Αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών στην Άσκηση.
Για την αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών στο Μάθημα της Άσκησης στην Κλινική Χειρουργική συνεκτιμώνται τα έξης στοιχεία:
• Η θεωρητική κατάρτιση των πρακτικών γνώσεων, οι οποίες αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της Άσκησης.
• Η ικανότητα συλλογής στοιχείων.
• Η ικανότητα λύσης προβλημάτων.
• Η πρωτοβουλία και παραγωγικότητα.
• Η παρακολούθηση και αξιοπιστία.
• Οι σχέσεις συνεργασιών.
• Η συγγραφή και παρουσίαση ενδιαφέροντος θέματος
• Γραπτές εξετάσεις
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών γίνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις Κλινικές και καταγράφεται σε ειδικό έντυπο, για το οποίο οι φοιτητές ενημερώνονται από τον υπεύθυνο Συντονιστή της Κλινικής κατά την ημέρα της έναρξης της Άσκησης.
1.Διευκρινιστικά σχόλια για το περιεχόμενο του ειδικού εντύπου αξιολόγησης της επίδοσης των ασκούμενων φοιτητών.
* Θεωρητική κατάρτιση των πρακτικών γνώσεων, οι οποίες αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της Άσκησης.
Η εκτίμηση αφορά στο κατά πόσο οι πρακτικές γνώσεις τις οποίες ο φοιτητής απέκτησε κατά τη διάρκεια της Άσκησης είναι οπλισμένες με το αντίστοιχο θεωρητικό υπόβαθρο. Για παράδειγμα, μπορεί να ερωτηθεί ο φοιτητής, σε συνδυασμό με το τι εργαλεία ή μέσα χρειάζεται για να κάνει μια «αλλαγή» τραύματος, πως και πότε γίνεται η πλήρης επούλωσή του.
• Η ικανότητα συλλογής στοιχείων.
Εδώ γίνεται εκτίμηση της ικανότητας συλλογής των ουσιωδών στοιχείων από το ιστορικό και την κλινική εξέταση του ασθενή.
• Η ικανότητα λύσης προβλημάτων
Η εκτίμηση της ικανότητας λύσης προβλημάτων σχετίζεται με την ικανότητα της αξιολόγησης των στοιχείων εκείνων του ιστορικού, της φυσικής εξέτασης και των διαφόρων παρακλινικών εξετάσεων, τα οποία οδηγούν σε ορθές διαγνωστικές σκέψεις και σε κατάλληλους θεραπευτικούς χειρισμούς (λήψη αποφάσεων). Για παράδειγμα, σε ασθενή με οξεία κοιλία, ένα βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι αν η παθολογική αυτή συνδρομή απαιτεί χειρουργική θεραπεία και, αν ναι, πόσο επείγουσα οφείλει να είναι.
• Η πρωτοβουλία και παραγωγικότητα.
Με την έννοια της πρωτοβουλίας εννοείται το σύνολο των χρησίμων ενεργειών του φοιτητή, οι οποίες επεκτείνονται πέραν των συνηθισμένων οδηγιών, τις οποίες πρέπει να υλοποιήσει, στο πλαίσιο πάντοτε της καθοδηγούμενης εκπαίδευσής του. Για παράδειγμα, η αναζήτηση επιπρόσθετων χρήσιμων βιβλιογραφικών δεδομένων, εκτός από αυτά που δόθηκαν από τον Διδάσκοντα είναι στοιχείο θετικής πρωτοβουλίας. Η παραγωγικότητα αναφέρεται στην υλοποίηση συγκεκριμένου έργου εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.
• Η παρακολούθηση και αξιοπιστία.
Η παρακολούθηση σχετίζεται με την επίκαιρη εκ μέρους του φοιτητή γνώση των βασικών προβλημάτων του ασθενή για τον οποίον είναι υπεύθυνος, τόσο στους Θαλάμους Νοσηλείας όσο και στα Εξωτερικά Ιατρεία.
• Οι σχέσεις συνεργασιών.
