Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
1) Προβληματιστεί σε ζητήματα επιστήμης, παιδείας, πολιτισμού και νόησης από τη νευροβιολογική και τη βιοφιλοσοφική σκοπιά
2) Συναγάγει τη συνάφεια των βιολογικών και των φυσικών επιστημών με τις θεωρητικές και τις ανθρωπιστικές σπουδές
3) Κατανοεί τη συνολική δράση του νευρικού συστήματος στο πλαίσιο της έμβιας κατάστασης
4) Προσεγγίσει ζητήματα που σχετίζονται με την οντοφυλογένεση της νοημοσύνης με φυσικοχημικά και βιολογικά κριτήρια
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχοι του μαθήματος είναι, πρώτον, να αναδυθούν ιδέες με διαχρονικά νοήματα και, δεύτερον, να διαφωτισθεί η πορεία της επιστημονικής σκέψης μέσα από την παιδεία και τα βιώματα επιστημόνων, άλλων περισσότερο και άλλων λιγότερο γνωστών στο ευρύ κοινό. Το υλικό προέρχεται πρωταρχικά από τις φυσικές επιστήμες, τη βιοϊατρική, την ψυχολογία και τις νευροεπιστήμες. Κοινός παρονομαστής είναι οι ανθρώπινες υποθέσεις, η σύνεση, ο ορθός λόγος και η προαγωγή μιας ανθρωπιστικής παιδείας. Με εφαλτήριο την εργαστηριακή έρευνα, θίγονται φιλοσοφικά και κοινωνικά προβλήματα, από το νόημα της ζωής και τις φυλογενετικές ρίζες της ανθρώπινης συμπεριφοράς μέχρι την πανεπιστημιακή μεταρρύθμιση και την ειρήνη των λαών. H ύλη δομείται σε πέντε γενικές θεματικές ενότητες: επιστήμη, παιδεία, ανθρωπισμός, πολιτισμός και νόηση.
Λέξεις Κλειδιά
Βιοφιλοσοφία, ανθρωπισμός, παιδεία, επιστήμες της ζωής