Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
-Να εξετάζουν τη νεοελληνική ποίηση της περιόδου σε σχέση με τα αισθητικά, πολιτισμικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενα της εποχής.
-Να διατυπώνουν τις βασικές αρχές των κινημάτων και να επισημαίνουν τις διαφορές μεταξύ τους.
-Να επιχειρούν ερμηνείες και να προσεγγίζουν διεξοδικά τα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου.
-Να συλλέγουν κατάλληλα ερευνητικά δεδομένα και να τα διαχειρίζονται αξιολογώντας τη σημασία τους κατά το σχεδιασμό της εργασίας τους.
-Να αναπτύσσουν την ικανότητά τους στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση κειμένων και να εντοπίζουν εκλεκτικές συγγένειες σε επίπεδο θεματικής και ρητορικής.
-Να εκτιμούν τη χρήση της τεχνολογίας και να την αξιοποιούν αποτελεσματικά στη διαδικασία της διδασκαλίας και της αξιολόγησης αλλά και για την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη νεοελληνική ποίηση από το 1914 ως τις μέρες μας, και αποσκοπεί σε μια πρώτη παρουσίαση και γνωριμία με το έργο των πιο σημαντικών ποιητών που πρωτοεμφανίστηκαν στο διάστημα αυτό. Σε κάθε διδακτική ενότητα θα εξετάζονται ποιητές και κείμενά τους, με έμφαση σε ζητήματα θεματικής και μορφής, ενώ παράλληλα θα επιχειρείται η τοποθέτησή τους στο ιστορικό πλαίσιο της σύγχρονης Eλλάδας. Με τον τρόπο αυτό οι φοιτητές/ήτριες θα μπορέσουν να αποκτήσουν μια συνολική εικόνα τόσο για την ποιητική παραγωγή
της περιόδου, όσο και για τις κοινωνικές, πολιτικές, πολιτισμικές συνθήκες στις οποίες έζησαν και έγραψαν οι ποιητές, καθώς επίσης και για τους λογοτεχνικούς θεσμούς: γενιές, σχολές, ρεύματα και κινήματα, λογοτεχνικά περιοδικά.
Λέξεις Κλειδιά
νεοελληνική ποίηση, 20ός-21ος αιώνας, κινήματα, πρωτοπορία, ιστορία των ιδεών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η γραπτή δοκιμασία αξιολόγησης απαρτίζεται τόσο από ερωτήματα σύντομης απάντησης όσο και από ερωτήματα ανάπτυξης όπου εξετάζεται η συντακτική και γραμματική ικανότητα των φοιτητών. Τα κριτήρια αξιολόγησης, ποιοτικά και ποσοτικά, είναι ρητά προσδιορισμένα, καθώς δίπλα σε κάθε ερώτηση αναγράφεται το σύνολο των μονάδων στο οποίο αντιστοιχεί και έχουν γίνει γνωστά στους φοιτητές καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου, τόσο με την προφορική επικοινωνία μέσα στο μάθημα και στις ώρες συνεργασίας όσο και στο πλαίσιο διαδικτυακής επικοινωνίας. Το επίπεδο της εξέτασης σχετίζεται με τις βασικές ικανότητες που καταγράφονται στα μαθησιακά αποτελέσματα και δεν βασίζεται στην απλή απομνημόνευση στοιχείων αλλά επικεντρώνεται στην αφομοίωση της γνώσης. Εναλλακτική δυνατότητα για αξιολόγηση στο πλαίσιο του μαθήματος, ιδιαίτερα σε σχέση με εισερχόμενους φοιτητές του προγράμματος ERASMUS, παρέχει η εκπόνηση εργασίας στα ελληνικά ή σε άλλη γλώσσα.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Η ελληνική ποίηση, τ. Γ΄: Η ανανεωμένη παράδοση, επιμ. Κ. Στεργιόπουλος, Σοκόλης, Αθήνα 2000.
2) Η ελληνική ποίηση,τ. Δ΄: Νεωτερικοί ποιητές του Μεσοπολέμου, επιμ. Α. Αργυρίου, Σοκόλης, Αθήνα 2000.
3) Η ελληνική ποίηση του 20ού αιώνα. Μια συγχρονική ανθολογία, επιμ.-ανθ. Ε. Γαραντούδης, Μεταίχμιο, Αθήνα 2008.
4) Εισαγωγή στην ποίηση του Σεφέρη. Επιλογή κριτικών κειμένων, επιμ. Δ. Δασκαλόπουλος, ΙΤΕ/ ΠΕΚ, Ηράκλειο 2009.