Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:
•κατανοούν την αλληλεπίδραση της σύνταξης με άλλα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης και κυρίως της
μορφολογίας
•εμβαθύνουν στα βασικά στοιχεία και τους κανόνες της σύνταξης στην ιταλική και στην ελληνική γλώσσα
•αναλύουν τις έννοιες της καθολικής γραμματικής και της παραμετρικής ποικιλίας
•κατανοούν τη γραμματική της φραστικής δομής και
•να είναι σε θέση να την εφαρμόζουν στην πράξη
•ερμηνεύουν τους μετασχηματιστικούς κανόνες και
•να είναι σε θέση να τους εφαρμόσουν στην πράξη.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό αποτελεί εισαγωγή στο επίπεδο της συντακτικής ανάλυσης της γλώσσας με έμφαση στη συντακτική ανάλυση της ελληνικής και της ιταλικής γλώσσας σε πολύγλωσσους μαθητές. Πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο δομούνται και αναλύονται οι φράσεις και οι προτάσεις μιας φυσικής γλώσσας και τη μεθοδολογία ανάλυσης βασικών συντακτικών φαινομένων.
Βασικό "εργαλείο" περιγραφής αποτελεί η Θεωρία των Αρχών και Παραμέτρων μέσα στο πρότυπο της γενετικής θεωρίας, καθώς και οι σύγχρονες εξελίξεις του. Το μάθημα προτείνεται για προπτυχιακούς φοιτητές του τμήματος από το γ΄ εξάμηνο σπουδών και μετά, με την προϋπόθεση ότι κατά το πρώτο έτος των σπουδών τους θα έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τουλάχιστον ένα εισαγωγικό μάθημα στη γλωσσολογία.
Θέματα εξέτασης αποτελούν τα εξής: η γραμματική της φραστικής δομής, η σύνταξη του Χ΄ (Χ τονούμενου), οι μετασχηματιστικοί κανόνες, τα τεστ γραμματικότητας, παράμετροι που επηρεάζουν τη σειρά των όρων της πρότασης, η θεωρία κυβέρνησης και αναφορικής δέσμευσης και οι υποθεωρίες από τις οποίες αποτελείται.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εγχειρίδια μαθήματος:
1.Donati, C. 2002. Sintassi Elementare. Carocci editore S.p.A.: Roma.
2.Φιλιππάκη-Warburton, Ειρ. 1992. Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία. Αθήνα: Νεφέλη.
3. Πετρούνιας, Ε. (2007). Νεοελληνική Γραμματική και Συγκριτική (Αντιπαραθετική) Ανάλυση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
•Adger, D. 2003. Core syntax: a minimalist approach. Oxford: Oxford University Press.
•Carnie, A. 2013. Syntax. A Generative Introduction. Oxford: Wiley Blackwell.
•Θεοφανοπούλου-Κοντού, Δ. 1989. Μετασχηματιστική Σύνταξη. Από την θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Καρδαμίτσα.
•Fromkin,V., Rodman, R. & Hyams, N. (2008). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Μτφρ.: Γ. Βάζου, Γ. Ξυδόπουλος,
Φ. Παπαδοπούλου & Α. Τσαγγαλίδης. Eπιμ.: Γ. Ξυδόπουλος. Αθήνα: Πατάκης.
•Haegeman, L. 1994. Introduction to Government and Binding Theory. Oxford: Blackwell.
•Haegeman, L. 2006. Thinking Syntactically: A Guide to Argumentation and Analysis. Oxford: Blackwell.
•Κλαίρης, Χ. & Γ. Μπαμπινιώτης.2005. Γραμματική της Νέας Ελληνικής. Δομολειτουργική -επικοινωνιακή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
•Κλαίρης, Χ. 2007. Λειτουργική Γλωσσολογία. Mτφ. Ε. Σελλά. Αθήνα: Eλληνικά Γράμματα.
•Κρύσταλ, Ντ. 2003. Λεξικό γλωσσολογίας και φωνητικής. (Μτφρ. Γ. Ι. Ξυδόπουλος). Αθήνα: Πατάκης.
•Rizzi, L. 1993. Issues in Italian Syntax. The Hague: Mouton de Gruyter.
•Ρούσσου, Ά.2015. Σύνταξη. Γραμματική και Μινιμαλισμός. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:
Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/581/1/00_master_document_ROUSSOU.pdf
•Wiltschko, M. 2014. The Universal Structure of Categories. Towards a Formal Typology. Cambridge: Cambridge University Press.