Ιστορία της νεοελληνικής πεζογραφίας από το 1914 μέχρι σήμερα και ερμηνεία (ή σχολιασμός) αντιπροσωπευτικών πεζών κειμένων.
Οδηγός Σπουδών 2019-2020:
http://www.lit.auth.gr/sites/default/files/studyguides/1213_0.pdf, σ. 69.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΜΝΕΣ
Μάθημα: Νεοελληνική πεζογραφία (1914 – σήμερα)
Κωδ. αρ.: ΝΕΦ 206
Διδάσκουσα: Μαίρη Μικέ
Εαρινό εξάμηνο ακαδ. έτους 2019-2020
ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Ι. ΓΕΝΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΜΝΕΣ
Μάθημα: Νεοελληνική πεζογραφία (1914 – σήμερα)
Κωδ. αρ.: ΝΕΦ 206
Διδάσκουσα: Μαίρη Μικέ
Εαρινό εξάμηνο ακαδ. έτους 2019- 2020
ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Ι. ΓΕΝΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
1. Δημήτρης Ραυτόπουλος, Οι ιδέες και τα έργα, Δίφρος, Αθήνα 1965
2. Peter Faulkner, Μοντερνισμός, μτφρ. Ιουλιέττα Ράλλη – Καίτη Χατζηδήμου, Ερμής, Αθήνα 1977, στη σειρά Η γλώσσα της κριτικής
3. Mario Vitti, Η γενιά του Τριάντα. Ιδεολογία και μορφή, Ερμής, Αθήνα 1979
4. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Μεταπολεμικοί πεζογράφοι, Κέδρος, Αθήνα 1982
5. Mαίρη Μικέ – Λένα Γκανά, «Εσωτερικός μονόλογος (Αναδρομική περιδιάβαση και σύγχρονη προβληματική μιας αφηγηματικής τεχνικής)», Φιλόλογος 48 (Καλοκαίρι 1987) 136-160
6. Αλέξανδρος Αργυρίου, «Εισαγωγή» στον Α΄ τόμο της σειράς Η μεταπολεμική πεζογραφία. Από τον πόλεμο του ΄40 ως τη δικτατορία του ΄67, Σοκόλης, Αθήνα 1988
7. Παν. Μουλλάς, Για τη μεταπολεμική μας πεζογραφία. Κριτικές καταθέσεις, Στιγμή, Αθήνα 1989
8. ---------------, Παλίμψηστα και μη. Κριτικά δοκίμια, Στιγμή, Αθήνα 1992
9. ---------------, «Εισαγωγή», στον Α΄τόμο της σειράς Η μεσοπολεμική πεζογραφία. Από τον πρώτο ώς τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914 – 1939), Σοκόλης, Αθήνα 1993
10. Δημήτρης Τζιόβας, Το παλίμψηστο της ελληνικής αφήγησης. Από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα, Οδυσσέας, Αθήνα 1993
11. Μοντερνισμός: Η ώρα της αποτίμησης: Σειρά διαλέξεων, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 1996
12. ------------------ (ed.), Greek Modernism and Beyond, Rowman and Little Field Publ., New York 1997
13. Ιστορική πραγματικότητα και νεοελληνική πεζογραφία (1945-1995), 7&8 Απρ. 1995, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής: Σχολή Μωραϊτη), Αθήνα 1997
14. Peter Mackridge – Eleni Yannakakis (eds), Contemporary Greek Fiction in a United Europe. From Local History to the Global Individual, Legenda, University of Oxford 2004
15. Αγγέλα Καστρινάκη, Η λογοτεχνία στην ταραγμένη δεκαετία 1940-1950, Πόλις, Αθήνα 2005
16. Ελισάβετ Κοτζιά, Ιδέες και αισθητική: μεσοπολεμικοί και μεταπολεμικοί πεζογράφοι, Αθήνα, Εκδόσεις Πόλις, 2006
