Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές είναι σε θέση να:
(Γνώσεις)
-Κατονομάζουν και να αναλύουν τα βασικά δομικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το έργο της αγωγής.
-Προσδιορίζουν το περιεχόμενο βασικών πτυχών της ορθόδοξης θεολογικής ανθρωπολογίας
(Δεξιότητες)
-Εντοπίζουν δυνατότητες διαλόγου και συνάντησης μεταξύ Παιδαγωγικής και Θεολογίας, έχοντας υπόψιν τους ερωτήματα και προβληματισμούς που θέτει η Φιλοσοφία της Παιδείας και η ορθόδοξη θεολογική ανθρωπολογία-Να αξιοποιούν τον διάλογο Παιδαγωγικής και Θεολογίας κατά τη σύνταξη ενός σενάριου διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών
-Αξιοποιούν τον διάλογο Παιδαγωγικής και Θεολογίας κατά τη σύνταξη ενός σενάριου διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών
(Ικανότητες)
-Αντιλαμβάνονται το γεγονός πως μεταξύ Παιδαγωγικής και Θεολογίας διαμορφώνονται προβληματισμοί κοινού ενδιαφέροντος, και εκτιμούν τη σημασία που έχει η σχέση αυτή για το Μάθημα των Θρησκευτικών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η διερεύνηση και ανάδειξη ορισμένων διαστάσεων που παρουσιάζουν κοινό ενδιαφέρον για τις επιστήμες της Παιδαγωγικής και της Θεολογίας. Με σημείο αφετηρίας τη σκοποθεσία αυτή, επιχειρείται ένας διάλογος μεταξύ των δύο επιστημών, δίδοντας έμφαση σε θέματα που αφορούν στις προοπτικές της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς και στη γενικότερη θεώρηση και νοηματοδότηση του έργου της αγωγής.
Ειδικότερα, εξετάζονται οι παρακάτω πτυχές:
- Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παιδαγωγικής διαδικασίας
- Η ελευθερία και ο αυτοπροσδιορισμός του ανθρώπου ως θεμελιώδεις έννοιες της παιδαγωγικής διαδικασίας
- Η ελευθερία του ανθρώπου ως θεμελιώδης άξονας του χριστιανικού ήθους
- Σχέσεις παιδείας και θρησκείας
- Φιλοσοφία της παιδείας και ορθόδοξη θεολογική ανθρωπολογία
- Η σημασία της έννοιας της παιδείας αναφορικά με τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σχολική εκπαιδευτική πραγματικότητα
Λέξεις Κλειδιά
Φιλοσοφία της Παιδείας, Παιδαγωγική Θεωρία, Θεολογική Ανθρωπολογία, Μάθημα των Θρησκευτικών
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Benner, D. (2014). Thesen zur Bedeutung der Religion für die Bildung. Hinweise auf Propria des Pädagogischen und des Religiösen Denken und Handelns. Στο: του ιδίου, Bildung und Religion. Nur einem bildsamen Wesen kann ein Gott sich offenbaren (σσ. 15-24), Paderborn: Ferdinand Schöningh.
-Δεληκωσταντής, Κ. (2007). Φιλοσοφική Ανθρωπολογία. Περιπέτειες του ανθρωπολογικού στοχασμού. Αθήνα: Έννοια.
-Schweitzer, F. (2014). Bildung, Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, 2014)
- Φωτίου, Σ. (2019). Ζωηφόρος Κοινωνία. Αθήνα: Αρμός.