ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ / THEORY AND HISTORY OF ART
ΚωδικόςΑΙΤ151
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019193

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 144
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό215
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣΥποχρεωτικό115
ΙΣΤΟΡΙΑΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600226832
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Εισαγωγή του φοιτητή στη μεθοδολογία προσέγγισης των έργων τέχνης -Εισαγωγή του φοιτητή στις βασικές θεωρίες της Ιστορίας της Τέχνης, κυρίως εκείνες που εμφανίστηκαν στον 20ό αιώνα, ώστε να είναι σε θέση να ερμηνεύσει και να κατανοήσει τα σύγχρονα έργα τέχνης.
Γενικές Ικανότητες
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αναλύονται οι μέθοδοι και οι βασικές θεωρίες της τέχνης, όπως η εικονογραφική - εικονολογική μέθοδος, η αισθητική της πρόσληψης, η σημειωτική - σιγματική μέθοδος, η αναλυτική - ψυχολογική προσέγγιση της τέχνης, η κοινωνικοϊστορική προσέγγιση και η φεμινιστική προσέγγιση της τέχνης, ενώ γίνεται επίσης λόγος για την τεκμηρίωση της ιστορίας της τέχνης και την ερμηνευτική της θεωρία.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Παρουσιάσεις power point
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων82.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Η. Wölfflin, Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στυλ στη Νεότερη Τέχνη H. Belting, H. Dilly και W. Kemp, Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης Μ. Δουλγερίδης, Ο λόγος του έργου τέχνης και ο χωροχρόνος Ά. Χαραλαμπίδης, Τέχνη. Βλέπω ↔ γνωρίζω ↔ αισθάνομαι
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αθανασίου Κ. – Καψαμπάλη Κ. – Κονδύλη Μ. – Παρασκευόπουλος Θ., Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Αθήνα, εκδ. νήσος 2004 Antal Fr., Μελέτες ιστορίας της τέχνης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης 1999 Fernie E. (επιλογή-σχόλια), Art history and its methods. A critical anthology, Hong Gong, Phaidon Press Limited 1996 Berger J., Η Εικόνα και το Βλέμμα, Κονταράτου Ζ. (μτφρ) Bersani L., The Freudian Body: Psychoanalysis and Art, New York, Columbia University Press 1986 Broude N. – Garrard M.D.(eds), The expanding discourse. Feminism and Art History, Westvew Press 1992 Castelnuovo E., «Η κοινωνική ιστορία της τέχνης ένας απολογισμός», Καρκαγιάννη-Καραμπελιά Β. (μτφρ.), Διπλή Εικόνα 10 Chasseguet-Smirgel J., Pour une Psychanalyse de l’ art et de la creativité, Paris, Payot 1971 Cherry D., Beyond The Frame. Feminism and Visual Culture, Britain 1850-1900 Χρήστου Χρ., Θεωρία και Ιστορία της Νεώτερης Τέχνης, Μελέτη 2, Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινίδη 1970 Χρύσανθος Χρήστου, Αφιέρωμα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Τομέας Ιστορίας της Τέχνης, Θεσσαλονίκη, University Press 2006 Χαραλαμπίδης Α., Τέχνη, βλέπω - γνωρίζω – αισθάνομαι, University Studio Press Α.Ε. 2020 -----------------------, Η τέχνη και οι λέξεις της. Εικονογραφημένο λεξικό, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Α.Ε. 2021 Δασκαλοθανάσης Ν., Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα 2012 ___________________, Η ζωγραφική του Giorgio de Chirico. Η σύνταξη του μεταφυσικού χώρου, Αθήνα: Οπερα 2001 ___________________, Restitutions 14 κείμενα ιστορίας της τέχνης, Αθήνα: Futura 2015 Δεληγιώρη Α., Σκέψεις και προοπτική. Από το quatrocento στο ηλεκτρονικό novecento, Αθήνα, εκδ. Αλεξάνδρεια 2002 Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, Belting H. – Dilly H. – Kemp W. – Sauerländer W. – Wranke M. (επιμ.), Παπανικολάου Μ. (επιμ. ελληνικής έκδοσης), Γιόκα Λ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Βάνιας 1995 Finch M., Style in Art History. An Introduction to Theories of Style and Sequence, The Scarecrow