ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1204-1950)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1204-1950) / MODERN GREEK HISTORY (1204-1950)
ΚωδικόςΥΒ.1.020
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙφιγένεια Βαμβακίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003376

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1204-1950)
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600229438

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοSchool of Education (Tower Building)
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΜΕΓΑΛΗ ΙΣΟΓΕΙΟΥ (174)
ΗμερολόγιοTuesday 16:00 to 18:30
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ • ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ • ΣΤΗ ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΗ ΙΣΤΟΙΡΑ •ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΤΟΥΣ ΧΑΡΤΗ• ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΜΙΚΡΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΑΦΗΓΗΜΑΤΩΝ• ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΞΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΡΩΝ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Εκμάθηση των βασικών δομών της ιστορικής επιστήμης ως κοινωνικής επιστήμης με μεθόδους συλλογής υλικού και μεθόδους ιστορικής ανάλυσης και ιστορικής αφήγησης- Επίλυση ιστορικών προβλημάτων με τη συμβολή της έρευνας, μικρών ασκήσεων και πολλαπλών αναζητήσεων σε ιστορικές πηγές με έμφαση στην οικογενειακή και προφορική ιστορία Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • καλλιεργήσουν τις προσωπικές ιστορικές μορφωτικές δεξιότητες σε βασικές ιστορικλές γνώσεις μέσω χρήσης της ερευνητικής και επιστημολογικής θεώρησης• κατανοήσουν τους ιστορικούς και κοινωνικούς άξονες της εθνικής ιστορίας και να μετασχηματίσουν το περιεχόμενο της επιστήμης σε δράσεις ιστορίας για την προσχολική ηλικία• συνδέσουν θεωρία με πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε ερενητικές ασκήσεις ιστορίας- θα εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση ιστορικών αφηγημάτων και να αφομοιώσουν βασικές ιστορικές ς γνώσεις στα πλαίσια της διεπιστημονικής νεωτερικής διαδικασίας• θα εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση ιστορικών, εθνικών και άλλων δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο • ΕΠΙΣΗΣ ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ -Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής ιστορικής έρευνας και να κατανοήσουν το ρόλο της στην επιστήμη της ιστορίας• Να μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων• Να εξασκηθούν στη συμμετοχική παρατήρηση και τις συνεντεύξεις με ενήλικες και παιδιά αναζητώντας απαντήσεις σε ιστορικά θέματα• Να ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στα ιστορικά αρχεία και τις πολυτροπικές ιστορικές πηγές• Να εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ιστορικών ποιοτικών ιστορικών δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η νεότερη ελληνική ιστορία περιλαμβάνει τη διαμόρφωση τους έθνους κράτους στην Ευρώπη, τις σχέσεις εξάρτησης, τα ιστορικά γεγονότα, τα επώνυμα και ανώνυμα πρόσωπα που μετείχαν από την επανάσταση του 1821 μέχρι και την μεταπολεμική περίοδο. Η διδασκαλία της Ιστορίας ως κοινωνικής επιστήμης και της εθνικής ιστορίας της Νεοελληνικής - ως κλάδου αυτής, αποσκοπεί στην καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης. Η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης απαιτεί τόσο την κατάκτηση γνώσεων όσο και την κατανόηση ιστορικών όρων και εννοιών από τους φοιτητές, ώστε να είναι σε θέση να χειριστούν τις γνώσεις τους και να έχουν την ικανότητα να προβούν σε δυνητικές γενικεύσεις, να έχουν δηλαδή ιστορικό γραμματισμό (historical literacy). Ο ιστορικός γραμματισμός αφορά τη μελέτη της Ιστορίας σε σχέση με την κοινωνική της χρησιμότητα, την ανάπτυξη της ικανότητας του ατόμου να σκέφτεται, να κατανοεί τον σύγχρονο κόσμο και να τοποθετεί τον εαυτό του μέσα σ’ αυτόν. Ο ιστορικά εγγράμματος πολίτης μπορεί να αναζητά, να επιλέγει, να διαβάζει κριτικά, να αιτιολογεί, να συνδυάζει, να αξιολογεί, να συνθέτει και να επικοινωνεί. Η τεχνογνωσία της Ιστορίας προϋποθέτει την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των φοιτητών, καθώς και την εκμάθηση και την κατανόηση ορισμένων θεμελιωδών ιστορικών εννοιών και πηγών, ιστορικών γεγονότων και προσώπων.