17. Τζιόβας Δημήτρης, «Από την κοινωνία στο άτομο: Αφηγήσεις εξορίας και μοναχικό εγώ», στο Ο άλλος εαυτός. Ταυτότητα και κοινωνία στη νεοελληνική πεζογραφία, Αθήνα, Πόλις 2007, σ. 401-441
18. Βενετία Αποστολίδου, Μνήμη και Τραύμα. Η πεζογραφία των πολιτικών προσφύγων, Αθήνα, Εκδόσεις Πόλις, 2010
19. Δημήτρης Τζιόβας, Ο μύθος της Γενιάς του Τριάντα. Νεοτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία, Αθήνα, Πόλις, 2011
20. Δημήτρης Ραυτόπουλος, Εμφύλιος και λογοτεχνία, Αθήνα, Πατάκης, 2012
21. Γιάννης Παπακώστας, Πού μας πάει αυτό το αίμα; Αναπαραστάσεις αυτοδικίας και βίας στη νέα ελληνική λογοτεχνία, Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη, 2017
22. Seidel Michael, Exile and the Νarrative Imagination, New Haven and London, Yale Univ. Press, 1986
23. Caruth Cathy, Unclaimed Experience. Trauma, Narrative and History, The Johns Hopkins Univ. Press 1996
24. Dominick LaCapra, Writing History, Writing Trauma, Baltimore, John Hopkins U.P. 2001
25. Hodgin K., & Radstone S. (eds), Contested Pasts. The Politics of Memory, London, New York, Routledge 2003
26. Mαίρη Μικέ, Δοκιμασίες. Όψεις του οικογενειακού πλέγματος στο νεοελληνικό μυθιστόρημα 1922 – 1974, Αθήνα, Gutenberg 2019
II. ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΚΕΙΜΕΝΑ
1.Κωνσταντίνος Θεοτόκης
Οι σκλάβοι στα δεσμά τους (1922 προλεγόμενα Γιάννης Δάλλας, επιμ. Γεωργία Παπαγεωργίου, γλωσσάρι Φίλιππος Βλάχος, Αθήνα, Κείμενα, 1981 (α΄έκδ., Αθήνα, Ελευθερουδάκης, 1922).
α. Αρβανιτάκης Δημήτρης, Κοινωνικές αντιθέσεις στην πόλη της Ζακύνθου. Το ρεμπελιό των ποπολάρων (1628), Αθήνα, Μουσείον Μπενάκη ~ ΕΛΙΑ, 2001.
β. Αρβανιτάκης Δημήτρης, «Γατόπαρδοι, τσακάλια και ύαινες: σκηνές από την παρακμή του κόσμου της ευγένειας στο Ιόνιο», Τα Ιστορικά, τχ. 59 (Δεκ. 2013) 442-471.
γ. Δάλλας Γιάννης, «Κωνσταντίνος Θεοτόκης: Παρουσίαση-Ανθολόγηση», Η παλαιότερη πεζογραφία μας. Από τις αρχές ώς τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, τόμ. Ι΄, Αθήνα, Σοκόλης, 1997, σ. 182-279.
δ. Πόρφυρας. Κ. Θεοτόκης. Τα Πρακτικά ενός Συνεδρίου, τχ. 80 (Γεν.-Μάρτ. 1997)
ε. Πάτσιου Βίκυ, «Διήγηση και ιστορία στο έργο του Κ. Θεοτόκη», Τα Ιστορικά, τόμ. Β΄, τχ. 4 (Δεκ. 1985) 327 – 346.
στ. Πλουμίδης Σπυρίδων, Γυναίκες και γάμος στην Κέρκυρα (1600-1864). Έμφυλες σχέσεις και οικονομικές δραστηριότητες, επιμ. Ελένη Αγγελομάτη-Τσουγκαράκη, Κέρκυρα, εκδόσεις Ιονίου Πανεπιστημίου, 2008.
ζ. Προγουλάκης Γιώργος, Ανάμεσα στην τιμή και το χρήμα. Η Κέρκυρα στα χρόνια της Αγγλικής κυριαρχίας (1814-1864), Αθήνα, Ιστορικό Αρχείο-Πολιτιστική συμβολή της Εμπορικής Τράπεζας της Ελλάδος, 2003.
2. Πέτρος Πικρός
«Το πράμα», «Όταν οργά η Φύση» από τη συλλογή Χαμένα κορμιά (1922), Σα θα γίνουμε άνθρωποι (1924).
α. Πέτρος Πικρός, Χαμένα κορμιά, εισαγωγή –επίμετρο Χριστίνα Ντουνιά, Αθήνα, Άγρα 2009 και Πέτρος Πικρός, Σα θα γίνουμε άνθρωποι, εισαγωγή –επίμετρο Χριστίνα Ντουνιά, Αθήνα, Άγρα, 2009.
