ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΙ ΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΙ ΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ / COMPARATIVE LAW: METHODOLOGICAL APPROACHES OF COMPARATIVE LAW AND COMPARATIVE LEGAL CULTURES
ΚωδικόςΔΕΝΣΑ03
ΣχολήΝομική
ΤμήμαΝομικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016762

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Νομικές Σπουδές (2018-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 22
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής117,5
ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣΕπιλογής117,5
ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝΕπιλογής117,5
ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟΕπιλογής117,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΙ ΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600222934
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι: α) να δώσει την ευκαιρία στις φοιτήτριες και τους φοιτητές να εξετάσουν με κριτικό πνεύμα τα μεγάλα θεωρητικά προβλήματα του συγκριτικού δικαίου, β) να τους εξοικειώσει με τη συγκριτική νομική μέθοδο και με τα γενικά χαρακτηριστικά των μεγάλων νομικών συστημάτων, γ) να τους δώσει την ευκαιρία να προσεγγίσουν με τη βοήθεια της συγκριτικής μεθόδου θεμελιώδεις έννοιες του δικαίου. Ειδικότερα, οι επιμέρους μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι οι εξής: Να αποκτήσουν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να προσφεύγουν με ευκολία στα ξένα δίκαια. Να μελετούν τις ξένες νομικές έννοιες και τους ξένους νομικούς θεσμούς, καθώς και να συγκρίνουν τα ξένα δίκαια μεταξύ τους καθώς και με το ελληνικό δίκαιo. Να προσεγγίσουν θεωρητικά προβλήματα της συγκριτικής νομικής έρευνας, όπως λ.χ. η μεταφύτευση νομικών εννοιών από τη μια έννομη τάξη στην άλλη, η ταξινόμηση των δικαίων σε ευρύτερες οικογένειες, η συγκρισιμότητα των νομικών συστημάτων και θεσμών και η αξιολόγηση των νομικών ρυθμίσεων που δίνουν τα νομικά συστήματα σε συγκεκριμένα νομικά προβλήματα. Να κατανοήσουν τη χρησιμότητα της συγκριτικής νομικής έρευνας στους διάφορους κλάδους του δικαίου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω θεματικές: Σκοποί του Συγκριτικού Δικαίου - Φιλοσοφικές προσεγγίσεις του Συγκριτικού Δικαίου - Συγκριτική Μέθοδος - Το πρόβλημα των νομικών μεταφυτεύσεων - Οι ταξινομήσεις των δικαίων - Η Αγγλοαμερικανική οικογένεια και η Ευρωηπειρωτική οικογένεια δικαίων - Δίκαια που δεν ανήκουν στο Δυτικό νομικό πολιτισμό: Ισλαμικό Δίκαιο και Δίκαια της Άπω Ανατολής.
Λέξεις Κλειδιά
συγκριτικό δίκαιο, συγκριτική μέθοδος, νομικές μεταφυτεύσεις, ταξινόμηση δικαίων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και στην αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών [eLearning (Moodle)]. Φυσικά, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούν να επικοινωνούν με τη διδάσκουσα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602,4
Σεμινάρια100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών552,2
Εξετάσεις22.50,9
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Oι φοιτήτριες και οι φοιτητές που επιλέγουν να παρακολουθήσουν το μάθημα αξιολογούνται ως εξής: 1) Μελετούν κάθε φορά μια συγκεκριμένη ύλη, που απαρτίζεται από επιστημονικά άρθρα και δικαστικές αποφάσεις, εξετάζονται προφορικά στην ύλη αυτή στο πλαίσιο της επιστημονικής συζήτησης που διεξάγεται σε κάθε μάθημα και εκπονούν γραπτές περιλήψεις στις οποίες παρουσιάζουν συνοπτικά τα κεντρικά σημεία των επιστημονικών συζητήσεων που έγιναν σε κάθε μάθημα. Ο βαθμός της προφορικής και γραπτής αυτής εξέτασης αποτελεί το 50% της βαθμολογίας τους. 2) Μετέχουν στις τελικές γραπτές εξετάσεις του εξαμήνου με αντικείμενο το σύνολο της ύλης του μαθήματος, ο βαθμός των οποίων καταλαμβάνει το 50% της βαθμολογίας τους.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Corpus σημειώσεων, αποσπάσματα από άρθρα και μελέτες, νομοθετικό και νομολογιακό υλικό. Ειδικότερη βιβλιογραφία: 1. Angostini Ε, Droit Comparé, PUF, 1988. 