Εισαγωγή στη φιλοσοφία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕισαγωγή στη φιλοσοφία / Introduction To Philosophy
ΚωδικόςΦ101
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ζωγραφίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009344

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2003-2010

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600228654
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση: - αναγνωρίζουν τις μεθόδους, την ιδιομορφία και τη σημασία της φιλοσοφίας ως πνευματικής επίδοσης και τα βασικά σημεία ως προς τα οποία διαφοροποιείται από τις επιστήμες, τη θεολογία και την τέχνη - προσεγγίζουν αναστοχαστικά τα μεγάλα ερωτήματα που διατυπώνει ο άνθρωπος για την ύπαρξή του και για το νόημά της και να προσεγγίζουν κριτικά τις απαντήσεις που δίνονται σε αυτά στην ιστορία της φιλοσοφίας - επεξεργάζονται ένα φιλοσοφικό ερώτημα ή πρόβλημα και να διατυπώνουν (προφορικά ή γραπτά) τη δική τους άποψη με τεκμηριωμένα επιχειρήματα - γνωρίζουν τους βασικούς κλάδους και τα κύρια ερωτήματα της φιλοσοφίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στην προβληματική και σε βασικά ζητήματα της φιλοσοφικής σκέψης, με έμφαση στο πεδίο της μεταφυσικής, και μια πρώτη επαφή με ορισμένα κλασικά φιλοσοφικά κείμενα. A. Γίνεται απόπειρα προσδιορισμού της φιλοσοφίας και των χαρακτηριστικών της φιλοσο¬φικής δραστηριότητας, παρουσιάζονται τα θεμελιώδη ερωτήματα και οι παραδοσιακοί κλάδοι της και οριοθετείται ως προς τις γειτονικές της περιοχές (επιστήμη, τέχνη, θεολογία). B. Εξετάζονται κεντρικά ζητήματα της μεταφυσικής (ορισμός και δυνατότητά της) και ορισμένες βασικές θεωρίες για τη φύση της πραγματικότητας (δυισμός, υλισμός, πνευματοκρατία κ.ά.), με αναφορές στη σύγχρονη συζήτηση και σε σημαντικές στιγμές της ιστορίας της φιλοσοφίας (Πλάτων, Αριστοτέλης, Ντεκάρτ, Λοκ, Καντ). Γ. Παρουσιάζονται, με αναφορά κυρίως στη σύγχρονη φιλοσοφία, οι θεματικές: (α) το σώμα, η ψυχή και ο εγκέφαλος· (β) η ύπαρξη του θεού· (γ) το πρόβλημα της ελευθερίας της βούλησης. Τέλος, τίθεται και σχολιάζεται το ερώτημα σε τι χρησιμεύει (ακόμη) η φιλοσοφία.
Λέξεις Κλειδιά
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία, Μεταφυσική, Σώμα και νους, Θεός, Ελεύθερη βούληση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Εξετάσεις351,4
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ν. Αυγελής, Εισαγωγή στη φιλοσοφία. Θεσσαλονίκη: Σταμούλης, 2012. 2. N. Warburton, Φιλοσοφία: Τα βασικά. Αθήνα: Αρσενίδης, 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του μαθήματος (elearning).
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-07-2021