Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
Barrouillet, P. (2015). Theories of cognitive development: From Piaget to today. Developmental Review, 38, 1-12.
Carey, S., Zaitchik, D., Bascandziev, I. (2015). Theories of development: In dialog with Jean Piaget. Developmental Review, 38, 36-54.
Daiute, C., & Lee, C. D. (2019). Studying cognitive development in digital playgrounds. Cognitive Development, 49, 33-42.
Demetriou, A. (2010). Neo-Piagetian theories of cognitive development. In W. Schneider & F. Wilkening (Eds.), Theorien, modelle, und methoden der Endwicklungpsychologie. Gotingen: Hogrefe-Verlag.
Demetriou, A., & Kyriakides, L. (2005). The functional and developmental organization of cognitive developmental sequences. British Journal of Educational Psychology, 1-35.
Demetriou, A., Spanoudis, G., Mouyi, A. (2011). Educating the developing mind: towards an overarching paradigm. Educational Psychology Review. DOI 10.1007/s10648-011-9178-3
Demetriou, A., Makris, N., Tachmatzidis, D., & Spanoudis, G. (2019). Decomposing the influence of mental processes on academic performance. Intelligence, 77. DOI: 10.1016/j.intell.2019.101404
Δημητρίου, Α. Π. (1993). Γνωστική ανάπτυξη: Μοντέλα, μέθοδοι, εφαρμογές. Θεσσαλονίκη: Art of Text.
Fischer, K. W. (2008). Dynamic cycles of cognitive and brain development: Measuring growth in mind, brain, and education. In A. M. Battro, K. W. Fischer & P. Léna (Eds.), The educated brain (pp. 127-150). Cambridge U.K.: Cambridge University Press.
Gredler, M. E. (2011). Understanding Vygotsky for the classroom: Is it too late? Educational Psychology Review. DOI 10.1007/s10648-011-9183-6
Lourenco, O. (2012). Piaget and Vygotsky: Many resemblances, and a crucial difference. New Ideas in Psychology, 30, 281-295.
Lourenco, O. M. (2016). Developmental stages, Piagetian stages in particular: A critical review. New Ideas in Psychology, 30, 123-137.
Markoulis, D. (2000). Cognitive, sociomoral and family influences on adolescent’s political ideology. In R. Reichenback and F. Oser (Eds), Zwischen Pathos und Ernuchterung (pp. 184-198). Freiburg: University of Freiburg Press.
Μισαηλίδη, Π. (2002). Η κατανόηση του νου στην παιδική ηλικία. Αθήνα: Τυπωθήτω – Δαρδανός.
Ντούση, Ι., Γωνίδα, Ε., & Κιοσέογλου, Γ. (2019). Γνωστική και μεταγνωστική επίδοση παιδιών κατά την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Ρυθμός ανάπτυξης και ατομικές διαφορές. Ψυχολογία, 24, 157-176.
Πνευματικός, Δ., & Μακρής, Ν. (2011). Η έννοια του Θεού: εννοιολογική αλλαγή και νοητικά μοντέλα παιδιών και εφήβων. Ψυχολογία, 18, 1-19.
Rochat, P. (2015). Layers of awareness in development. Developmental Review, 38, 122-145.
Shayer, M. (2003). Not just Piaget; not just Vygotsky, and certainly not Vygotsky as alternative to Piaget. Learning and Instruction, 13, 465-485.
Smith, L., Dockrell, J., & Tomlison, P. (1997). Piaget, Vygotsky and beyond: Future issues for developmental psychology and education. London: Routledge.
Spruijta, A. M., Ziermansa, T. B., Dekkera, M. C., & Swaaba, H. (2020). Educating parents to enhance children’s reasoning abilities: A focus on questioning style. Journal of Applied Developmental Psychology, 66. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101102
Τόμπρου, Δ. Μ., Ντόλκα, Ε., Παπαδάτου-Παστου, Μ. (2017). Το νευροβιολογικό υπόστρωμα της νοημοσύνης: Ανατομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά που συνδέονται με γνωστικές ικανότητες. Ψυχολογία, 22, 14-29.
Van der Graaff, J., Carlo, G., Crocceti, E., Koot, H. M., Branje, S. (2018). Prosocial behavior in adolescence: Gender differences in development and links with empathy. Journal of Youth Adolescence, 47, 1086–1099.
Vygotsky, L. (1997). Νους στην κοινωνία.. Αθήνα: Gutenberg.(Επιμ.: Σ. Βοσνιάδου)
Φωτακοπούλου, Ο., & Μαρκουλής Δ. (2011). Πολιτικός προσανατολισμός, πολιτική σκέψη και κοινωνικο-ηθική κρίση: Βίοι παράλληλοι; Ψυχολογία, 18, 440-467.