Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/ φοιτήτριες θα μπορούν:
•Να γνωρίζουν τα ζητήματα και τις προκλήσεις που απαντώνται σχετικά με τον ορισμό και την ταξινόμηση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς
•Να γνωρίζουν το τρέχον σύστημα ταξινόμησης της ψυχοπαθολογίας, με βάση το DSM 5, ώστε να μπορούν να ορίσουν τις βασικές διαγνωστικές κατηγορίες και να περιγράφουν χαρακτηριστικά τους
•να γνωρίζουν τις βασικές ψυχολογικές και νευροβιολογικές υποθέσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με την αιτιολογία των ψυχικών διαταραχών, όπως και τις βασικές θεραπευτικές προσεγγίσεις για αυτές
•να συζητούν όσον αφορά τη χρησιμότητα και τους περιορισμούς της προσέγγισης που βασίζεται στην ταξινόμηση των ψυχολογικών προβλημάτων
•να κατανοούν ζητήματα που αφορούν τη χρήση της διάγνωσης στην πράξη της κλινικής ψυχολογίας
•να κατανοούν ζητήματα δεοντολογίας που προκύπτουν κατά την εφαρμογή της διάγνωσης ως θεσμικής πρακτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα γίνεται κριτική παρουσίαση ζητημάτων που αφορούν τον ορισμό της αποκλίνουσας συμπεριφοράς, τα συστήματα ταξινόμησης, τις βασικές διαγνωστικές κατηγορίες κατά DSM-IV-TR (σημειώνονται οι αλλαγές που έχουν γίνει στο DSM 5). Παρουσιάζονται επίσης οι βασικές ψυχολογικές υποθέσεις (γνωστική, συμπεριφορική, ψυχοδυναμική, συστημική-οικογενειακή, κοινωνικοπολιτισμική) και νευροβιολογικά ευρήματα που αφορούν την αιτιολογία των διαταραχών αυτών. Γίνεται σύντομη αναφορά στις βασικές θεραπευτικές προσεγγίσεις, όπως έχουν αναπτυχθεί για την αντιμετώπιση των διαταραχών αυτών. Παρουσιάζεται, επιπλέον, κλινικό υλικό όπου οι φοιτητές εισάγονται στη διατύπωση του προβλήματος στην κλινική ψυχολογία και στο ρόλο των συστημάτων ταξινόμησης σε αυτή τη διαδικασία. Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος συζητείται η χρησιμότητα και οι περιορισμοί που έχει η διάγνωση ως θεσμική πρακτική, όπως και ζητήματα πρακτικής και δεοντολογίας που σχετίζονται με τη διάγνωση.
Λέξεις Κλειδιά
ψυχοπαθολογία, αποκλίνουσα συμπεριφορά, ταξινόμηση, DSM-IV-TR