Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
1. Να εξηγούν την επιστημολογία και την προβληματική του πεδίου της Συγκριτικής Παιδαγωγικής.
2. Να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα της συγκριτικής προσέγγισης για την κατανόηση εκπαιδευτικών φαινόμενων σε ένα ολοένα και περισσότερο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
3. Να αξιοποιούν τις μεθοδολογικές αρχές της συγκριτικής προσέγγισης μέσα από την κριτική ανάλυση συγκεκριμένων πεδίων της εκπαίδευσης σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.
4. Nα αναλύουν κριτικά τις νέες οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες συγκρότησης εκπαιδευτικού λόγου, καθώς και τις νέες τάσεις στην εκπαίδευση (π.χ. διοικητική αποκέντρωση, γονεϊκή επιλογή, απόδοση λόγου, δείκτες επίδοσης, εκπαιδευτική αγορά) μέσα από μελέτες περίπτωσης εκπαιδευτικών συστημάτων (π.χ. των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ρωσίας, της Γαλλίας, της Αυστραλίας), διεθνών οργανισμών (π.χ. της ΟΥΝΕΣΚΟ, της Παγκόσμιας Τράπεζας, του ΟΟΣΑ) και υπερεθνικών δομών (π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
5. Nα συζητούν τη διαμόρφωση της ελληνικής εκπαίδευσης ως προϊόν εξωτερικών εκπαιδευτικών επιδράσεων ή από τη θεωρητική σκοπιά της μεταφοράς, του δανεισμού ή της επιβολής εκπαιδευτικών ιδεών, πολιτικών και πρακτικών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Εισαγωγή στη Συγκριτική Παιδαγωγική
2) Η Συγκριτική Παιδαγωγική ως επιστημονικός κλάδος
3) Η πολιτική διάσταση του «συγκριτικού επιχειρήματος»
4) Εκπαιδευτικός δανεισμός: η σκοτεινή πλευρά της Συγκριτικής Παιδαγωγικής
5) Παγκοσμιοποίηση και δίκτυα εκπαίδευσης
6) Υπερεθνικοί οργανισμοί ως «μητροπόλεις» εκπαιδευτικού δανεισμού
7) Σύγκριση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: η περίπτωση των πανεπιστημίων (μέρος Α)
8) Σύγκριση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: η περίπτωση των πανεπιστημίων (μέρος Β)
9) Επαγγελματική επάρκεια εκπαιδευτικών: διεθνείς εξελίξεις και προοπτικές
10) Μαθητικές ροές σε διεθνές επίπεδο και σχολικές επιδόσεις: συγκριτικές αναλύσεις
11) Η συγκριτική έρευνα στο πεδίο της εκπαίδευσης: προβλήματα και προοπτικές
12) Παρουσιάσεις εργασιών
13) Ανακεφαλαίωση μαθήματος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Καζαμίας, Α. (2008). Περί Συγκριτικής Παιδαγωγικής ή προς έναν προμηθεϊκό ουμανισμό στη νέα κοσμόπολη (επιμ. Π. Καλογιαννάκη). Αθήνα: Ατραπός.
2) Καλογιαννάκη, Π. (1998). M. Sadler – I. Kandel – N. Hans και η Συγκριτική Παιδαγωγική: αναζητήσεις και προβληματισμοί μέσα από το έργο τους. Αθήνα: Gutenberg.
3) Ματθαίου, Δ. (επιμ.) (2007). Συγκριτική σπουδή της εκπαίδευσης. ΙΙ. Ζητήματα, διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής – ιστορικές καταβολές, σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Αθήνα, Ε.Σ.Π.Δ.Ε.Π.Ε.
4) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική. Μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις, διεθνής εκπαίδευση, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση, παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
5) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2000). Ιστορικο-συγκριτικές προσεγγίσεις. Τιμητικός τόμος Ανδρέα Καζαμία. Αθήνα: Gutenberg.
Φασούλης, Κ., Φυριππής, Ε., Πασιάς, Γ., Ρουσσάκης, Ι. & Σαμαρά, Α. (2016) (επιμ.). Ανιχνεύοντας το εκπαιδευτικό πεδίο: τιμητικός τόμος στον Δημήτρη Ματθαίου. Αθήνα: Παπαζήσης.