ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ / HISTORY AND PHILOSOPHY PHYSICAL EDUCATION
ΚωδικόςΦΑΜΚΑ4
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Αναστασίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015760

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ-ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (2021-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗΕπιλογής ΚατεύθυνσηςΕαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600228510
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η επιστημονική συνδρομή και κατάρτιση των μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων που πραγματεύονται γενικότερα θέματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: • Να γνωρίζει σε ικανοποιητικό βαθμό και να μπορεί να προσεγγίζει θέματα ιστορίας και φιλοσοφίας της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού. • Να αναγνωρίζει την αξία της φυσικής αγωγής διαχρονικά. • Να αναπτύξει συνεργασίες με άλλες επιστήμες σε διεπιστημονικά θέματα που αφορούν στην ιστορία και τη φιλοσοφία της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού. • Να μπορεί να αναγνωρίζει σύγχρονα θέματα ιστορίας και φιλοσοφίας της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Α. ΕΝΟΤΗΤΑ Εισαγωγή στην Ιστορική και Φιλοσοφική Έρευνα. Β. ΕΝΟΤΗΤΑ Η Φυσική Αγωγή και ο Αθλητισμός στον Αρχαίο Ελληνικό Κόσμο. Γ. ΕΝΟΤΗΤΑ Καλές Τέχνες και Αθλητισμός στο Αρχαιελληνικό Περιβάλλον. Δ. ΕΝΟΤΗΤΑ Ολυμπιακοί Αγώνες, Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός στο Νεοελληνικό Κράτος. Ε. ΕΝΟΤΗΤΑ Θέματα Αθλητισμού στην Αρχαία Ελληνική Ιστορική και Φιλοσοφική Σκέψη.
Λέξεις Κλειδιά
ΙΣΤΟΡΙΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ / ΑΓΩΓΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ, Η ΑΣΚΣΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η μελέτη της Φυσικής Αγωγής της αρχαίας ελληνικής περιόδου συμβάλει ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα το γενικότερο πλαίσιο αγωγής της αρχαίας Ελλάδας. Είναι γνωστό ότι η Φυσική Αγωγή αποτέλεσε τη βάση της αρχαίας Ελληνικής αγωγής. Δίδεται έμφαση στη διάδοση των αρχαίων γιορτών που συνδυάζονταν με αθλητικούς αγώνες. Μελετώνται οι σπουδαιότερες αθλητικές γιορτές, τα αγωνίσματα και τα προβλήματα των αρχαίων αγώνων. Τέλος δε, γίνεται η συνοπτική παρουσία και μελέτη των πηγών που σχετίζονται με την αθλητική δραστηριότητα από την γεωμετρική περίοδο μέχρι και την ύστερη κλασική αρχαιότητα. Στα πλαίσια των εισηγήσεων συζητούνται θέματα φιλοσοφίας του αθλητισμού με σκοπό να γίνει ερμηνεία της φυσικής αγωγής του παρελθόντος ώστε να αποκτηθούν παραδείγματα για την αντιμετώπιση προβλημάτων του μέλλοντος. Τα θέματα που παρουσιάζονται έχουν επιλεγεί και θεωρούνται ως τα πλέον επίκαιρα της φιλοσοφίας της φυσικής αγωγής.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις50
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας Εργασία 20% Παρουσίαση ατομικής εργασίας 20%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
R.A. Mechikoff,Ιστορία και Φιλοσοφία του Αθλητισμού, των Σπορ και της Φυσικής Αγωγής, Broken Hill, Λευκωσία 2019 Ι. Μουρατίδης, Ιστορία φυσικής αγωγής και αθλητισμού του αρχαίου κόσμου, Θεσσαλονίκη 2010 Ευάγ. Αλμπανίδης, Ιστορία της Άθλησης, Θεσσαλονίκη 2004
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ν. Βλάχος, Θεωρητικά και μεθοδολογικά προβλήματα εν τη Ιστορία, εν Αθήναις 1925 Ι. Καραγιαννόπουλος, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Ιστορίας, Θεσσαλονίκη 1989 P. Nora, Το έργο της Ιστορίας, Αθήνα 1981 Nigel Crowther The Ancient Olympic Games Nikephoros Band 11 2004 Ι. Μουρατίδης, Ιστορία φυσικής αγωγής και αθλητισμού (Μέρος Β), Θεσσαλονίκη 2008 Ι. Μουρατίδης, Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Θέματα φιλοσοφίας φυσικής αγωγής και αθλητισμού, Θεσσαλονίκη 2007 Π. Βαλαβάνης ‘Αθλα, Αθλητές και έπαθλα. Αθήνα 1996 W. Decker, Ο αθλητισμός στην Ελληνική αρχαιότητα, Αθήνα 2004 Σ. Γιάτσης, Ιστορία της άθλησης και των αγώνων στον ελληνικό κόσμο κατά τους ελληνορωμαϊκούς τους βυζαντινούς και τους νεότερους χρόνους, Θεσσαλονίκη 1998 ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ  Journal of Sport History  Nikephoros  Stadion  Annual of CESH  European Studies in Sports History  Journal of Olympic History  Studies in Physical Culture and Tourism  International Journal of the History of Sport
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-08-2023