ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ / TOPICS IN HISTORICAL LINGUISTICS II
ΚωδικόςΙΒΓ914
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016085

Πρόγραμμα Σπουδών: Γλωσσολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Θεωρητική και Εφαρμοσμένη ΓλωσσολογίαΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-10
Ιστορική και Βαλκανική ΓλωσσολογίαΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600214986
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθησιακοί στόχοι είναι οι ακόλουθοι: (α) Να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τι είναι η ινδοευρωπαϊκή μετάπτωση και η λαρυγγική θεωρία. (β) Να αντιληφθούν τις διαφορές ανάμεσα στην ινδοευρωπαϊκή μετάπτωση και στον σχηματισμό λέξεων ή τύπων με μορφήματα. (γ) Να καταλάβουν πώς οι φωνητικές εξελίξεις επηρέασαν τη λειτουργία της μετάπτωσης. (δ) Να καταλάβουν τον ρόλο της λαρυγγικής θεωρίας στην Ινδοευρωπαϊκή Γλωσσσολογία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το αντικείμενο του μαθήματος είναι η ινδοευρωπαϊκή μετάπτωση και η λαρυγγική θεωρία. Εξετάζεται ο ρόλος της μετάπτωσης στον σχηματισμό λέξεων και τύπων στην πρωτοϊνδοευρωπαϊκή και στην αρχαία ελληνική. Επίσης, οι διαφορές ανάμεσα στην ινδοευρωπαϊκή μετάπτωση και στον σχηματισμό λέξεων ή τύπων με μορφήματα. Παρουσιάζονται βασικές φωνητικές εξελίξεις της αρχαίας ελληνικής και ο τρόπος που επηρέασαν τη λειτουργία της μετάπτωσης. Επίσης, παρουσιάζονται οι βασικές αρχές της λαρυγγικής θεωρίας, και ο ρόλος της στην Ινδοευρωπαϊκή Γλωσσσολογία και στη διαμόρφωση της αρχαίας ελληνικής.
Λέξεις Κλειδιά
ετυμολογία, ελληνική γλώσσα, δάνειο, κληρονομημένη λέξη, νέος σχηματισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100
Συγγραφή εργασίας / εργασιών280
παρουσίαση εργασίας15
Σύνολο435
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Beekes, R. S. P. (2014). Greek etymological dictionary. 2 τόμ. Leiden: Brill. Chantraine, P. (2022). Ετυμολογικό λεξικό της αρχαίας ελληνικής. Ιστορία των λέξεων. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Beekes, R. S. P. (1969). The development of Proto-Indoeuropean laryngeals in Greek. The Hague: Mouton. Papanastassiou, G. 2021. «Main phonetic changes in Ancient Greek obscuring the PIE ablaut» στο G. Giannakis, L. Conti, J. de la Villa & R. Fornieles (επιμ.), Synchrony and diachrony of Ancient Greek. Language, Linguistics and Philology. Essays in Honor of Emilio Crespo, Berlin & Boston: De Gruyter, 193-211.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-03-2023