Οι ιατρικές πράξεις γίνονται συνήθως στο πλαίσιο ενεργειών ομάδων εργασίας, καθώς και της ιδιαίτερης φιλοσοφίας των πρακτικών της Κλινικής στην οποία ασκούνται οι φοιτητές. Συνεπώς, η καλλιέργεια ομαλών και παραγωγικών σχέσεων με το ιατρικό, το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό των Κλινικών και Εργαστηρίων θεωρείται βασικός συντελεστής επιτυχούς ολοκλήρωσης της αποστολής του φοιτητή κατά τη διάρκεια της Άσκησης. Ο σεβασμός στην αυστηρή τήρηση του ιατρικού απορρήτου, η συνεργασία του φοιτητή με το προσωπικό των Κλινικών και Εργαστηρίων σε επαγγελματικό επίπεδο, η υποδειγματική συνέπεια λόγων και πράξεων και ο σεβασμός των αποφάσεων των υπευθύνων ιατρών, αποτελούν στοιχεία τα οποία αρμόζουν στο πνεύμα (νοοτροπία) της Άσκησης.
• Η συγγραφή και παρουσίαση ενδιαφέροντος θέματος.
Κατά την έναρξη της Άσκησης, ο φοιτητής αναλαμβάνει ένα θέμα υπό την καθοδήγηση Μέλους ΔΕΠ. Η συγγραφή και η παρουσίαση της μελέτης γίνονται κατά τη διάρκεια της Άσκησης και η αξιολόγησή της συνυπολογίζεται στην τελική βαθμολογία.
Η αξιολόγηση εστιάζεται στη δομή του κειμένου και της παρουσίασης, στη βιβλιογραφία, στις απαντήσεις που δίνονται από τον εξεταζόμενο κατά τη διάρκεια της παρουσίασης και στην αισθητική, τόσο του κειμένου όσο και της παρουσίασης.
* Γραπτές εξετάσεις.
Οι γραπτές εξετάσεις έχουν το ίδιο περιεχόμενο, είναι κοινές για όλους τους φοιτητές και δίνονται από όλους την ίδια ώρα και ημέρα. Αυτές διεξάγονται εντός της πρώτης εβδομάδας από το τέλος της Άσκησης στα Αμφιθέατρα της Ιατρικής Σχολής του
Α.Π.Θ. με την ευθύνη των επιμέρους εφτά (7) συντονιστών υπό την εποπτεία του Γενικού Συντονιστή, ο οποίος έχει και την τελική ευθύνη της ομαλής διεξαγωγής των εξετάσεων. Οι εξετάσεις γίνονται με το σύστημα πολλαπλών επιλογών και θεωρούνται επιτυχείς, αν απαντηθεί ορθά το ποσοστό του 60% του συνόλου των ερωτήσεων.
Τελική αξιολόγηση
Για την τελική αξιολόγηση συνεκτιμώνται:
• Η αξιολόγηση της συγγραφής και παρουσίασης μελέτης (10%).
• Η προφορική εξέταση, η οποία εστιάζεται στην εκτίμηση των στοιχείων που αναφέρθηκαν στην παράγραφο οχτώ (8), δηλαδή, στις θεωρητικές γνώσεις, την ικανότητα συλλογής στοιχείων και λύσης προβλημάτων, την πρωτοβουλία, παραγωγικότητα, παρακολούθηση και αξιοπιστία και τις σχέσεις συνεργασιών (30%)
• Η γραπτή εξέταση (60%). Περιλαμβάνει 100 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Ελάχιστο ποσοστό επιτυχίας θεωρείται η σωστή απάντηση στο 60% των ερωτήσεων.
• Η μέρα, ή ώρα και τα θέματα της γραπτής εξέτασης είναι κοινά για όλους τους φοιτητές του εξαμήνου. Της συλλογής και παράδοσης των θεμάτων υπεύθυνοι είναι ο Γενικός Συντονιστής του Μαθήματος και οι Συντονιστές του μαθήματος στις επιμέρους κλινικές.