ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ / PRACTICE IN ARCHAEOLOGICAL SITES AND MUSEUMS. SEMINAR
ΚωδικόςΑΒΥ351
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019225

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 21
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑ. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Class ID
600220854
Τύπος Μαθήματος
Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΡΧ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
  • ΑΒΥ151 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται να έχει κατοχυρωθεί το ΑΡΧ 151 Εισαγωγή στις αρχαιολογικές σπουδές και το ΑΒΥ 151 - Εισαγωγή στη βυζαντινή αρχαιολογία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα -έχουν εξοικείωθεί, μέσα από επιτόπιες επισκέψεις, με τις μεθόδους μελέτης, ανάλυσης και ερμηνείας αρχαιολογικών θέσεων και μνημείων της βυζαντινής και μεταβυζαντινής/ οθωμανικής περιόδου, καθώς και σχετικών εκθεμάτων μουσείων, - είναι σε θέση να προετοιμάζουν μέσω βιβλιογραφικής έρευνας προφορικές παρουσιάσεις που αφορούν σε αρχαιολογικές θέσεις, μνημεία ή εκθέματα μουσείων, - αξιοποιούν την πρόσφατη βιβλιογραφία και τις νέες μεθόδους και προσεγγίσεις της αρχαιολογικής επιστήμης για την συγγραφή εργασίας σύμφωνα με τους κανόνες της ισχύουσας επιστημονικής πρακτικής, -γνωρίζουν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία και τα μουσεία ως συμπλήρωμα της διδασκαλίας στην αίθουσα, αλλά και τις μεθόδους προετοιμασίας και παρουσίασης ενός συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου, μνημείου ή μουσειακού εκθέματος στο πλαίσιο διδασκαλίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αφετηριακό υλικό του μαθήματος θα αποτελέσουν επιλεγμένα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης και εκθέματα από τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Βυζαντινού Πολι¬τι¬σμού της πόλης. Στόχοι του μαθή¬ματος είναι αφενός η εκ του σύνεγγυς επαφή των φοιτητών με αντι¬προ¬σω¬πευτικά, από χρονολογική και ειδολογική άποψη, μνη¬μειακά και υλικά κατά¬λοιπα του παρελ¬θόντος της Θεσσαλονίκης από τον 4ο έως τον 15ο αιώνα μ.Χ., κυρίως όμως η συστηματική εξοικείωσή τους με την ορθή χρήση της αντί¬στοιχης ο-ρο¬λογίας και τις βασικές αρχές επιστημονικής πραγ¬μά¬τευσης –στον προφο¬ρικό και τον γραπτό λόγο– του αρχαιολογικού μνημείου και αντικειμένου. Παράλληλο μαθησιακό στόχο αποτελεί, επιπλέον, η κατανόηση από τους συμμετέχοντες της ανάγκης διαχείρισης και διαβάθμισης της μεταδιδόμενης αρχαιολογικής πληροφορίας ώστε αυτή να προσαρμόζεται στους εκάστοτε αποδέκτες της (μαθητές, ευρύ κοινό, ειδικούς). Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις και ασκήσεις στην αίθουσα, καθώς και επισκέψεις στα επιλεγμένα μνημεία και στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές θα κληθούν να κάνουν μια σύντομη αλλά περιεκτική προφορική πα¬ρου¬σίαση των εκθεμάτων από τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού που έχουν αναλάβει· στο πέρας των μαθημάτων θα πρέπει αφενός να παραδώσουν αντί¬στοι¬χη γραπτή εργασία μικρής έκτασης, βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση της οποίας θα αποτελέσει ο βαθμός τήρη¬σης των αρχών της επιστημονικής τεχνογραφίας, και αφετέρου να εξεταστούν γραπτώς σε θέματα αρχαιολογικής ορολογίας που αποτέλεσαν αντικείμενο πραγμάτευσης κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Λέξεις Κλειδιά
Βυζαντινή αρχαιολογία, ορολογία, μνημεία, μουσεία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με e-mails.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις25
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων45
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων65
Συγγραφή εργασίας / εργασιών45
Εξετάσεις
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική παρουσίαση (10%), γραπτή εργασία (45%), γραπτή εξέταση (45%).Η παρουσία των φοιτητών είναι απαραίτητη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σ. Καλοπίση-Βέρτη – Μ. Παναγιωτίδη-Κεσίσογλου, Πολύγλωσσο εικονογραφημένο λεξικό όρων βυζαντινής αρχιτεκτονικής και Γλυπτικής, Ηράκλειο 2010 A. Μέντζος - Α. Π. Πλιώτα (επιμ.), Αποτυπώματα. Η βυζαντινή Θεσσαλονίκη σε φωτογραφίες και σχέδια της Βρετανικής Σχολής Αθηνών (1888-1910), Θεσσαλονίκη 2016
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δ. Ναλπάντης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Αρχαιολογικός οδηγός, Αθήνα 2018
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-10-2022