Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εργαστήριο σχεδιασμού θα διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους η αρχιτεκτονική μπορεί να (ξανα)ενσωματώσει στις διαδικασίες της στοιχεία που εκτόπισε η εκλογικευμένη προσέγγιση της τεχνολογίας καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα και, με ακόμα μεγαλύτερη ένταση μετά την έλευση των ψηφιακών μέσων, στις αρχές του 21ου: το μαγικό, το μη λογικό, τη βαρβαρότητα.
Στα πλαίσια του μαθήματος, οι φοιτητές θα αναζητήσουν με αρχιτεκτονικούς όρος, δηλαδή μέσω του σχεδιασμού, πιθανές νέες συνθήκες για το σημείο συνάντησης μεταξύ των παραδοσιακών διπόλων που καταρρέουν. Με άλλα λόγια, οι φοιτητές θα σχεδιάσουν μαθαίνοντας να αντιμετωπίζουν τον σχεδιασμό μέσα στις νέες συνθήκες από τις οποίες αναδύεται μία πολύπλοκη κατάσταση όπου οι βεβαιότητες για το τι συνιστά αρχιτεκτονικό χώρο και τι όχι, για το τι είναι αστικός χώρος και τι είναι τοπίο, για το τι είναι φυσικό και τι τεχνητό και για το τι είναι ιστορικό και τι καινοτόμο έχουν χαθεί. Μέσα από αυτή την καταστροφή των βεβαιοτήτων προκύπτει η ανάγκη για νέους αρχιτεκτονικούς μύθους: οι φοιτητές επομένως θα κληθούν να δημιουργήσουν νέες αρχιτεκτονικές μυθολογίες, αγκαλιάζοντας τους κινδύνους που εμπεριέχει μία τέτοια προσπάθεια.
Το εργαστήριο θα χρησιμοποιήσει ως παράδειγμα την έννοια του αρχείου και τη στέγασή του, ως όχημα σχεδιασμού τις – αρχιτεκτονικές και μη – αναφορές, ως εργαλείο αλλοίωσής τους την τεχνολογία (ή την άρνησή της), ως πεδίο την πόλη της Θεσσαλονίκης, και ως εναρκτήρια ιδέα αυτή του ‘νησιού’. Ο στόχος η δημιουργία αρχιτεκτονικών αφηγήσεων / μυθολογιών που θα μπορέσουν να καταστήσουν την αρχιτεκτονική (ξανά) επικίνδυνη.