Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με:
-βασικές πειραματικές διαδικασίες της Οργανικής χημείας
-τον σχεδιασμό και τη σύνθεση οργανικών ενώσεων σε πολλά στάδια, με τον καθαρισμό των οργανικών ενώσεων, με τις μεθόδους ταυτοποίησης τους,
-τη σύνθεση τεχνολογικών προϊόντων
-τις διαδικασίες απομόνωσης και ταυτοποίησης συστατικών φυσικών προϊόντων
-θα εξοικειωθούν με τον εργαστηριακό εξοπλισμό, τους κανόνες ασφαλείας των εργαστηρίων, τους κανόνες αντιμετώπισης ατυχημάτων, τον τρόπο διεξαγωγής εργαστηριακών ασκήσεων, τη συλλογική εργασία
Επιπλέον :
-θα μπορούν να γράφουν άρτιες αναφορές (θεωρίας-μεθοδολογίας-αποτελεσμάτων) των εργαστηριακών ασκήσεων που πραγματοποιήθηκαν
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παραλαβή θέσεων, Κανονισμός λειτουργίας Εργαστηρίου, ασφάλεια και αντιμετώπιση ατυχημάτων στο εργαστήριο, χαρακτηριστικές συνθέσεις, βιβλιογραφική ενημέρωση
Σύνθεση ακετανιλιδίου
Σύνθεση ο- και π- νιτρο ακετανιλιδίου
Διαχωρισμός του ο- και π- νιτρο ακετανιλιδίου - Παραλαβή του π- νιτρο ακετανιλιδίου
Σύνθεση π-νιτροανιλίνης
Σύνθεση διαζωνιακού άλατος π-νιτροανιλίνης - σύνθεση του χρώματος π-Red
Βαφή μάλλινων και βαμβακερών υφασμάτων με το χρώμα π-Red
Παρασκευή σαπουνιού από έλαια
Σύνθεση του Nylon 6,10
Απομόνωση με εκχύλιση κηρών, χρωστικών,χρωστικών, από τις ρίζες του φαρμακευτικού φυτού Alkanna tinctoria
Χρωματογραφία λεπτής στιβάδας του εκχυλίσματος που απομονώθηκε από τις ρίζες του φαρμακευτικού φυτού Alkanna tinctoria
Περιγραφή
Ο τελικός βαθμός του Eργαστηρίου προκύπτει από:
1. την επίδοση στο εργαστήριο σε καθημερινή βάση (παρουσία, προθυμία, συνεργασιμότητα, γραπτή αναφορά-έκθεση αποτελεσμάτων, καθημερινή εξέταση προφορική και/ή γραπτή, επιτυχία εκτέλεσης εργαστηριακών ασκήσεων, απόδοση αντιδράσεων) (50% της τελικής βαθμολογίας)
2. την τελική γραπτή εξέταση του εξαμήνου (50% της τελικής βαθμολογίας)
Διδακτικές μέθοδοι:
Αρχικά γίνεται παρουσίαση της άσκησης και του αντίστοιχου θεωρητικού μέρους αυτής από τον επιβλέποντα, δίνονται οδηγίες για την εκτέλεση της άσκησης, κατόπιν πραγματοποιείται η άσκηση από τους φοιτητές ανά ομάδες (των 2 ή των 3 αναλόγως την άσκηση) υπό την αυστηρή και συνεχή επίβλεψη των επιβλεπόντων καθηγητών. Στο μεταξύ, οι φοιτητές εξετάζονται προφορικά, αλλά και σε γραπτά τεστ πάνω στην ύλη των προηγούμενων εργαστηρίων, για τα οποία και παραδίδουν την ίδια μέρα την εργαστηριακή αναφορά. Στο επόμενο εργαστήριο υπολογίζουν τις αποδόσεις των εργαστηριακών ασκήσεων που εκτέλεσαν. Στο κάθε εργαστήριο παραλαμβάνουν διορθωμένες τις εργαστηριακές αναφορές με σχόλια και παρατηρήσεις. Παρουσιάζονται επίσης on-line μέθοδοι αναζήτησης επιστημονικής βιβλιογραφίας, μέσω των ηλεκτρονικών πηγών και βάσεων βιβλιογραφικών δεδομένων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δίνονται οι σημειώσεις:
-Α. Κόταλη, Α. Ν.Ασημοπούλου,Ε. Κόταλη, Ηλεκτρονικές σημειώσεις, Θεσσαλονίκη, 2014, μέσω e-learning
Προτείνεται το παρακάτω βιβλίο:
-Β. Π. Παπαγεωργίου, Α. Κόταλη, Σ. Ζλατάνος, Α.Ν. Ασημοπούλου: «Πειραματική Οργανική Χημεία», εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2007