β. Αφιέρωμα στον Πέτρο Πικρό, Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας, τ. Α΄, Αθήνα, Καστανιώτης 1986.
γ. Αλέξανδρος Αργυρίου, «Πέτρος Πικρός: Παρουσίαση –Ανθολόγηση», στο Η μεσοπολεμική μας πεζογραφία, τ. Ζ΄, Αθήνα, Σοκόλης 1996, σ. 206-251.
δ. Χριστίνα Ντουνιά, Πέτρος Πικρός. Τα όρια και η υπέρβαση του νατουραλισμού, Αθήνα, Γαβριηλίδης, 2006.
ε. Μαρίτα Παπαρούση, «Σεξουαλικότητα και σχέσεις εξουσίας: Το σώμα της πόρνης στο έργο του Πέτρου Πικρού», περ. Θέματα λογοτεχνίας, τχ. 26 (Μάιος –Αύγουστος 2004) 174-186.
στ. Γιάννης Δ. Μπάρτζης, Πέτρος Πικρός. Στράτευση, αντιπαραθέσεις, πικρίες στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου, Θεσσαλονίκη, Αντ. Σταμούλης, 2006.
ζ. Μαίρη Μικέ, «Η αμφισβητούμενη ιδιοκτησία του σώματος. Για την τριλογία Χαμένα κορμιά του Πέτρου Πικρού», περ. Κονδυλοφόρος, τ. 10 (2011) 113-137.
3. Μ. Καραγάτσης
Η μεγάλη χίμαιρα (1936, αναθεωρημένη έκδοση 1953)
α. Μαίρη Μικέ, «Η χίμαιρα του πόθου», Εισαγωγή στο Μ. Καραγάτσης, Η μεγάλη χίμαιρα, Εστία, Αθήνα 2002, 7-21
β. ---------------, «Ο Μ. Καραγάτσης και η τέχνη της συγγραφής. Η περίπτωση του Κίτρινου Φακέλλου (1956)», η άλως, τχ. 3-4 (Φθινόπωρο 1996) 107-127
γ. Άρης Μπερλής, «Μ. Καραγάτσης: Παρουσίαση – Ανθολόγηση», Η μεσοπολεμική πεζογραφία Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939), Σοκόλης, Αθήνα 1992, τόμ. Δ΄, 262-345
δ. Μ. Καραγάτσης. Είκοσι χρόνια από τον θάνατό του, Τετράδια Ευθύνης, 14 Αθήνα 1981
ε. Μ. Καραγάτσης. Ιδεολογία και Ποιητική. Πρακτικά Συνεδρίου Παρασκευή 4& Σάββατο 5 Απριλίου 2008, Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη, Αθήνα 2010
στ. Μαίρη Μικέ, «Η υπόκωφη έκρηξη της Χίμαιρας», Εισαγωγή στο Μ. Καραγάτσης, Χίμαιρα, Εστία, Αθήνα, 2015, σ. 15-28
ζ. Αφιερώματα περιοδικών
Αντί, τχ. 768-769 (26 Ιουλίου – 6 Σεπτεμβρίου 2002)
Διαβάζω, τχ. 258 (6 Μαρτίου 1991)
Νέα Εστία, τχ. 1729 (Δεκέμβριος 2000) 843-960
4. Κοσμάς Πολίτης
Eroïca (1938)
α. Peter Mackridge, «Συμβολικές και ειρωνικές δομές στην Eroïca», εισαγωγή στον τόμο Κοσμάς Πολίτης, Eroica, Eρμής Ν.Ε.Β., Αθήνα 1986, κε-στδ
β. Νόρα Αναγνωστάκη, «Κοσμάς Πολίτης: Παρουσίαση – Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεσοπολεμική πεζογραφία, ό.π., τόμ. Ζ΄, Σοκόλης, Αθήνα 1993, 252-309
γ. Γιώργος Καλλίνης, Ο μοντερνισμός ενός κοσμοπολίτη. Μοντερνιστικά στοιχεία και τεχνικές στη μεσοπολεμική μυθιστορηματική παραγωγή του Κοσμά Πολίτη, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2001
δ. Aφιερώματα περιοδικών
Διαβάζω 116 (1985), αφιέρωμα: Κοσμάς Πολίτης
Η λέξη 87 (Σεπτέμβριος 1989), αφιέρωμα: Κοσμάς Πολίτης