Λέξεις Κλειδιά
ΕΘΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΕΡΕΥΝΑ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΔΙΚΤΥΑΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΣΟ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ, ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ 19ΟΥ ΚΑΙ 20ΟΥ ΑΙΩΝΑ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Εξετάσεις612,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΟΙΚΤΟ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ -Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων Επίλυση ιστορικών Προβλημάτων Γραπτή έκθεση / Αναφορά όπου απαιτείται λόγω αναπηριών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (1204-1940) ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ Α. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ (2008) ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 983 Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΤΕΚΜΗΡΙΑ, ΑΝΑΨΗΛΑΦΗΣΕΙΣ, ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (2016) GUTENBERG
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: • Βαμβακίδου, Ι. (2005). Θράκες: Ιστορική Καταγραφή και ιστορική ανάγνωση των εικαστικών μαρτυριών για την συμμετοχή τους στον Αγώνα του 1821. Θεσσαλονίκη: Α. Σταμούλης. • Ανδρέου, Α. & Βαμβακίδου, Ι. (2006) Το πλήθος των αγαλμάτων, η περίπτωση της Φλώρινας: Αναγνώσεις δημοσίων μνημείων και ασκήσεις ιστορίας. Θεσσαλονίκη: Α.Σταμούλης. • Βαμβακίδου, Ι. (2010). Ήταν μια φορά ένα κοινοτάρχης, Χρήστος Τανιμανίδης 1906-1968, οικογενειακό αρχείο Ελευθερίας Τανιμανίδη-Μπαλτατζή. Ξάνθη: ΠΑΚΕΘΡΑ, 245. • Βαμβακίδου, Ι., Γκόλια, Π. (2011). Μελέτη και καταγραφή της τοπικής ιστορίας του Βελβεντού. Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Κοινωνία των Πολιτών Βελβεντού, 250 σελ. (Σχολικό εγχειρίδιο τοπικής ιστορίας, Βιβλίο δασκάλου, Τετράδιο εργασιών). • Ελευθερίου, Π. & Βαμβακίδου, Ι. (2015). Ψηφιακή αξιοποίηση ξυλόγλυπτων χειροτεχνημάτων στη διδακτική της τοπικής ιστορίας. Υπότιτλος: Η περίπτωση της ελληνικής Θράκης, Πρόταση διδασκαλίας, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, σ.120. https://uowm.academia.edu/IfigeneiaVamvakidou http://www.stamoulisant.gr/ http://www.biblionet.gr/main.asp?page=results&key=%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B7%CF%82+%CE%B1%CE%BD%CF%84 http://www.biblionet.gr/main.asp?page=results&key=%CE%92%CE%A5%CE%96%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%99%CE%9D%CE%9F%CE%A3+%CE%94%CE%9F%CE%9C%CE%9F%CE%A3 ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΜΕΛΕΤΗ Βέικος Θ., Θεωρία και Μεθοδολογία της Ιστορίας, Θεμέλιο, Αθήνα 1987. Βloch M., Aπολογία για την Ιστορία. Το επάγγελμα του ιστορικού, μετ. Κ. Γαγανάκης, Εναλλακτικές Εκδόσεις, Αθήνα 1994. Braudel F., Mελέτες για την Ιστορία, μετ. Οντέτ Βαρών – Ρόδη Σταμούλη, ΕΜΝΕ – Μνήμων, Αθήνα 1987². Braudel F. κ.