Ζητήματα κοινωνικής θεωρίας: κοινωνία της γνώσης και εκπαίδευση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖητήματα κοινωνικής θεωρίας: κοινωνία της γνώσης και εκπαίδευση / Issues of social theory: knowledge society and education
ΚωδικόςΕΚΠ106
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠερικλής Παυλίδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015113

Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση, Κοινωνία και Παιδαγωγική (2018-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 8
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιστορικοκοινωνική Θεμελίωση της Εκπαίδευσης και της ΠαιδαγωγικήςΥποχρεωτικό2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖητήματα κοινωνικής θεωρίας: κοινωνία της γνώσης και εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600227796

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
Όροφος-
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 707 (1001)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών με ορισμένα βασικά ρεύματα της κοινωνικής θεωρίας, σε συνάρτηση με την κατανόηση και αξιολόγηση των μεθοδολογικών και ερευνητικών αρχών που αυτά εισηγούνται για τη μελέτη των κοινωνικών φαινομένων. Υπό αυτό το πρίσμα στο μάθημα θα εξεταστούν, αφενός ορισμένες γενικές ερμηνείες της κοινωνικής ολότητας, σε συνάρτηση με συγκεκριμένες αντιλήψεις για τον κοινωνικό καθορισμό της γνώσης, αφετέρου ζητήματα που αφορούν τη σχέση μεταξύ της αναδυόμενης «κοινωνίας της γνώσης» και της εκπαίδευσης, σε συνάρτηση με την εξέταση των προβλημάτων, αντιφάσεων και προοπτικών που απορρέουν από τη σχέση αυτή. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα εξοικειωθούν με τις μεθοδολογικές και ερευνητικές αρχές βασικών ρευμάτων της κοινωνικής θεωρίας είναι σε θέση να αναστοχαστούν κριτικά τις διαφορετικές ιδεολογικές δηλώσεις αναφορικά με την κοινωνία της γνώσης και την εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας τις κριτικές παραδόσεις της κοινωνικής θεωρίας είναι σε θέση να κατανοήσουν τον κοινωνικό καθορισμό των συντελούμενων αλλαγών στις διαδικασίες δημιουργίας και μετάδοσης της γνώσης
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μαρξιστική αντίληψη της κοινωνίας, της γνώσης και της εκπαίδευσης. Η θεωρία της «γενικής διάνοιας» Οι θετικιστικές παραδόσεις στην κοινωνική θεωρία Η Σχολή της Φρανκφούρτης. Η κριτική στον εργαλειακό λόγο και τη βιομηχανία της κουλτούρας Μεταδομισμός και μεταμοντερνισμός Η θεωρία του Lyotard για τη γνώση και την εκπαίδευση στη μεταμοντέρνα κατάσταση Γνώση και εξουσία στο έργο του Foucault Οι θεωρίες της «μεταβιομηχανικής κοινωνίας» και της «κοινωνίας της γνώσης» Η γνώση και εκπαίδευση υπό το πρίσμα των βασικών αντιφάσεων και προοπτικών της κοινωνικής εξέλιξης
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνία, γνώση, οικονομία, εργασία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1003,3
Σεμινάρια200,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων802,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1003,3
Σύνολο30010
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η συμπερασματική αξιολόγηση περιλαμβάνει την εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής γραπτής εργασίας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Craib, I. (2011). Σύγχρονη κοινωνική θεωρία. Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας. Αθήνα: εκδ.Τόπος. • Hall, S., Held, D., McGrew, A. (2009). Η νεωτερικότητα σήμερα. Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός. Αθήνα: εκδ.Σαββάλας. • Allman, P. (2010). Critical education against global capitalism. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers. • Aronowitz, St. & Giroux, H.A. (2010). «Η διδασκαλία και ο ρόλος του αναμορφωτή διανοούμενου», στο: Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος, (επ.), (2010). Κριτική παιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg. • Βαζιούλιν, Β.Α. (2013). Η λογική της ιστορίας. Ζητήματα θεωρίας και μεθοδολογίας. Αθήνα: εκδ. ΚΨΜ. • Eagleton, T. (2007). Μετά τη θεωρία. Αθήνα: Μεταίχμιο. • Lyotard, J-F (2008). Η μεταμοντέρνα κατάσταση. Αθήνα: Γνώση. • Μαρκούζε, Χ. (1971). Ο μονοδιάστατος άνθρωπος. Αθήνα: εκδ.Παπαζήση. • Μαρκούζε, Χ. (1983). Αρνήσεις. Αθήνα: ύψιλον/ βιβλία. • McLaren, P. (2010). «Επαναστατική Παιδαγωγική σε Μετα-Επαναστατικές Εποχές: Επανεξετάζοντας την πολιτική οικονομία της κριτικής εκπαίδευσης», στο: Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος, (επ.), (2010). Κριτική παιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg. • McLaren, P. & Farahmandpur, R. (2013). Για μια παιδαγωγική της αντίστασης. Αθήνα: Τόπος. • Παυλίδης, Π. (2012). Η γνώση στη διαλεκτική της κοινωνικής εξέλιξης. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Ρίχτα, Ρ. (1978). Ο πολιτισμός στο σταυροδρόμι. Αθήνα: εκδ.Ράππα. • Sarup, M. (2006). Μαρξισμός και εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο • Σταμάτης, Κ. (2005). Η αβέβαιη «κοινωνία της γνώσης». Αθήνα: Σαββάλας. • Τζάκομπι Ρ. (2001). Το τέλος της ουτοπίας. Πολιτική και κουλτούρα σε μια εποχή απάθειας. Αθήνα: εκδ.Τροπή, • Τζάκομπι, Ρ. (2007). Οι τελευταίοι διανοούμενοι. Αθήνα: Νησίδες. • Von Hayek, F. (1996). «Επιστημονισμός και η μελέτη της κοινωνίας», στο: Γ.Κουζέλης, Κ.Ψυχοπαίδης (επ.), (1996). Επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών. Αθήνα: Νήσος. • Harvey, D. (2007). A Brief History of Neoliberalism. Oxford: University Press. • Φουκώ, Μ. (2004). Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής. Αθήνα: Εκδ.Ράππα. • Φουκώ, Μ. (1991). Η μικροφυσική της εξουσίας. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία. • Χάμπερμας, Γ. (1997) Η ηθική της επικοινωνίας. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις. • Habermas, J. (1990) Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής. Αθήνα: Εκδ.Πλέθρον. • Χόρκχαϊμερ, Μ. (1984). Παραδοσιακή και κριτική θεωρία, στο: Μ.Χόρκχαϊμερ, (1984). Φιλοσοφία και κοινωνική κριτική. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία. • Willis, P. (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Αθήνα: Gutenberg,
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-03-2023