ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ / LEXICOLOGY AND SEMANTICS
Τίτλος στα ΓερμανικάLexikologie und Semantik
ΚωδικόςΓΔ_028
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑθηνά Σιούπη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600022345

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Γλώσσα και Πολιτισμός στο Γερμανόφωνο Χώρο (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 15
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Γλωσσολογία-ΔιδακτικήΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-9
Λογοτεχνία-ΠολιτισμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-9

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600226727
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναλυτικότερα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος αυτού οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση: • Να κατανοούν τις βασικές έννοιες που σχετίζονται με το Λεξικό και τη Σημασιολογία • Να αναλύουν ζητήματα που σχετίζονται με το σχηματισμό και τη σημασία των λέξεων • Να συνδέουν τις θεωρητικές γνώσεις που αποκτήθηκαν με την πράξη • Να ερμηνεύουν και να χρησιμοποιούν τη σχετική γλωσσολογική ορολογία με σκοπό την έρευνα στο πεδίο του λεξικού
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Λέξεις Κλειδιά
Λεξικολογογία, Σημασιολογία, lεξικά σθένους, λεξικά διδασκομένων, ηλεκτρονικά λεξικά, σώματα κειμένων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στο μάθημα αυτό εξετάζονται η Λεξικολογία και η σχέση της με τη Σημασιολογία καθώς και λεξικολογικά φαινόμενα, όπως ορισματική δομή, φαινόμενα σθένους, μεταξύ άλλων. Παράλληλα με την ανάλυση και περιγραφή των φαινομένων αυτών καθώς και την εξέλιξη των σχετικών θεωριών, το κυρίως θέμα είναι η περιγραφή και ανάλυση διαφορετικών ειδών λεξικών (λεξικά σθένους και λεξικά διδασκομένων), συμπεριλαμβανομένων των νεώτερων εξελίξεων στον τομέα των ηλεκτρονικών λεξικών καθώς και η παρουσίαση των μεγαλύτερων σωμάτων κειμένων (DeReKo, Sketch Engine κ.ά.).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων471,9
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1004
Σύνολο2259
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ενεργή συμμετοχή στο μάθημα, εβδομαδιαίες ασκήσεις στο σπίτι (από το 3ο μάθημα), προφορική παρουσίαση εργασίας, μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων, τελική γραπτή εργασία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βελούδης, Γιάννης (2010): Από τη Σημασιολογία της Ελληνικής Γλώσσας. ΙΝΣ: Θεσσαλονίκη. Boas, C. Hans, Dux, Ryan, and Alexander Ziem (2016b): Frames and constructions in an online learner’s dictionary of German. In S. De Knop and Gaetanelle Guilquin (eds.), Applied Construction Grammar, 303-326. Berlin/Boston: De Gruyter Mouton. Boas, Hans C. (2013c): “Wie viel Wissen steckt in Wörterbüchern? Eine frame- semantische Perspektive.” Zeitschrift für Angewandte Linguistik 57. 75-97. Crystal, David (1997): The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. Engelberg, Stefan (2010): Die lexikographische Behandlung von Argumentstrukturvarianten in Valenz- und Lernerwörterbüchern. In Stefan J. Schierholz, Klaus Fischer & Eilika Fobbe (Hg.): Valenz und Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M.: Lang, 113-141. Hirschmann, Hagen (2019): Korpuslinguistik. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler. Κρύσταλ, Ντέιβιντ (2003): Λεξικό Γλωσσολογίας και Φωνητικής (Μετ. Γ.Ξυδόπουλος). Αθήνα: Πατάκης. Levin, Beth (1993): English Verb Classes and Alternations: a preliminary investigation. Chicago: The University of Chicago Press. Ξυδόπουλος, Γεώργιος (2008): Λεξικολογία: Εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού. Αθήνα: Πατάκη Valenzwörterbücher (in Auswahl) Engel, Ulrich und Helmut Schumacher (1976): Kleines Valenzwörterbuch deutscher Verben. Tübingen: Gunter Narr. Helbig, Gerhard und Ulrich Schenkel (1991): Wörterbuch zur Distribution und Valenz deutscher Verben. 8. Auflage [1. Auflage 1969. 458 S]. Berlin: de Gruyter. Schumacher Helmut (1986): Verben in Feldern. Schriften des Instituts für deutsche Sprache. Berlin: de Gruyter. Schumacher Helmut, Jacqueline Kubczak, Renate Schmidt, Vera de Ruiter (2004): VALBU-Valenzwörterbuch deutscher Verben. Tübingen: Gunter Narr. Herbst, Thomas, David Heath, Ian F. Roe and Dieter Götz 2004. A Valency Dictionary of English. A Corpus-Based Analysis of the Complementation Patterns of English Verbs, Nouns and Adjectives.In: Topics in English Linguistics 4. Berlin: De Gruyter Mouton.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-02-2024