Ελί-τροχος 11 (Χειμώνας 1996-1997), αφιέρωμα: Κοσμάς Πολίτης και Νίκος Γκάτσος
5. Γιάννης Σκαρίμπας
Το σόλο του Φίγκαρω (1939)
α. Κατερίνα Κωστίου, Εισαγωγή στην ποιητική της ανατροπής. Σάτιρα, παρωδία, ειρωνεία, χιούμορ, (β΄έκδ. αναθ.), Νεφέλη, Αθήνα, 2005
β. Περίπλους 44 (Μάρτιος-Ιούνιος 1997), αφιέρωμα στον Γιάννη Σκαρίμπα
γ. Μαίρη Μικέ, «Ο ενδιάμεσος χώρος της απουσίας(;)» στο Μεταμφιέσεις στη νεοελληνική πεζογραφία (19ος-20ός αι.), Κέδρος, Αθήνα 2001, σ. 240-284
δ. Eleni Yannakakis, «Τhe Solo of Madness: Approaching the Limits of the Genre in Skarimbas’ To Σόλο του Φίγκαρο», Μολυβδοκονδυλοπελεκητής 3 (1991) 253-289
6. Μέλπω Αξιώτη
Θέλετε να χορέψομε Μαρία; (1940)
α. Γρηγόριος Ξενόπουλος, «Μαρία», Αθηναϊκά Νέα, 31 Μαρτίου 1940 και στο Θέλετε να χορέψομε Μαρία; (2η έκδ., 1967), 122-125
β. Τίμος Μαλάνος, «Μ. Αξιώτη, Θέλετε να χορέψομε Μαρία;», Νεοελληνικά Γράμματα, 11 Μαϊου 1940 και στο Θέλετε να χορέψομε Μαρία; (2η έκδ. 1967), 128-130
γ. Δημήτρης Ραυτόπουλος, «Μέλπως Αξιώτη, Το σπίτι μου», Επιθεώρηση Τέχνης, τχ. 136 (Απρ. 1966) 426-431 και στον τόμο Κρίσιμη λογοτεχνία, Καστανιώτης, Αθήνα 1986, 137-150
δ. Maria Κakavoulia, “Telling, Speaking, Naming in Melpo Axioti’s Would You Like to Dance Maria?” στον τόμο M. Alexiou – V. Lambropoulos (eds), The Text and its Margins: Post-structuralist Approaches to Twentieth-Century Greek Literature, Pella Publishing Co., New York 1985, 123-156
ε.--------------------, «Υποθέσεις και προϋποθέσεις του έργου της», στον τόμο Μελέτες για τον αφηγηματικό λόγο, Ψυχογιός, Αθήνα 2003, 102-113
στ. Τάκης Καρβέλης, «Μέλπω Αξιώτη: Παρουσίαση – Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεσοπολεμική πεζογραφία, Σοκόλης, Αθήνα 1992, τόμος Β’, 262-301
ζ. Διαβάζω, αρ. 311 (12.5.1993), αφιέρωμα στην Μέλπω Αξιώτη
η. Μαίρη Μικέ, Μέλπω Αξιώτη. Κριτικές περιπλανήσεις, Κέδρος, Αθήνα 1996
θ. Κ. Περιοδικό κριτικής, λογοτεχνίας και τεχνών, τχ. 16 (Ιούνιος 2008), αφιέρωμα στην Μέλπω Αξιώτη
7. Δημήτρης Χατζής
«Σαμπεθάι Καμπιλής» και «Μαργαρίτα Περδικάρη» από τη συλλογή Το τέλος της μικρής μας πόλης (1953, β΄έκδ. συμπληρωμένη 1963)
α. Hero Hokwerda, «Η Μαργαρίτα Περδικάρη και η Μαργαρίτα Μολυβάδα», Διαβάζω, τχ. 180 (9 Δεκ. 1987) 45-50
β. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Το τέλος της μικρής μας πόλης, στον τόμο Μεταπολεμικοί πεζογράφοι. Κριτικά κείμενα, Κέδρος, Αθήνα 1982, 182-184
γ. Γιώργος Παγανός, «Δημήτρης Χατζής: Παρουσίαση – Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεταπολεμική πεζογραφία. Aπό τον πόλεμο του ’40 ώς τη δικτατορία του ‘67, Αθήνα, Σοκόλης, 1988, τόμ. Η΄, σ. 172-205