ά., Η Μεσόγειος, μετ. ΄Εφη Αβδελά – Ρίκα Μπενβενίστε – Κ. Αντύπας, τ. Α΄ - Β΄, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1990. Γαγανάκης Κ., «Τα Annales 1929-1990: σχολή ιστορίας ή κίνηση ιστορικών;», Θεωρία και Κοινωνία 5 (1991), 29 – 66. Γεωργιάδου Κίρκη, «Η σχολή των Annales και η θετικιστική ιστοριογραφία», Φιλόλογος 32 (1983), 152 – 172. Γιαννόπουλος Γ., «Μια συνολική πρόταση για τη σχολική Ιστορία», Τα Ιστορικά 16 (1992), 190 – 203. De Certeau M., «Ιστορία και μυθοπλασία», μετ. Λυδία Παπαδάκη, ΄Ιστωρ 3 (1991), 5 – 27. Δερτιλής Γ. Β., Παιδεία και Ιστορία, Καστανιώτης, Αθήνα 1999. Dosse F., Η Ιστορία σε ψίχουλα. Από τα Αnnales στη «Νέα Ιστορία», μετ. Αγγελική Βλαχοπούλου, επιμ. Χ. Χατζηιωσήφ, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1993. Iggers G. G., «Για τη “γλωσσική στροφή” στην ιστορική σκέψη και την ιστοριογραφία», ΄Ιστωρ 9 (1996), 17 – 32. Iggers G. G., Η Ιστοριογραφία στον 20ο αιώνα, μετ. Π. Ματάλας, Νεφέλη, Αθήνα 1999. Iggers G. G., The German Conception of History. The National Tradition of Historical Though from Herder to the Present, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut 1983². Κόκκινος Γ., Από την Ιστορία στις ιστορίες. Προσεγγίσεις στην ιστορία της ιστοριογραφίας, την επιστημολογία και τη διδακτική της ιστορίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998. Κόκκινος Γ., «Ο ιστορικισμός, τα Annales, η γλωσσολογική στροφή και η δομική κρίση της σύγχρονης ιστοριογραφίας», Φιλολογική 57 (1996), 7 – 10. Λιάκος Α., «Μεταμοντερνισμός και ιστορία», Το Βήμα 1-3-1998. Μαυροσκούφης Δ. Κ., «Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και σχολική ιστορία: το “αρχαίον μαθηματικόν πρόβλημα”», Χρονικά του Π.Σ.Π.Θ. 10 (2000), 52 – 66. Μαυροσκούφης Δ. Κ., Εμπειρίες και απόψεις μαθητών και φοιτητών σχετικές με το μάθημα της Ιστορίας: θεωρητικά ζητήματα και εμπειρική έρευνα, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1999. Μαυροσκούφης Δ. Κ., Η σχολική Ιστορία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1975 – 1995): η μεταπολιτευτική εκδοχή του σισύφειου μύθου, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1997. Μαυροσκούφης Δ. Κ., «Οι κυρίαρχες ιδεολογικές επιρροές στην ελληνική εκπαίδευση: το παράδειγμα της σχολικής ιστορίας», Παιδαγωγική Επιθεώρηση 26 (1997), 37 – 59. Μαυροσκούφης Δ. Κ., «Μαρξιστική “oρθοδοξία” και σχολική ιστορία στην Ελλάδα: κριτική και προπαγάνδα στην κρίσιμη δεκαετία του 1980», Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου «Η Παιδεία στην αυγή του 21ου αιώνα. Ιστορικο-συγκριτικές προσεγγίσεις», ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα 2003. Μαυροσκούφης Δ. Κ., «Χριστιανικά σωματεία και εκπαιδευτική πολιτική (1964 – 1999): η εξέγερση του “καλού νοικοκύρη” ως στοιχείο κανονικότητας», Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ιστορία της Εκπαίδευσης, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών, Gutenberg, Αθήνα 2002. Μουζέλης Ν., «Πάνω στις σχέσεις Ιστορίας και Κοινωνιολογίας», ΄Ιστωρ 5 (1993), 13 – 20. Μπαγιόνας Α., Η έννοια της προόδου και η μεθοδολογία της Ιστορίας, Παπαζήσης, Αθήνα 1970. Νάκου Ειρήνη, «Ιστορική σκέψη και ιστορική εκπαίδευση στα τέλη του 20ου αιώνα», Σύγχρονη Εκπαίδευση 96/97 (1997), 97 – 105. Walsh W. H., Eισαγωγή στη Φιλοσοφία της Ιστορίας, μετ. Φ. Βώρος, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1982.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-05-2023