Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσεων
Η διδασκαλία του μαθήματος αποσκοπεί:
• στην απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται με εξειδικευμένους τομείς της φυσικής του κτιρίου και της συμπεριφορά του έναντι των φυσικών φαινομένων και της επίδρασής τους στο σχεδιασμό του κτιριακού κελύφους,
• στη γνώση των ιδιοτήτων των θερμομονωτικών και στεγανοποιητικών υλικών και των δυνατοτήτων τους να προστατεύσουν θερμικά και στεγανοποιητικά ένα κτίριο,
• στην ορθή επιλογή της διαδοχικής σειράς των στρώσεων ενός δομικού στοιχείου και στην αποφυγή λαθών που θα μπορούν να επιφέρουν φθορές στα δομικά του στοιχεία και στο κτίριο γενικότερα,
• στην επαφή του φοιτητή με το γενικότερο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την προστασία και τη θωράκιση ενός κτιρίου και τις απαιτήσεις που θέτουν οι σχετικοί κανονισμοί,
• στην απόκτηση γνώσεων και εμπειρίας σχετικά με τις απαιτήσεις για τη διαμόρφωση συνθηκών υγιεινής και άνεσης στους εσωτερικούς χώρους ενός κτιρίου.
Απόκτηση ικανοτήτων
Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να έχει τις ικανότητες:
• να κατανοεί, να μελετά και να σχεδιάζει διαγραμματικά τις εσωτερικές εγκαταστάσεις ενός κτιρίου,
• να συντάσσει σωστά μια τεχνική έκθεση με περιγραφή των οικοδομικών εργασιών,
• να εφαρμόζει σε μια μελέτη οικοδομικού έργου τους κανονισμούς τους σχετικούς με τη θερμική και στεγανοποιητική προστασία του κτιρίου,
• να αναλύει, να συνθέτει και να σχεδιάζει τα επί μέρους δομικά στοιχεία που περιγράφονται στο περιεχόμενο του μαθήματος είτε ως σύνολα ενταγμένα στο οικοδομικό έργο είτε ως επί μέρους κατασκευαστικές λεπτομέρειες,
• να προτείνει μέτρα προστασίας του έργου από την επίδραση φυσικών εξωγενών παραγόντων,
Απόκτηση δεξιοτήτων
Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο φοιτητής αποκτά τις δεξιότητες:
• να επιλέγει τα κατάλληλα θερμομονωτικά, ηχομονωτικά και στεγανοποιητικά υλικά και να ακολουθεί την ορθή μεθοδολογία εφαρμογής τους στη δόμηση, προκειμένου να διασφαλίζεται η απαραίτητη θερμική, ηχητική και στεγανοποιητική προστασία του κτιρίου και να προτείνει λύσεις κατά την επισήμανση σχετικών προβλημάτων.
• να επιδιώκει λύσεις που θα περιορίζουν στο ελάχιστο δυνατό την ενεργειακή κατανάλωση ενός κτιρίου,
• να αντιμετωπίζει προβλήματα θερμικής, ακουστικής και στεγανοποιητικής προστασίας σε ένα κτίριο με την επιλογή των κατάλληλων λύσεων,
• να καθοδηγεί και να επιβλέπει την εφαρμογή τεχνικών λύσεων που σχετίζονται με τις ενότητες του μαθήματος κατά την εκτέλεση ενός οικοδομικού έργου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Εσωτερικές εγκαταστάσεις: Υδραυλικοί υποδοχείς. Ύδρευση (εξωτερικό και εσωτερικό δίκτυο ψυχρού και θερμού νερού, υλικά, διατομές σωληνώσεων). Δίκτυο αποχέτευσης (υλικά, διατομές σωληνώσεων, αερισμός δικτύου, φρεάτια), υπόνομοι, βόθροι. Στοιχεία ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων. Άσκηση.
