των επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και
5. σχηματίσει μια εικόνα του πολυσύνθετου τομέα των επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια και σύνολα, των απαιτήσεων και της συνθετικής πολυπλοκότητάς τους.
Περιεχόμενο Μαθήματος
ANTIKEIMENO TOY ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η Θεωρία και η πράξη του Υλικού Πολιτισμού και η ιστορική και κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία. Στο μάθημα συνδυάζεται η διδασκαλία της θεωρίας με την εργαστηριακή σχεδιαστική άσκηση. Τα προς επεξεργασία θέματα είναι μνημεία, επιλεγμένα ακόμα και από τα ταπεινά δημιουργήματα της ανώνυμης αρχιτεκτονικής, που προσφέρουν άμεσα διδάγματα σε θέματα διαχρονικών ποιοτήτων χώρου και κατασκευαστικής ευρηματικότητας. Συνήθως πρόκειται για νεότερα μνημεία, που είναι επισκέψιμα και που προσφέρονται για συστηματική εργασία πεδίου, ενώ συχνά φέρουν τους φοιτητές/-τριες αντιμέτωπους με τους προβληματισμούς της σύγχρονης κοινωνίας. Είναι δηλαδή θέματα κατά κάποιον τρόπο επίκαιρα, κτίσματα ή σύνολα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς που απασχολούν την κοινή γνώμη και τους ειδικούς, ως αντικείμενα δημόσιου διαλόγου.
ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στόχος του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των μελλοντικών αρχιτεκτόνων στο να διαβάζουν και να αναγνωρίζουν το ιστορικό δομημένο περιβάλλον, μέσα από την επαφή τους με αυτό. Η διδακτική διαδικασία επιδιώκει να τους δώσει τα βασικά εφόδια, προκειμένου να μπορέσουν να χειριστούν, προγραμματικά και σχεδιαστικά, έναν τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα, και ταυτόχρονα να τους εξοικειώσει με την πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος.
Το εργαστήριο αυτό, δηλαδή, προσφέρει στους νέους αρχιτέκτονες, σε σχετικά πρώιμο στάδιο των σπουδών τους, το υπόβαθρο γνώσεων το απαραίτητο για την ενασχόλησή τους, σε μεταγενέστερο εξάμηνο, με ζητήματα ανασχεδιασμού της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και εν γένει ζητήματα αρχιτεκτονικών επεμβάσεων σε ιστορικό περιβάλλον.
Για την εκπόνηση του εργαστηρίου απαιτείται η μετακίνηση των φοιτητών και φοιτητριών και εργασία πεδίου στα επιλεγμένα οικιστικά σύνολα, ως τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Προβλέπεται εκπαιδευτική εκδρομή.
Λέξεις Κλειδιά
αποκατάσταση, ιστορικά κτίρια, ανάλυση τεκμηρίωση, αξιολόγηση, επανασχεδιασμός, επανάχρηση
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μ. Νομικός,ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ,Σ. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε,θεσσαλονίκη, 1997
Γ. Καραδέδος, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ,Εκδόσεις Μέθεξις,Θεσσαλονίκη 2009,
Μαρία Δούση, Η Αρχιτεκτονική και τα δομικά συστήματα των ιστορικών σιδηρών κατασκευών. 18ος - 20ος αιώνας. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2015.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ήπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών,Συλλογικό έργο, Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2009,Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, planning, design, building. Birkhaeuser Verlag A.G. Basel, Boston,Berlin 2007,
Jokilehto, Jukka, A History of Architectural Conservation, Bath 2001
Powell Kenneth, Architecture Reborn: The Conservation and Reconstruction of Old Buildings,
Mnafred Schuller, Building Archeology (ICOMOS, International Council on Monuments and Sites VII),Munich 2002