Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
1. Να αναγνωρίζουν τους νέους δρώντες (actors) στο πεδίο της εκπαιδευτικής διακυβέρνησης.
2. Να εξηγούν την ανασυγκρότηση των εκπαιδευτικών συστημάτων υπό το πρίσμα της εκπαιδευτικής διακυβέρνησης.
3. Να συζητούν κριτικά την ανάπτυξη των σχολικών μονάδων υπό το πρίσμα της εκπαιδευτικής διακυβέρνησης.
4. Nα αναγνωρίζουν τον ρόλο των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της σχολικής ηγεσίας στο πλαίσιο των σχολείων ως οργανισμών μάθησης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Εισαγωγή
2) Σύγχρονη διοικητική θεωρία και διακυβέρνηση
3) Από την «κυβέρνηση» στη «διακυβέρνηση»
4) Δίκτυα μάθησης και ανάπτυξη εκπαιδευτικών συστημάτων
5) Διεθνής εκπαιδευτική διακυβέρνηση
6) Εκπαιδευτική διακυβέρνηση και ιδιωτικοποίηση
7) Σχολεία ως μαθητευόμενοι οργανισμοί
8) Ανάπτυξη σχολείων και διασφάλιση ποιότητας
9) Εκπαιδευτική διακυβέρνηση και σχολικές μονάδες
10) Εκπαιδευτικοί και διευθυντές σε σχολεία ως οργανισμούς μάθησης
11) Διακυβέρνηση, εκπαίδευση και «ενεργοί πολίτες»
12) Παρουσιάσεις εργασιών
13) Ανακεφαλαίωση μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
Εκπαιδευτική Διακυβέρνηση, Ανάπτυξη, Σχολείο, Εκπαιδευτικοί
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση
Βρυνιώτη, Κ. (2017). Διεθνής διακυβέρνηση της εκπαίδευσης: Όραμα και πραγματικότητα. Αθήνα: Gutenberg.
Μανουβέλος, Ε. (2010). Νέες Μορφές Διακυβέρνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πολιτικές Σύγκλισης και Πεδία Εφαρμογής. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Ξενόγλωσση
European Commission (2018). European ideas for better learning: the governance of school education systems. Brussels: European Commission.
Franklin, B. M., Bloch, M. N. & Popkewitz, T. S. (Eds.) (2003). Educational Partnerships and the State: the Paradoxes of Governing Schools, Children, and Families. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Lee, S. & McBride, S. (Eds.) (2007). Neo-Liberalism, State Power and Global Governance. Dordrecht: Springer.
Jessop, B. (2008). State Power. Cambridge: Polity Press.
Soguel, N. C. & Jaccard, P. (Eds.) (2008). Governance and Performance of Educational Systems. Dordrecht: Springer.
Rosenau, J. N. & Czempiel, E. O. (Eds) (1992). Governance without Government. Order and Change in World Politics. Cambridge: Cambridge University Press.