δ. Νάτια Χαραλαμπίδου, «Αφηγηματική τεχνική και ιδεολογία: οι λογοτεχνικές προσδοκίες της Αριστεράς (1945-1955) και η περίπτωση του Δημ. Χατζή», Σπείρα, τχ. 2 (Φθιν. 1991) 113-145
ε. Αλεξάνδρα Θαλάσση, «Το Ολοκαύτωμα στα Ιωάννινα μέσα από ένα ιστορικό και ένα λογοτεχνικό κείμενο», στον τόμο Ιστορική πραγματικότητα και νεοελληνική πεζογραφία (1945-1995), 7 & 8 Απριλίου 1995, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα, 1997, σ. 101-112
στ. Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ο άλλος εν διωγμώ. Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία. Ζητήματα ιστορίας και μυθοπλασίας, Αθήνα, Θεμέλιο, 1998, κυρίως 114-119, 125-129
ζ. Νίκος Γουλανδρής, Βιβλιογραφικό μελέτημα (1930-1989) Δημ. Χατζή, Γνώση, Αθήνα 1991
η. Βενετία Αποστολίδου, Λογοτεχνία και ιστορία στη μεταπολεμική αριστερά. Η παρέμβαση του Δημήτρη Χατζή 1947-1981, Πόλις, Αθήνα 2003
θ. Ηero Hokwerda, Μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος: Νεοελληνική παράδοση και ιδεολογία στο έργο του Δημήτρη Χατζή, Αθήνα, Καλλιγράφος, 2016
η. Αφιερώματα περιοδικών
Αντί, τχ. 743-744 (27 Ιουλίου 2001)
8. Στρατής Τσίρκας
Η Λέσχη (1960)
«Μνήμη» και «Φούγκα» από τη συλλογή Στον κάβο και άλλα διηγήματα (1966)
α. Στρατής Τσίρκας, Τα ημερολόγια της Τριλογίας, Κέδρος, Αθήνα 1973
β.--------------------, «Στο εργαστήρι του μυθιστοριογράφου», Διαβάζω τχ. 29 (Μάρτιος 1980) 60-71
γ. Κατερίνα Πλασσαρά, Στρατής Τσίρκας. Βιβλιογραφία (1926-1978), Ε.Λ.Ι.Α., Αθήνα 1978
δ. Ντάνιελ Μπλο, Χρονικές δομές στις Ακυβέρνητες πολιτείες, μετφρ. Σεραφείμ Βελέντζας, Κέδρος, Αθήνα 1980
ε. Χρύσα Προκοπάκη, Οι Ακυβέρνητες πολιτείες και η κριτική (1960-1966), Κέδρος, Αθήνα 1980
στ.---------------------, Στα ίχνη του Στρατή Τσίρκα. Σχεδίασμα χρονολογίου, Κέδρος, Αθήνα 1985
ζ. Παν. Μουλλάς, «Δύο πλευρές ενός τριγώνου. Ι Η Λέσχη», Κριτική 16 (Ιούλιος – Αύγουστος 1961) 157-158 και στο Για τη μεταπολεμική μας πεζογραφία. Κριτικές καταθέσεις, Στιγμή, Αθήνα 1989, 85-87
η. Αλέξανδρος Αργυρίου, «Στρατής Τσίρκας: Παρουσίαση – Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεταπολεμική πεζογραφία, Σοκόλης, Αθήνα 1988, 290-333
θ. Γιάννης Παπαθεοδώρου, «Διανόηση και κομματική στράτευση. Ο Μάνος Σιμωνίδης στις Ακυβέρνητες πολιτείες του Στρατή Τσίρκα», Νέα Εστία, αφιέρωμα στο Λογοτεχνία και αριστερά 1940-1980, τχ. 1743 (Μάρτιος 2002) 367-386
ι. Μίλτος Πεχλιβάνος, Από τη Λέσχη στις Ακυβέρνητες Πολιτείες. Η στίξη της ανάγνωσης, Πόλις, Αθήνα 2008
ια. Αφιερώματα περιοδικών
Αντί (28 Μαρτίου 1980), τχ. 728 (29 Δεκ. 2000) και τχ. 751 (30 Νοε. 2001)