Press, Inc. Metuchen, N.J. 1974 Frascina Fr. – Harisson J. (eds), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, New York, Harper and Row 1982 Freeland C., Μα είναι αυτό τέχνη, Αλμπάνη Μ. (μτφρ), Γκέκα Π. (επιμ.), Μουτσόπουλος Θ. (επίμ.), Αθήνα, Πλέθρον 2005 Garb Tamar, Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Siècle France, Thames and Hudson: London 1998 Gombrich E. H., Art and Illusion, Oxford, 1960 -------------------- Meditations on Hobby-horse, London 1963 -------------------- Symbolic Images, London 1978 ------------------- Reflections of the history of art. Views and reviews, Woodfield R. (ed.) Oxford, Phaidon 1987 ------------------- The use of images. Studies in the Social Function of Art and Visual Communication, Singapore 2000 Greenberg Cl., «“American type” Painting», Art and Culture: critical essays, 1961 ----------------- «Modernist Painting», Art and Literature, 4, 1965 Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Κονδύλης Τ. (μτφρ.), Αθήνα, τ. Α-Δ, Κάλβος 1969-70 Hadjinikolaou N., Art History and Class Struggle, London, Pluto Press 1978 Harrison Ch. – Wood P. (eds), Art in theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Cambridge, Blackwell 2003 Χατζηνικολάου Ν., Νοήματα της εικόνας. Μελέτες ιστορίας και θεωρίας της Τέχνης, Ρέθυμνο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 1994 Holub R. C., Θεωρία της Πρόσληψης, Μια κριτική εισαγωγή, Αθήνα, Μεταίχμιο 2001 Iser W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, Baltimore, J. Hopkins University Press 1978 Ivins W., Prints and Visual Communication, Harvard University Press 1953 Jameson Fr., Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, London 1991 Jauss H. R., Towards an Aesthetic of Reception, Bahti T. (μτφρ) University of Minesota Press 1982 ------------- “Tradition, Innovation and Aesthetic Experience” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XLVI, 3, Spring 1988 ---------------- Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα, Πεχλιβάνος Μ. (εισαγωγή, μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα, Εστία 1995 Κείμενα για την Τέχνη, Παππάς Γ. (επιλογή-μτφρ.), Αθήνα, Νεφέλη 1993 Kofman S., The Childhood of Art. An Interpretation of Freud ’s Aesthetics, Woodhull W. (μτφρ.), New York, Columbia University 1988 Les Cahiers du Museé national d’ Art Moderne, «Moderne, Modernité, Modernisme », No 19-20, Juin 1987 Μιχελής Π., Η αρχιτεκτονική ως τέχνη, Αθήνα 1940 Μπένγιαμιν Β., Δοκίμια για την τέχνη, Κούρτοβικ Δ. (μτφρ) Αθήνα 1978 Pächt O., The Practice of Art History. Reflection on Method, London, Harvey Miller Publishers 1999 Panofsky E., Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of The Renaissance, 1939, London 1972 Παγκόσμια Τέχνη, τ. 27, Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Εκδοτική Αθηνών 1998 Παυλόπουλος, Δ., Χαρακτική – Γραφικές Τέχνες: Ιστορία - Τεχνικές - Μέθοδοι, Αθήνα, Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών «Α. Τάσσος» 1995 Πλακωτάρης Κ., Υλικά και τεχνικές στη ζωγραφική και τη διακοσμητική, Αθήνα, Ώρα 1969 Ρηγοπούλου Π., Το Σώμα. από την ικεσία στην απειλή, Αθήνα, εκδ. Πλέθρον 2003 Roskill M. What is Art History?, London 1982(2) Salinari C., Μαρξ-‘Εγκελς για την τέχνη, Χρυσικόπουλος Στ. (μτφρ), Μαστοράκη Τζ. (επιμ), Αθήνα 1975 Shapiro M., “Style”, Anthropology Today, University of Chicago Press 1953 Τάσσος, «Ξυλογραφία η τέχνη των μαζών», Νέοι Πρωτοπόροι, Δεκ. 1934, σς.491-3 Βακαλό Ε., Μοντέρνο- Μεταμοντέρνο, Συνδέσεις και Αποστάσεις Wind E., Τέχνη και αναρχία, Αθήνα: Νεφέλη 1986 Wölfflin H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στιλ στη νεότερη τέχνη, Παπανικολάου Μ. (προλ.), Κοκαβέσης Φ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής 1992(Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, 1915)
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-07-2021