Μοναστικά κέντρα στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜοναστικά κέντρα στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός / Monastic centers in the Greek area: History and culture
ΚωδικόςΘΤ006
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΆννα Καραμανίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020155

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (2021-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 36
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό216

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜοναστικά κέντρα στον ελλαδικό χώρο: Ιστορία και πολιτισμός
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600225914
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Θα δημιουργήσουν διαδρομές Προσκυνηματικών προορισμών αξιοποιώντας τις τουριστικές ροές στο πλαίσιο της αξιοποίησης του ευρύτερου Θρησκευτικού Τουρισμού σε συνεργασία με τις ίδιες τις Ιερές Μονές και τις Ιερές Μητροπόλεις. Θα διαχειρίζονται και θα αναλύουν με ευχέρεια στοιχεία συλλεγόμενα από αρχειακές και ιστορικές πηγές για την ίδρυση και την ιστορική εξέλιξη των Ιερών Μονών, καθώς και για τις εκκλησιαστικές προσωπικότητες που συνδέονται με την ιστορία της κάθε μονής ή μοναστηριακού συγκροτήματος. Με βάση τα στοιχεία αυτά θα δημιουργηθεί σταδιακά σχετικό corpus για όλα τα μοναστικά κέντρα της Ελλάδος εμπλουτισμένο με σχετικό φωτογραφικό υλικό. Θα αποκτήσουν προστιθέμενη και εξειδικευμένη γνώση για την ορθόδοξη πνευματική ζωή των μοναστικών αδελφοτήτων, καθώς και την ασκουμένη επίδραση στην ευρύτερη περιοχή , όπου ευρίσκεται κάθε μονή. Θα κατανοήσουν ότι κάθε μοναστηριακό συγκρότημα, ακόμη και από τον τρόπο και τα χρησιμοποιηθέντα υλικά κατασκευής του και τις οικονομικές δραστηριότητές του, είναι εναρμονισμένο και ομαλά ενταγμένο στο ευρύτερο φυσικό περιβάλλον με αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγικό μάθημα. Ιστορική και Πολιτιστική προσέγγιση ενός μνημείου 2. Προσκυνηματικός Τουρισμός - Οικουμενικός χαρακτήρας της τιμής των Αγίων. Το παράδειγμα της Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής Α΄. 3. Προσκυνηματικός Τουρισμός - Οικουμενικός χαρακτήρας της τιμής των Αγίων. Το παράδειγμα της Αγίας Παρασκευής της Επιβατηνής Β΄. 4. Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σερρών (Μενοίκιον Όρος) 5. Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτη Βεροίας. Ιστορία και Πολιτισμός Α΄. 6. Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτη Βεροίας. Ιστορία και Πολιτισμός Β΄. 7. Τα μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο έως τον 19ο αι. Α΄. 8. Τα μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο έως τον 19ο αι. Β΄. 9. Τα μοναστηριακά κέντρα του Ολύμπου και η Πολιτιστική και θρησκευτική επιρροή τους στον περιβάλλοντα χώρο. 10. Ήπειρος. Τα μοναστήρια της Κόνιτσας (Ι.Μ. Στομίου,Ι. Μ.Παναγίας Μολυβδοσκεπάστου) 11. Προσφορά των Μοναστηριακών κέντρων της Ευρυτανίας (Ι. Μ. Προυσιώτισσας, Ι. Μ. Τατάρνης) 12. Βυζαντινά και Μεταβυζαντινά μοναστήρια των Κυκλάδων 13. Ο σχεδιασμός της ατμόσφαιρας στις Βυζαντινές Μοναστηριακές Εκκλησίες.
Λέξεις Κλειδιά
Μοναστήρι, Ελλάδα, Προσκύνημα, Μοναστηριακά κέντρα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις81
Σεμινάρια12
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων12
Εκπόνηση μελέτης (project)20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών75
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εργασίες εξαμήνου (100%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σουλτάνα Λάμπρου, Η Οσία Παρασκευή η Επιβατηνή. Ιστορία και γραμματεία, έκδ. Ιεράς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας, Φλώρινα 2005· β΄ έκδοση, εκδ. Ναῦς, Θεσσαλονίκη 2007· γ΄ έκδοση, εκδ. Ναῦς, Θεσσαλονίκη 2009. Σουλτάνα Λάμπρου, «Ιερά Μονή Παναγίας (Κεσισλίκι-Κιλκίς)», Βυζαντινά 16 (1991) 399-401. Σ. Λάμπρου, «Λατρευτικά έθιμα της Καππαδοκίας και κατάλοιπά τους στον μουσουλμανικό κόσμο», Πρακτικά Α΄ Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα Καππαδοκία. Ιστορία - Θεολογία - Παιδεία - Πολιτισμός, Θεολογική Σχολή 22-24 Σεπτεμβρίου 2000, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2002, σσ. 263-279. Πολυξένη Μοίρα, Θρησκευτικός τουρισμός και προσκύνημα. Πολιτικές - Διαχείρηση - Αειφορία, εκδ. Φαίδιμος, Αθήνα 2019. Άννα Καραμανίδου, «Βυζαντινά Μονύδρια της Χαλκιδικής», Εισήγηση στο Γ΄ Συμπόσιο «Βυζαντινή Μακεδονία». Θεολογία – Ιστορία – Φιλολογία – Δίκαιο - Αρχαιολογία – Τέχνη, Θεσσαλονίκη, 14-15 Μαΐου 2016, [Μακεδονική βιβλιοθήκη, αρ. ΙΙΙ], έκδ Εταιρεία Μακεδο¬νικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2019, σσ. 95-104. Άννα Καραμανίδου, Τα Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο μέχρι τον 19ο αι., Θεσσαλονίκη 2007. Anna Karamanidou, «The Saints of Macedonia. A research program of the Centre for Byzantine Studies in Thessaloniki», Byzantine Macedonia. Art, Architecture, Music and Hagiography, Melbourne 2001, pp. 122-126. Άννα Καραμανίδου, «Η συμβολή του οσίου Ευθυμίου του Νέου στην εμφάνιση και οργάνωση του Μοναχισμού της Χαλκιδικής», Θεοδρομία 7 (1999) 19-25. Άννα Καραμανίδου, «Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννου Κολοβού - Ιερισσός», Βυζαντινά 16 (1991) 396-399.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-03-2023