Διαβάζω, τχ. 171 (15 Ιουλίου 1987)
Η λέξη, τχ. 25 (Ιούλιος 1983) και τχ. 136 (Νοέ.-Δεκ. 1996)
9. Aντρέας Φραγκιάς
Ο λοιμός (1971)
α. Αντρέας Φραγκιάς, Ένα βιβλίο είναι ένα απλωμένο χέρι προς χαιρετισμό, πρόλογος Β. Χατζηβασιλείου, επιμέλεια Μ.Φάις, Πόλις, Αθήνα 2001
β. Έρη Σταυροπούλου, «Το πραγματικό, το φανταστικό και το παράλογο στο Λοιμό του Αντρέα Φραγκιά», στον τόμο Ιστορική πραγματικότητα και νεοελληνική πεζογραφία (1945-1995), 7-8 Απρ. 1995, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 1997, 147-172
γ. Elaine Scarry, The Body in Pain. The making and the Unmaking of the World, Oxford University Press 1985
δ. Michel Foucault, Discipline and Punish. The Birth of Prison, trans. A.Sheridan, London, Allen Lane 1977 και ελληνική μετάφραση: Ιουλιέττα Ράλλη-Καίτη Χατζηδήμου, ειδικά «Το σώμα των καταδίκων», «Τα πειθήνια σώματα», 11-46 και 181-226-
ε. Μανόλης Αναγνωστάκης, «Η καγκελόπορτα του Αντρέα Φραγκιά – Μια σύγχρονη μαρτυρία κι ένα έργο», Εποχές, χρ. Α΄, τχ. 4 (1963) και Τα συμπληρωματικά, Αθήνα, στιγμή 1985, σ. 117-123
στ. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Η καγκελόπορτα, Μεταπολεμικοί πεζογράφοι, Αθήνα, Κέδρος 1982, σ. 173-175-
ζ. Δημήτρης Ραυτόπουλος, «Μια μεταπολεμική Ορέστεια. Αντρέα Φραγκιά, Καγκελόπορτα», Οι ιδέες και τα έργα, Αθήνα, Δίφρος 1965, σ. 150-165
η. Βενετία Αποστολίδου, «Λαϊκή μνήμη και δομή της αίσθησης στην πεζογραφία για τον Εμφύλιο: από την Καγκελόπορτα στην Καταπάτηση», στο Ιστορική πραγματικότητα και νεοελληνική πεζογραφία, ό.π., σ. 113-127
θ. «Αντρέας Φραγκιάς», Παρουσίαση-Ανθολόγηση: Τάκης Καρβέλης, Μεταπολεμική πεζογραφία, ό.π., τόμος Η΄, σ. 8-85
ι. Ειρήνη-Ιωάννα Σάμιτα, Μορφές της βίας και σωματικές εν-γραφές. Αντρέα Φραγκιά, Λοιμός (1972) και Δημ. Δημητριάδη, Πεθαίνω σαν χώρα (1979), Μεταπτυχιακή εργασία (αδημ.), Τομέας ΜΝΕΣ, Τμήμα Φιλολογίας,
ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2012
10. Άρης Αλεξάνδρου
Το Κιβώτιο (1974)
α. Ρέα Γαλανάκη, «Η σχέση Οιδίποδα-Απόλλωνα στο Κιβώτιο του Ά. Αλεξάνδρου», Ο Πολίτης, 23 (Δεκ. 1978) 63-68
β. Α. Αργυρίου, «Ά. Αλεξάνδρου: Παρουσίαση-Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεταπολεμική πεζογραφία, Σοκόλης, Αθήνα 1988, τόμ. Β΄, σ. 136-183
γ. Δημ. Ραυτόπουλος, Άρης Αλεξάνδρου, ο εξόριστος, Σοκόλης, Αθήνα 1996.
δ. Λίζυ Τσιριμώκου, «Δρόμοι σημείων αδιέξοδοι. Η καφκική ηχώ στο περιφερόμενο Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου», Εσωτερική ταχύτητα. Δοκίμια για τη λογοτεχνία, Άγρα, Αθήνα 2000, σ. 137-148.
ε. ------------------, «Το τελευταίο τσιγάρο», ό.π., σ. 149-156.
