ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΕΙΣ. ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧ/ΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧ/ΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΝΟΤΟΥ 20ος ΚΑΙ 21ος ΑΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΕΙΣ. ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧ/ΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧ/ΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΝΟΤΟΥ 20ος ΚΑΙ 21ος ΑΙ / SPECIALIZATIONS, INSIGHTS, EXPERIMENTATIONS: SPECIAL TOPICS OF ARCHITECTURAL HISTORY: GREECE AND THE GLOBAL SOUTH -20th-21st CENTURY
Κωδικός08ET10
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000517

Πρόγραμμα Σπουδών: ΜΕΡΙΚΗ ΦΟΙΤΗΣΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν846

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν846

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΕΙΣ. ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧ/ΚΗ ΚΑΙ ΑΡΧ/ΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΝΟΤΟΥ-20ος και 21ος ΑΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600213220
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μέσα από τη διαδικασία ανάλυσης και συγκριτικής προσέγγισης των αρχιτεκτονικών φαινομένων οι φοιτητές, σε μια ώριμη πλέον φάση των σπουδών τους, αναμένεται να - κατακτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις γύρω από τις μορφές του παρελθόντος και - εμβαθύνουν σε σημαντικά ζητήματα ιστορίας της αρχιτεκτονικής που δεν προσεγγίζονται αναλυτικά στα αντίστοιχα υποχρεωτικά μαθήματα, - κατανοήσουν την αλληλεπίδραση ανάμεσα στις συνθετικές επιλογές των μελετητών και στην αρχιτεκτονική πραγματικότητα, την οποία ως αρχιτέκτονες θα κληθούν να συνδιαμορφώσουν, - προσεγγίσουν βασικές και διαχρονικές αρχές της αρχιτεκτονικής δημιουργίας που μπορούν να συμβάλουν στην επίλυση σύγχρονων αρχιτεκτονικών προβλημάτων, - αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις και μεθοδολογικά εργαλεία στο πεδίο της τεκμηρίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, - κατακτήσουν κρίσιμες συνιστώσες μιας ευρύτερης παιδείας, πολύτιμης για την προσωπικότητα του αρχιτέκτονα, όπως: αυτογνωσία, πνευματικές και αισθητικές αξίες, κριτική προσέγγιση της ιστορικής μνήμης, σεβασμό στα μνημεία και την αρχιτεκτονική κληρονομιά
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό επιχειρεί να αναδείξει στις φοιτήτριες και τους φοιτητές λιγότερο γνωστές πτυχές της σύγχρονης αρχιτεκτονικής παραγωγής στις λεγόμενες περιοχές του παγκόσμιου Νότου, δίνοντας έμφαση στον Ελλαδικό χώρο. Τον κορμό του μαθήματος διατρέχει το εννοιολογικό δίπολο Βορράς/Νότος, όπως αυτό εκφράζεται από τον Πορτογάλο κοινωνιολόγο Boaventura de Sousa Santos. Το δίπολο αυτό δηλώνει την ασύμμετρη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ διαφορετικών περιοχών του πλανήτη από την ιδεολογική κυριαρχία του Βορρά η οποία και αναπαράγεται συνεχώς μέσω του καπιταλισμού, της αποικιοκρατίας και της πατριαρχίας. Η πολωμένη αυτή ιδεολογική συνθήκη είχε συνέπειες και στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, με την κυρίαρχη ιστοριογραφία να αναπαράγει ελλείψεις που δεν αναγνωρίζονται από τη διήγηση που έχει κατασκευάσει το λευκό, ανδρικό βλέμμα. Το μάθημα δεν βασίζεται σε μια χρονολογική σύνθεση του υλικού βάσει ιστορικής εξέλιξης, αλλά βάσει τυπολογικών παραδειγμάτων (αστική κλίμακα, Συλλογική Κατοίκιση, Συλλογικές Υποδομές, κλπ.) που οργανώνουν μια διιστορική διερεύνηση της αρχιτεκτονικής παραγωγής στον Ελλαδικό χώρο, την Ιβηρική Χερσόνησο, τη Νότιο Αμερική και την Αφρικανική Ήπειρο κατά τη διάρκεια του 20ου και 21ου αιώνα. Κεντρικό ρόλο στη διερεύνηση αυτή καταλαμβάνει η έννοια του παραδειγματικού αντικειμένου (κτιρίου, σχεδίου, κειμένου, έκθεσης, κ.ά.), δηλαδή ενός αντικείμενου γενικού αλλά και ειδικού που αναδεικνύει το σύνολο των διανυσμάτων που επέτρεψαν τη δημιουργία του μια συγκεκριμένη ιστορικά στιγμή.
Λέξεις Κλειδιά
Σεμινάριο, Ιστορία Αρχιτεκτονικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις26
Σεμινάρια13
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων48
Φροντιστήριο9
Συγγραφή εργασίας / εργασιών48
Εξετάσεις6
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με την εκπόνηση θεωρητικής εργασίας με έκταση 2500 λέξεων περίπου, το θέμα της οποίας επιλέγεται σε συνεργασία με τους διδάσκοντες και δηλώνεται στην αρχή του εξαμήνου. Στο τέλος του εξαμήνου οι εργασίες παρουσιάζονται στην τάξη σε ανακοινώσεις 15λεπτης διάρκειας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
[10307] Γιακουμακάτος, Α. 2004. Ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής – 20ος Αιώνας. Αθήνα: Νεφέλη. [25741] Φιλιππίδης, Δ. 2006. Ανθολογία Κειμένων Ελληνικής Αρχιτεκτονικής. Αθήνα: Μέλισσα. [77117266] Αίσωπος, Γ και Γ. Σημαιοφορίδης. 2008. Η Σύγχρονη (Ελληνική) Πόλη. Αθήνα: ΔΟΜΕΣ.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-02-2022