2. Bogdan M., Comparative Law, Kluwer, 1994. 3. Βutler W.E. (ed.), International Law in Comparative Perspective, Sijthoff&Noordhoff, 1980. 4. Βρέλλης Σ., Συγκριτικό Δίκαιο, Eκδ. Αντ. Σάκκουλα, 1988. 5. Cavinet G., Andena M., Fairgrieve D. (eds.), Comparative Law Before the Courts, BIICL, 2005. 6. Constantinesco L.-J., Traité de droit comparé, τ. I, Introduction au droit com-paré, L.G.D.J. 1972, τ. II, La méthode comparative, L.G.D.J. 1974, τ. III, La science du droit comparé, L.G.D.J. 1983. 7. David R., Brierley J.E.C., Major Legal Systems in the World Today, 3rd edition, 1985. 8. David R., Jauffret-Spinosi C., Les grands systèmes de droit con-temporains, Dalloz, 11th ed. 2002. 9. De Cruz, Comparative Law in a Changing World, 3rd edition, Routledge - Cavendish, 2007. 10. Drobnig U, van Erp Sjef, The Use of Comparative Law by the Courts, Kluwer, 1999. 11. Δεληγιάννη-Δημητράκου Χ., Εισαγωγή στο Συγκριτικό Δίκαιο, Eκδ. Σάκκουλα, 1997. 12. Δεληγιάννη-Δημητράκου Χ., Συγκριτικό Δίκαιο και Νομικός Πλουραλισμός, Εκδ. Σάκκουλα, 2008. 13. Glenn P., Legal Traditions on the World: Sustainable Diversity in Law, Oxford University Press, 2nd ed., 2004. 14. Grossfeld B., Kernfragen der Rechtsvergleichung, 1996. 15. Grossfeld B., Μacht und Ohnmacht der Rechtsvergleichung, 1984/The Strength and the Weakness of Comparative Law, (αγγλική μετάφραση υπό T. Weir), Οxford, Clarendon University Press, 1990. 16. Jayme E., Rechtsvergleichung-Ideengeschichte und Grundlagen von Emerico Amari zur Postmoderne, Vorträge-Ansätze-Rezensionen, Heidelberg, 2000. 17. Kikkeri M., Comparative Legal Reasoning and European Law, Dordrecht, Κluwer, 2001. 18. Legrand P., Droit Comparé, Que sais-je, PUF, 1999. 19. Legrand P. :unday (eds), Comparative Legal Studies: Traditions and Transitions, Cambridge 2003. 20. Markesinis B., Comparative Law in the Courtroom and Classroom, The Story of last Thirty-Five Years, Hart Publishing, 2003. 21. Markesinis B., Foreign Law and Comparative Methodology: A Subject and a Thesis, Hart, 1997. 22. Markesinis B., Learning from Europe and Learning in Europe, The Gradual Convergence, Oxford University Press, 1994. 23. Mattei U., Comparative Law and Economics, 1997. 24. Menski W., Comparative Law in a Global Context: the Legal Systems of Asia and Africa, Platinium, 2000. 25. Mitchel de S.-O-L’ E. Lasser, Judicial Deliberations: A Comparative Analysis of Judicial Transparency and Legiti¬macy, Oxford University Press, 2004. 26. Μουσταΐρα Ε., Σταθμοί στην πορεία του συγκριτικού δικαίου: θέσεις και αντιθέσεις, Eκδ. Αντ. Σάκκουλα, 2003. 27. Μουσταΐρα E., Συγκριτικό Δίκαιο, Εκδ. Αντ. Σάκκουλα, 2004. 28. Nelken D. (ed.), Comparing Legal Cultures, Dartmouth, 1997. 29. Nelken D. / Feest J. (ed.), Adapting Legal Cultures, Oxford, 2001. 30. Örücü E., The Enigma of Comparative Law: Variations on a Theme for the Twenty-first Century, 2004. 31. Örücü E., Νelken D., Comparative Law, A Handbook, Hart Publishing, 2007. 32. Reimann Μ., Zimmermann R., The Oxford Handbook of Comparative Law, Oxford University Press, 2006. 33. Rheinstein Ε., Einführung in die Rechtsvergleichung, 1974. 34. Riles A., Rethinking Masters of Comparative Law, Oxford-Portland, Hart, 2001. 35. Rodière R., Introduction au droit comparé, Dalloz, 1979. 36. Sacco R., La comparaison juridique au service de la connaissance du droit, Paris, 1991. 37. Smits J.M., Elgar Encyclopedia of Comparative Law, Edward Elgar. 38. Van Hoecke Μ. (ed.), Epistemology and Methodology of Com¬parative Law in the Light of European integration, Bruxelles, Hart, 2004. 39. Varga C., Comparative Legal Cultures, Aldershot, Dartmouth, Csaba Varga, 1992. 40. Φραντζεσκάκη Φ., Ευρυγένη Δ., Συμεωνίδη Σ., Συγκριτικό Δίκαιο, Εκδ. Σάκκουλα. 1978. 41. Zweigert K., Kötz H., Einführung in die Rechtsvergleichung, τ. 1, 2, 1993. An Introduction to Comparative Law, τ. l, 2, 1987 (μετάφρ. υπό Τony Weir).
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-11-2020