στ. Μαίρη Μικέ, Μεταμφιέσεις στη νεοελληνική πεζογραφία (19ος-20ός αι.), ό.π., σ. 301-26
11. Μάρω Δούκα
Η αρχαία σκουριά (1979)
α. Καίη Τσιτσέλη, «Το απαγορευμένο ρήμα», εφ. Η Καθημερινή, 6.3.1980
β. Eleni Yannakakis, «The novels of Maro Douka», στο Roderick Beaton (επιμ.), The Greek Novel AD 1-1985, London, Croom Helm 1988
γ. Roderick Beaton, An Introduction to Modern Greek Literature, Oxford, Clarendon Press 1996 (Eισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία, μτφρ. Ευαγγελία Ζουργού – Μαριάννα Σπανάκη, Αθήνα, Νεφέλη 1999)
δ. Karen Van Dyck, Kassandra and the Censors: Greek Poetry since 1967, Ithaca, N.Y., Cornell University Press 1998 (Η Κασσάνδρα και οι λογοκριτές στην ελληνική ποίηση 1967-1990), μτφρ. Παλμύρα Ισμυρίδου, Αθήνα, Άγρα 2002
ε. Δημήτρης Τζιόβας, «Η αρχαία σκουριά και Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα: Πολιτική και αυτοαναπαράσταση» στο Ο άλλος εαυτός. Ταυτότητα και κοινωνία στη νεοελληνική πεζογραφία, Αθήνα, Πόλις 2007, σ. 441-506
στ. Χριστόφορος Λιοντάκης, «Το τράβηγμα της κουρτίνας», περ. Η λέξη, τχ. 195 (Ιαν.-Μάρτ. 2008)
12. Αλέξανδρος Κοτζιάς
Ιαγουάρος (1987)
α. «Αλέξανδρος Κοτζιάς», Παρουσίαση – Ανθολόγηση: Παύλος Ζάννας, Μεταπολεμική πεζογραφία, τόμος Δ’, Σοκόλης, Αθήνα 1989, σ. 142-223
β. Αλέξανδρος Κοτζιάς, «Αληθομανές Χαλκείον: Η ποιητική ενός πεζογράφου», Γράμματα και Τέχνες, 64-65 (Ιαν.-Μάρτ. 1992), αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Κοτζιά
γ. Μαίρη Μικέ, «Ιστορία και Μυθοπλασία: Η αντιποίησις αρχής (1979) του Αλέξανδρου Κοτζιά και Ο Κατσαντώνης (1862) του Κ. Ράμφου», στο Αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Κοτζιά, Κέδρος, Αθήνα 1994, σ. 158-183
δ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος – Μαρία Ρώτα, Βιβλιογραφία Αλέξανδρου Κοτζιά 1942-1997, Κέδρος-Εταιρεία συγγραφέων, Αθήνα 1998
ε. Βενετία Αποστολίδου, «Η μνήμη ως διακύβευμα στον Ιαγουάρο», Νέα Εστία, αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Κοτζιά, τχ. 1751 (Δεκ. 2002) 822-832
στ. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Αληθομανές χαλκείον, Η ποιητική ενός πεζογράφου, επιμ. Μαρία Ρώτα, Κέδρος, Αθήνα 2004
ζ. Μαρία Κακαβούλια, «Πέρα από τον εσωτερικό μονόλογο: η πολιτική της γλώσσας στο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Κοτζιά. Η περίπτωση του Ιαγουάρου», Νέα Εστία, ό.π., σ. 833-859 και στο Μελέτες για τον αφηγηματικό λόγο, Ψυχογιός, Αθήνα 2003, σ. 55-81
13. Μιμίκα Κρανάκη
Φιλέλληνες (1992)
α. Eλισάβετ Κοτζιά, «Μιμίκα Κρανάκη: Παρουσίαση-Ανθολόγηση», στη σειρά Η μεταπολεμική πεζογραφία, τόμ. Ε΄, Σοκόλης, Αθήνα, 1990, σ. 8-53
β. Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, «Η έννοια της πατρίδας στα μυθιστορήματα Φιλέλληνες της Μ. Κρανάκη και Camere Separate του P.V. Tondelli», Σύγκριση/ Comparaison, τχ. 13 (2002) 183-199
γ. Βασιλική Λαλαγιάννη, «Ανάμεσα στο εδώ και στο εκεί. Η αναζήτηση της ταυτότητας στο έργο της Μιμίκας Κρανάκη», Δια-κείμενα, τχ. 8 (Θεσσαλονίκη 2006) 73-86
δ. Μαίρη Μικέ, «Ο Φιλέλληνας Νέμο ή το επιθαλάμιο άσμα των σικελικών εσπερινών: Μιμίκας Κρανάκη, Φιλέλληνες», Εναρμόνιον κράμα. Δοκίμια για την πεζογραφία, Άγρα, Αθήνα 2012, σ. 178-214