• Θερμoμονωτική προστασία του κτιρίου: Το κέλυφος του κτιρίου και η ενεργειακή του συμπεριφορά. Θερμικές ροές. Θερμικές πρόσοδοι και θερμικές απώλειες. Θερμικό ισοζύγιο. Θερμική άνεση. Θερμοχωρητικότητα. Θερμομονωτικά υλικά. Χρήση και εφαρμογές. Θερμομονωτική προστασία κτιρίου. Εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια. Θερμογέφυρες. Κανονισμός ενεργειακής απόδοσης (Κ.Εν.Α.Κ.). Απαιτήσεις, προδιαγραφές. Υπολογιστικός έλεγχος θερμομονωτικής επάρκειας. Υπολογισμός θερμοκρασιών διαδοχικών στρώσεων δομικού στοιχείου. Άσκηση.
• Υγροπροστασία: Μορφές υγρασίας. Υγρομονώσεις. Επιφανειακή συμπύκνωση των υδρατμών. Υπολογιστικός έλεγχος σχηματισμού δρόσου. Διάχυση και εσωτερική συμπύκνωση των υδρατμών. Φράγμα υδρατμών. Άσκηση.
• Ηχομονωτική προστασία του κτιρίου.
• Δάπεδα: Είδη, υλικά, τεχνικές κατασκευής, κατασκευαστικές λεπτομέρειες. Κολυμβητά δάπεδα. Συνδέσεις δαπέδων και κατασκευή. Επιστρώσεις εξωστών και κλιμάκων. Κιγκλιδώματα εξωστών και κλιμάκων. Δάπεδα εξωτερικών χώρων. Άσκηση.
• Επιχρίσματα: Είδη, υλικά και κατασκευή των επιχρισμάτων.
• Επενδύσεις τοίχων και οροφών: Είδη, υλικά, τεχνικές κατασκευής, κατασκευαστικές λεπτομέρειες.
Περιγραφή
Τα παρακάτω στοιχεία ο φοιτητής μπορεί να τα βρει στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο e-learning. Επιπλέον διανέμονται στην αίθουσα διδασκαλίας κατά ττη διεξαγωγή του πρώτου μαθήματος του εξαμήνου.
H βαθμολογία του θέματος συμμετέχει σε ποσοστό 50% στην τελική βαθμολογία, με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι έχει εξασφαλισθεί ο ελάχιστος βαθμός 5 τόσο στο θέμα, όσο και στις γραπτές εξετάσεις. O τελικός βαθμός του μαθήματος είναι ο μέσος όρος του βαθμού του θέματος και των γραπτών εξετάσεων.
Eφόσον κάποιος φοιτητής παραδώσει το θέμα του κατά την εξεταστική περίοδο του Φεβρουαρίου και δεν προσέλθει στις εξετάσεις ή προσέλθει και η απόδοσή του κριθεί ανεπαρκής (δηλαδή ο φοιτητής απορριφθεί), ο βαθμός του θέματος θα κρατηθεί μέχρι και την επόμενη εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου, στην οποία θα εξετασθεί (ή θα επανεξετασθεί) και μόνο γι’ αυτήν.
Oμοίως, στην εξεταστική περίοδο του Φεβρουαρίου ο κάθε φοιτητής μπορεί να προσέλθει στις εξετάσεις χωρίς να έχει παραδώσει το θέμα. Eφόσον η απόδοσή του κριθεί επαρκής, ο βαθμός του γραπτού θα κρατηθεί μέχρι και την επόμενη εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου και μόνο γι’ αυτήν και με την προϋπόθεση ότι τότε θα παραδώσει το θέμα του.
Σε καμία άλλη εξεταστική περίοδο και για κανένα άλλο λόγο δεν κρατιέται ο βαθμός του γραπτού, είτε έχει παραδοθεί είτε δεν έχει παραδοθεί το θέμα.
O βαθμός του θέματος μετά την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου χάνεται οριστικά, χωρίς όμως να υπάρχει υποχρέωση εκπόνησης νέου θέματος στο μέλλον. Σε κάθε επόμενη εξεταστική περίοδο βαθμός του μαθήματος θα είναι μόνον ο βαθμός του γραπτού των εξετάσεων και πάντα με την προϋπόθεση ότι το θέμα θα έχει παλαιότερα παραδοθεί.