Συμβουλευτική στο Σχολείο. Δεξιότητες Συμβουλευτικής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣυμβουλευτική στο Σχολείο. Δεξιότητες Συμβουλευτικής / School Counceling: Counceling Skills
ΚωδικόςΣΧ-302
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016401

Πρόγραμμα Σπουδών: Σχολική Ψυχολογία (2020-2022)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 17
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Σχολική ΨυχολογίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210
Εφαρμογές Ψυχολογίας στην ΕκπαίδευσηΥποχρεωτικό3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣυμβουλευτική στο Σχολείο. Δεξιότητες Συμβουλευτικής
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600223838
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΔΤ-602 Εφαρμογές της Γνωστικής Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση
  • ΔΤ-603 Προηγμένες Στατιστικές Μέθοδοι Επεξεργασίας Εμπειρικών Δεδομένων
  • ΣΧ-101 Αναπτυξιακή Ψυχολογία
  • ΣΧ-200 Δυσκολίες Μάθησης: Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις
  • ΔΤ-601 Προηγμένες Μέθοδοι στην Ψυχολογική Έρευνα
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει όλα τα μαθήματα του 1ου έτους του ΠΜΣ στην Σχολική ψυχολογία (τόσο στην κατεύθυνση της Σχολικής Ψυχολογίας όσο και στην κατεύθυνση των Εφαρμογών της Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες θα: (α) γνωρίσουν τα σύγχρονα θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα του πεδίου της σχολικής συμβουλευτικής, (β)καλλιεργήσουν δεξιότητες συμβουλευτικής υποστήριξης μαθητών/τριών, γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, (γ) αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα πραγματεύεται τις εφαρμογές του Κλάδου της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα. Στόχος είναι οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/ήτριες να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της συμβουλευτικής διαδικασίας και τα κύρια μοντέλα συμβουλευτικών παρεμβάσεων στο σχολείο, προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες υποστήριξης και συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, αλλά πρωτίστως να είναι σε θέση να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις δυσκολίες των μαθητών/τριών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Στις ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνονται: (α) οι αρχές της βραχείας συμβουλευτικής και της συμβουλευτικής ενδυνάμωσης με μαθητές/ήτριες (που βρίσκονται σε κίνδυνο), (β) οι δεξιότητες συμβουλευτικής, (γ) τα ζητήματα δεοντολογίας, (δ) η συμβουλευτική-συνεργασία με τους γονείς, (ε) η επικοινωνία-συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τέλος, (στ) αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης ποικίλων ζητημάτων που αποτελούν συνήθη προβλήματα των παιδιών, των εφήβων και των οικογενειών τους. Στο πλαίσιο του μαθήματος, περιλαμβάνονται διαλέξεις, παρουσιάσεις προσκεκλημένων ομιλητών, μελέτη άρθρων, συζήτηση περιπτώσεων και παράδοση εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
σχολική συμβουλευτική, δεξιότητες συμβουλευτικής, ζητήματα δεοντολογίας, βραχεία συμβουλευτική, συμβουλευτική ενδυνάμωσης, μαθητές/τριες σε κίνδυνο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • επιστημoνικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος χρησιμοποιούνται συστηματικά διάφορες μέθοδοι της νέας τεχνολογίας τόσο για την παράδοση όταν αυτό είναι αναγκαίο, όσο και για την επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/ήτριες. Ειδικότερα, γίνεται χρήση των ακόλουθων μεθόδων/διαδικασιών: zoom lectures and meetings, emails, videos, e-learning, etc.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Εργαστηριακή Άσκηση12
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων60
Εκπόνηση μελέτης (project)40
Συγγραφή εργασίας / εργασιών70
Σύνολο260
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Βιωματικές ασκήσεις και ασκήσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων (παιχνίδι ρόλων, κτλ) στο πλαίσιο του μαθήματος (10%) Γραπτή εργασία (μελέτη περίπτωσης) (40%) Τελική γραπτή εξέταση (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
American School Counselor Association (2016). Ethical Standards for School Counselors. Alexandria, VA: American School Counselor Association. Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στο σχολικό πλαίσιο. Hellenic Journal of Psychology, 8(3), 289-308. Cromarty, K., & Richards, K. (2009). How do secondary school counsellors work with other professionals? Counselling and Psychotherapy Research, 9(3), 182-186. Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στα παιδιά. Θεωρία –Εφαρμογές. Αθήνα: Πεδίο. Geldard, K., & Geldard, D., & Rebecca, Y. F. (2018). Η συμβουλευτική ψυχολογία στους εφήβους. Η προληπτική προσέγγιση. α παιδιά. Αθήνα: Πεδίο. Gysbers, N. C. (2008). Career guidance and counselling in primary and secondary educational settings. In J.A. Athanasou, R. Van Esbroeck (Eds.) International Handbook of Career Guidnace (p. 249-263). Springer Scinece + Business Media B.V. Hornby, G., Hall, C., & Hall, E. (Eds.) (2003). Counselling pupils in schools. Skills and strategies for teachers. London: RoutledgeFalmer. Kourkoutas, E., & Giovazolias, Th. (2015). School-based counselling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counselling Psychology, 3(2), 137-158. Lines, D. (2006). Brief counselling in schools. Working with young people from 11 to 18 (2nd ed.). London: Sage. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (Επ. Επιμ.) (2014). Συμβουλευτική ομηλίκων στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο. Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο. Μπίμπου-Νάκου, Ι. & Στογιαννίδου, Α. (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. National Association of School Psychologists (2010). Principles for Professional Ethics. NASP (www.nasponline.org). Smith, E. J. (2006). The strength-based counseling model. The Counseling Psychologist, 34(1), 13-79. Thompson, C.L., Rudolph, L.B., & Henderson, D.A. (2004). Counseling children (6th ed.). U.S.A.: Thompson, Brooks/Cole. Vernon, A. (Ed.) (1999). Counseling children and adolescents (2nd ed.). Denver: Love Publishing Company. Walsh, M.E., Galassi, J.P., Murphy, J.A., & Park-Taylor, J. (2002). A conceptual framework for counseling psychologists in schools. The Counseling Psychologist, 30(5), 682-704. Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg. Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2014). Συμβουλευτική στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Gutenberg. Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-01-2023