Ειδικά θέματα στην ιστορία της ιατρικής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕιδικά θέματα στην ιστορία της ιατρικής / Special themes in history of medicine
ΚωδικόςΙΜΙΓ007
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Αραμπατζίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013287

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕιδικά θέματα στην ιστορία της ιατρικής
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600219199
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές:  έχουν αποκτήσει γνώση για: • τους σταθμούς του 19ου και 20ού αιώνα στην ιστορία του διαλόγου της ιατρικής με τη λογοτεχνία και τις τέχνες • τις θεωρίες του εκφυλισμού στον 19ο αιώνα, από τους Morel, Lombroso και Nordau, με παράλληλη ανάγνωση του θέματος από τον Έλληνα γιατρό-λογοτέχνη Παύλο Νιρβάνα • τη θεωρία του Foucault για τη γέννηση της κλινικής και τον εξορθολογισμό και την επιστημονική συγκρότηση της ιατρικής κατά το πέρασμα από τον 18ο στον 19ο αιώνα • την ιατρική θεώρηση του ναζισμού για την τέχνη των πρωτοποριών των αρχών του 20ού αιώνα, μάλιστα του εξπρεσιονισμού • τις βιοιατρικές εξελίξεις του τέλους του 20ού αιώνα, όπως η κλωνοποίηση της Ντόλυ με μεταφορά πυρήνα από σωματικό κύτταρο (1996), η απομόνωση ανθρώπινων εμβρυικών βλαστικών κυττάρων (1998), η δημοσίευση του πρώτου προσεγγιστικού χάρτη του ανθρώπινου γονιδιώματος (2000) και ο ρόλος τους στη συγκρότηση του κλάδου της Βιοηθικής (Medical Ethics)  έχουν σχηματίσει σαφή εικόνα για την εξελικτική πορεία από τη Βιοηθική (Medical Ethics) στις Ιατρικές Ανθρωπιστικές Σπουδές (Medical Humanities) και τις Ανθρωπιστικές Σπουδές Υγείας (Health Humanities)  έχουν εμπεδώσει την ιστορικότητα της ιατρικής και την εξελιξιμότητα μέσα από νευραλγικούς σταθμούς που προσφέρονται για συνεξέταση με τις ιατρικές και τις ανθρωπιστικές σπουδές  έχουν αποκτήσει σαφή αντίληψη για την ιδιοσυστασία και την ετερότητα των Ιατρικών Ανθρωπιστικών Σπουδών (Medical Humanities) και των Ανθρωπιστικών Σπουδών Υγείας (Health Humanities) ως παραδειγμάτων διεπιστημονικότητας και πολυεπιστημονικότητας  έχουν αποκτήσει σαφή αντίληψη για το περιεχόμενο και τη διαφορετικότητα των εννοιών διεπιστημονικότητα (inter-disciplinarity), πολυεπιστημονικότητα (multi-disciplinarity), μετεπιστημονικότητα (trans-disciplinarity)  έχουν παρακολουθήσει τις «δυο κουλτούρες / δυο πολιτισμούς» σε τρεις φάσεις (Arnold-Huxley, Snow-Leavis, Sokal-Derrida)  έχουν παρακολουθήσει την εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη με την πολυμεσική παρουσίαση του διεπιστημονικού παραδείγματος του φαινομένου της συναισθησίας  έχουν παρακολουθήσει τη διεπιστημονική συσχέτιση του παραδείγματος νευροεπιστήμης-δημιουργικότητας  έχουν αποκτήσει εμπειρία από τη χρήση των εργαλείων μελέτης και γραφής της λογοτεχνίας στην ιατρική διδακτική και κλινική πράξη  έχουν μάθει να κινούνται άνετα και να λειτουργούν μέσα στο διεπιστημονικό και πολυεπιστημονικό πεδίο  έχουν εξασκηθεί στη θεωρία και την πράξη διεπιστημονικών παραδειγμάτων, τη διερεύνησή τους για ανεύρεση θέματος εργασίας και την εφαρμογή τους για την εκπόνησή της  έχουν ευαισθητοποιηθεί σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα κατά την εργασία του ερευνητή μέσα στο διεπιστημονικό πεδίο μελέτης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Διεπιστημονικότητα, πολυεπιστημονικότητα, μετεπιστημονικότητα (interdisciplinarity, multidisciplinarity, transdisciplinarity): Ορισμοί, αναπαραστάσεις, παραδείγματα • Οι «δυο κουλτούρες / πολιτισμοί» σε τρεις φάσεις (Arnold-Huxley, Snow-Leavis, Sokal-Derrida) • Οι περιοχές των Ιατρικών Ανθρωπιστικών Σπουδών (Medical Humanities) και των Ανθρωπιστικών Σπουδών Υγείας (Health Humanities) ως παραδείγματα –με την έννοια του Kuhn– διεπιστημονικότητας και πολυεπιστημονικότητας • Η εξελικτική πορεία από τη Βιοηθική (Medical Ethics) στις Ιατρικές Ανθρωπιστικές Σπουδές (Medical Humanities) και τις Ανθρωπιστικές Σπουδές Υγείας (Health Humanities), η ιδιοσυστασία και ετερότητά τους, σταθμοί στην ιστορία της ιατρικής που συντέλεσαν στην ανάπτυξή τους • Σταθμοί στην ιστορία της ιατρικής του 19ου και 20ού αιώνα που έπαιξαν ρόλο στην ανάπτυξη διαλόγου της ιατρικής με τη λογοτεχνία και τις τέχνες: • Θεωρίες εκφυλισμού από τους Morel, Lombroso και Nordau, με παράλληλη ανάγνωση του θέματος από τον Έλληνα γιατρό-λογοτέχνη Παύλο Νιρβάνα • Θεωρία του Foucault για τη γέννηση της κλινικής και τον εξορθολογισμό και την επιστημονική συγκρότηση της ιατρικής κατά το πέρασμα από τον 18ο στον 19ο αιώνα • Ιατρική θεώρηση του ναζισμού για την τέχνη των πρωτοποριών των αρχών του 20ού αιώνα, μάλιστα του εξπρεσιονισμού • Βιοιατρικές εξελίξεις του τέλους του 20ού αιώνα, όπως η κλωνοποίηση της Ντόλυ με μεταφορά πυρήνα από σωματικό κύτταρο (1996), η απομόνωση ανθρώπινων εμβρυικών βλαστικών κυττάρων (1998), η δημοσίευση του πρώτου προσεγγιστικού χάρτη του ανθρώπινου γονιδιώματος (2000) • Σταθμοί στην ιστορία της ιατρικής εκπαιδευτικής διαδικασίας που αναπτύσσονται πάνω στην περιοχή διαλόγου της ιατρικής με τη λογοτεχνία και τις τέχνες: • Χρήση των εργαλείων μελέτης και γραφής της λογοτεχνίας στην ιατρική διδακτική και κλινική πράξη • Αφηγηματική ιατρική, ερμηνεία και κριτική (Richard Selzer) • Το θεωρητικό διεπιστημονικό παράδειγμα νευροεπιστήμης-δημιουργικότητας • Εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη και πολυμεσική παρουσίαση του διεπιστημονικού παραδείγματος της συναισθησίας ως χώρου συνάντησης του ιατρικού με το λογοτεχνικό/καλλιτεχνικό ιδίωμα
Λέξεις Κλειδιά
Ιατρική, Ιστορία, Λογοτεχνία, Τέχνες, Διεπιστημονικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Παρουσιάσεις powerpoint κατά τη διάρκεια των διαλέξεων και εναπόθεσή τους για μελέτη στο elearning του μαθήματος. Επικοινωνία με τους φοιτητές και από την πλατφόρμα elearning και μέσω email (εκτός από τη φυσική παρουσία).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Άσκηση Πεδίου160,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων351,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων40,2
Εκπόνηση μελέτης (project)451,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών62.52,5
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή εργασία, για τη δομή και τις προσδοκώμενες ποιότητες της οποίας έχουν ενημερωθεί οι φοιτητές, προφορικά και στον ιστότοπο του μαθήματος στο elearning, ώστε να φροντίσουν για την εκπλήρωση των απαιτούμενων προϋποθέσεων. Οι φοιτητές αξιολογούνται κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της μελέτης διαμορφωτικά, παρουσιάζοντας, προ της συγγραφής της εργασίας τους, το υλικό που ανίχνευσαν, ταξινόμησαν και κατηγοριοποίησαν. Η τελική βαθμολογία λαμβάνει υπόψη της κατά 80% την εργασία που καταθέτει ατομικά κάθε φοιτητής.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=15961#section-1
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=15961#section-1
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-11-2022