Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας - Περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑνανεώσιμες πηγές ενέργειας - Περιβαλλοντικές επιπτώσεις / Renewable Energy Sources-Environmental Impacts
ΚωδικόςΠΠΒΑΒ15-2018
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΠολιτικών Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016752

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΠΠΒΑ 2018-2023

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 26
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής216

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑνανεώσιμες πηγές ενέργειας - Περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600219864
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να κάνουν με επιτυχία: 1. Εκτίμηση των δυνατοτήτων χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). 2. Εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση ενεργειακών πόρων. 3. Συγκριτική αξιολόγηση διαφόρων ΑΠΕ. 4. Στρατηγική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων χωροθέτησης ΑΠΕ.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή, υδροηλετρική, αιολική: χερσαία και υπεράκτια, βιομάζα, γεωθερμική, ωκεάνια: παλιρροϊκή, κυματική, θαλάσσια θερμική), Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, Θέση των ΑΠΕ στην παγκόσμια παραγωγή ενέργειας, Σταθμισμένο κόστος ενέργειας. Η ενεργειακή πολιτική στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (κατεθυντήριες γραμμές, στόχοι, πολιτικές). Αιολική ενέργεια στην ξηρά: Αιολική ενέργεια στην ξηρά ως άξονας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Σύγχρονες τάσεις, Δομή και βασικές αρχές λειτουργίας ανεμογεννητριών, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ηλιακή ενέργεια: Τεχνολογίες, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Μικρά υδροηλετρικά: Τεχνολογίες, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Βιομάζα: Τεχνολογίες και μέθοδοι (θερμικές και άλλες) αξιοποίησης, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σύγκριση τεχνολογιών. Η προσέγγιση της θεωρίας ανάπτυξης του βιο-διυλιστηρίου. Το θέμα της Γης Υψηλής Παραγωγικότητας (ΓΓΥΠ). Γεωθερμική ενέργεια ψηλής και χαμηλής ενθαλπίας, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης ΑΠΕ – Κανόνες και κριτήρια χωροθέτησης εγκαταστάσεων εκμετάλλευσης αιολικής, ηλιακής, υδροηλεκτρικής ενέργειας, γεωθερμίας και βιομάζας. (παρουσίαση ΕΠΧΣΑΑ, με έμφαση στα κριτήρια που προτείνονται ανά κατηγορία εγκατάστασης). Κριτήρια χωροθέτησης (περιβαλλοντικά, οικονομικά, κοινωνικά, τεχνικά) – Μεθοδολογία χωροθέτησης - Παραδείγματα εφαρμογής. Στρατηγική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων χωροθέτησης εγκαταστάσεων ΑΠΕ: Προβλήματα, Προκλήσεις, Προοπτικές. Υπεράκτια αιολική ενέργεια: Πλεονεκτήματα εκμετάλλευσης Υπεράκτιας Αιολικής Ενέργειας (ΥΑΕ), ΥΑΕ και ως άξονας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Σύγχρονες τάσεις – Προκλήσεις, Γενικά χαρακτηριστικά Υπεράκτιων Ανεμογεννητριών (ΥΑ): Δομή, βασικές αρχές λειτουργίας, διατάξεις έδρασης (τύποι, κριτήρια επιλογής και μεθοδολογία επιλογής διάταξης έδρασης), θέματα σχεδιασμού (π.χ. διάταξη ΥΑ σε πάρκο), Σταθμισμένο κόστος ενέργειας ΥΑ, Περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, Αιολική ενέργεια, Βιομάζα, Γεωθερμική ενέργεια, Ηλιακή ενέργεια, Κυματική ενέργεια, Μικρά υδροηλεκτρικά, Χωροθέτηση ΑΠΕ, στρατηγική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων632,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Εκπόνηση μελέτης (project)401,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-11-2023