ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ / CULTURAL HERITAGE AND EDUCATIONAL APPLICATIONS FOR ACCESSIBILITY AND INCLUSION
ΚωδικόςΕΠ.2.073
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧαρίκλεια Κανάρη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021474

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600229487

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (171)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες αναμένεται: Να γνωρίζουν διαφορετικές πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς και δυνατότητες εκπαιδευτικών εφαρμογών. Να αντιλαμβάνονται τη σημασία της πρόσβασης όλων των παιδιών στην πολιτιστική κληρονομιά στη σύγχρονη πολυπολιτισμική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα Να αναγνωρίζουν τη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών σε δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου με γνώμονα τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση για την προώθηση αξιών και την καλλιέργεια δεξιοτήτων συμπεριλαμβανομένων και των ήπιων δεξιοτήτων. Να γνωρίζουν πολιτικές, στρατηγικές και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση Να είναι σε θέση να αξιολογούν και να αξιοποιούν πηγές (συμβατικές και ψηφιακές) και χώρους πολιτιστικής αναφοράς σε συνάρτηση με τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού στη Μάθηση σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης (στο σχολείο και σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης) για τον σχεδιασμό δράσεων και εκπαιδευτικού υλικού πολιτιστικού περιεχομένου Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για τη σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση Να είναι σε θέση να αναπτύσσουν συνεργατικές πρακτικές στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων πολιτιστικού περιεχομένου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εφαρμοσμένη εκπαιδευτική προσέγγιση της σύγχρονης έννοιας της πολιτιστικής κληρονομιάς και των διαστάσεών της όπως η υλική, άυλη, φυσική και ψηφιακή κληρονομιά με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις διαστάσεις αυτές στην εκπαίδευση για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών στο σύγχρονο κοινωνικό και πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: (α.) η αδιαχώριστη αντιμετώπιση της υλικής, άυλης, φυσικής και ψηφιακής κληρονομιάς, (β.) ο ρόλος της εκπαίδευσης –τυπικής, μη τυπικής και άτυπης– αφενός για την προώθηση αξιών, τον σεβασμό της ετερογένειας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αφετέρου για την καλλιέργεια δεξιοτήτων συμπεριλαμβανομένων και των ήπιων δεξιοτήτων, (γ.) η έννοια της πολιτιστικής συμμετοχής, οι συμμετοχικές και συνεργατικές πρακτικές, η προσβασιμότητα στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της για την ισότιμη συμμετοχή και συμπερίληψη όλων των παιδιών (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας, κ.λπ.), (δ.) ο Καθολικός Σχεδιασμός στη Μάθηση, (ε.) η διασύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής, και (στ.) ο σχεδιασμός δράσεων εντός και εκτός σχολείου και η αξιοποίηση τεχνών, παιδαγωγικών μεθόδων και εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού) για την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ποικιλομορφίας της στην εκπαίδευση όλων των παιδιών.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτιστική Κληρονομιά, Εκπαίδευση, Πρόσβαση, Συμπερίληψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Επισκέψεις σε χώρους πολιτιστικής αναφοράς
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων351,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων160,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,6
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτήτριες/τες θα ασχοληθούν με: Μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών κειμένων και εφαρμογών από τη βιβλιογραφία Γραπτή εργασία (προαιρετική) Επιτόπιες ασκήσεις σε χώρους πολιτιστικής αναφοράς της Θεσσαλονίκης Επεξεργασία συμβατικού και ψηφιακού υλικού Τελική αξιολόγηση Σε όλες τις περιπτώσεις οι φοιτητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες και αξιολογούνται τόσο ομαδικά όσο και ατομικά, στο πλαίσιο της ομάδας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λενακάκης, Α., & Κανάρη, Χ. (Επιμ.) (2023). Πολιτισμός, τέχνες και συμπερίληψη. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Σοφία. Gombrich, Ε. Η. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Bourdieu, P. (2002). Η διάκριση. Πατάκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιλεγμένη βιβλιογραφία (π.χ. δημοσιευμένες εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων (σε πανεπιστημιακές και μη βιβλιοθήκες) Ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό (open access)
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-06-2023