ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ / SPECIALIZATIONS, INSIGHTS, EXPERIMENTATIONS: PUBLIC SPACE AND PARTICIPATORY DESIGN
Κωδικός09EX14
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυαγγελία Αθανασίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021626

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής956

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ, ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ: ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600213407

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοPolytechnic - wing A (Architecture)
ΌροφοςFloor 1
Αίθουσα201 (20)
ΗμερολόγιοTuesday 15:00 to 19:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • 03TT10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
  • 06EA10 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 4
  • 06TH21 ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: - κατανοούν τις κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές διαστάσεις του δημόσιου χώρου - κατανοούν τους σύγχρονους μετασχηματισμούς του δημόσιου χώρου - κατακτούν γνώση για την εθνογραφική έρευνα και τις ποιοτικές ερευνητικές μεθόδους για τον δημόσιο χώρο - εξασκούνται στην διεξαγωγή εθνογραφικής έρευνας και ποιοτικών ερευνητικών μεθόδων για τον δημόσιο χώρο - κατακτούν τις μεθόδους και τα εργαλεία του συμμετοχικού σχεδιασμού - εξασκούνται στην διεξαγωγή διαδικασίας συμμετοχής σε πραγματικό έργο σχεδιασμού δημόσιου χώρου - διατύπωση σχεδιαστικών κατευθύνσεων και εργαλείων για τον σχεδιασμό του δημόσιου χώρου
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εργαστήριο εμβαθύνει στον χαρακτήρα, τον ρόλο και τη χρήση του δημόσιου χώρου στη καθημερινότητα της πόλης με στόχο τον συμπεριληπτικό σχεδιασμό, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την δημοκρατική διαχείριση. Το εργαστήριο οργανώνεται σε δύο φάσεις. a. Διαστάσεις του δημόσιου: Ερευνώντας το πεδίο Η πρώτη αφορά στις ποιοτικές ερευνητικές μεθόδους που στοχεύουν στην κατανόηση των κοινωνικών, πολιτικών και πολιτισμικών αξιών και διαδικασιών που συνεχώς διαμορφώνουν τον δημόσιο χώρο. Εμβαθύνει στις διαφορετικές εννοιολογήσεις του δημόσιου χαρακτήρα του δημόσιου χώρου, τη σχέση του με τη δημόσια σφαίρα και το δικαίωμα στη πόλη καθώς και τους συνεχείς μετασχηματισμούς του στο πλαίσιο της σύγχρονης αστικοποίησης. Έμφαση δίνεται στις ποιοτικές μεθόδους που επιχειρούν, να καταγράψουν και να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά, τις πολλαπλές διαιρέσεις, συγκρούσεις, αποκλεισμούς, οικειοποιήσεις και διεκδικήσεις της καθημερινής χρήσης του δημόσιου χώρου. Η φάση έχει διάρκεια 5 εβδομάδες Η δεύτερη φάση αφορά στον σχεδιασμό συγκεκριμένου δημόσιου χώρου μέσα από μια διαδικασία συμμετοχής που ενσωματώνει τους διαφορετικούς χρήστες του και προωθεί την συμπερίληψη, την ισότητα και τη δημοκρατία. Τελικός στόχος δεν είναι ο λεπτομερής και παγιωμένος σχεδιασμός του δημόσιου χώρου, αλλά η διατύπωση κατευθύνσεων και εργαλείων που θα εμπλουτίσουν τον σχεδιασμό με τις επιθυμίες και τις ανάγκες των καθημερινών χρηστών του. Η φάση έχει διάρκεια 8 εβδομάδες
Λέξεις Κλειδιά
δημόσιος χώρος, δημόσιος χαρακτήρας, εθνογραφική έρευνα, συμμετοχικός σχεδιασμός, χωροι της φροντίδας, συμπερίληψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις16
Άσκηση Πεδίου24
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων8
Φροντιστήριο24
Εκπόνηση μελέτης (project)54
Συγγραφή εργασίας / εργασιών16
Εξετάσεις8
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών γίνεται μέσα απο την εκπόνηση και παρουσίαση κατά τη διάρκεια και στο τέλος του εξαμήνου 2 ανεξάρτητων και ισότιμων εργασιών κάθε μία συνεισφέρει 50% στον τελικό βαθμό: α. η έρευνα των πολλαπλών διαστάσεων συγκεκριμένου δημόσιου χώρου (χρήση, κοινωνικές, πολιτισμικές, κλπ) με εθνογραφικές και άλλες μεθόδους ποιοτικής έρευνας. β. σχεδιασμός δημόσιου χώρου αξιοποιώντας τις μεθόδους του συμμετοχικού σχεδιασμού. Οι δύο εργασίες εκπονούνται απο ομάδες των 3 ατόμων. Τα κριτήρια αξιολόγησης αφορούν στην συγκρότηση, τη τεκμηρίωση, τη δημιουργικότητα και την παρουσίαση των δύο εργασιών και αφορά στις ενδιάμεσες παρουσιάσεις και συμμετοχή και στην τελική παρουσίαση και παράδοση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Lefebvre Henry (2006) Το δικαίωμα στην πόλη: Χώρος και πολιτική, Αθήνα: Κουκίδα (πρώτη έκδοση στα γαλλικά, 1968, μετάφραση στα ελληνικά Π Τουρνικιώτης & Κ Λοράν). Harvey David (2013) Εξεγερμένες πόλεις: Απο το δικαίωμα στην πόλη στην επανάσταση της πόλης, Αθήνα:ΚΨΜ (πρώτη έκδοση 2012, μετάφραση στα ελληνικά Κ Χαλμούκου).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Athanassiou E (2017) The hybrid landscape of public space in Thessaloniki in the context of crisis, Landscape Research, 42:7, 782-794, DOI: 10.1080/01426397.2017.1372399 Αθανασίου Ε. (2019) ”Ανεπιθύμητες οικειοποιήσεις του δημόσιου χώρου στον πεζόδρομο της Ικτίνου”, Συνέδριο Δημόσιος Χώρος + 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τον δημόσιο χώρο, 28-30 Μαρτίου 2019 (εισήγηση έχει γίνει δεκτή για προφορική παρουσίαση και δημοσίευση στα πρακτικά). Carmona, Matthew de Magalhães, Claudio, Hammond Leo (eds) Public Space:The Management Dimension, London & New York:Routledge. Low, Setha, Simpson, Troy Scheld Suzanne (2019), Toolkit for the Ethnographic Study of Space (TESS), Public Space Research Group Center for Human Environments, New York. Mitchell D (2012) The right to the city: Social Justice and the fight for public space, London & New York: The Guilford Press. Στρατηγέα, Αναστασία (2015) Θεωρία και μέθοδοι συμμετοχικού σχεδιασμού, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα. Διαθέσιμο στο www.kallipos.gr
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-09-2022