Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν και να αναγνωρίζουν τα είδη των γλωσσικών διαταραχών, τους τρόπους αξιολόγησης των γλωσσικών προβλημάτων και τη διαφοροδιάγνωση. Επίσης, θα γνωρίζουν τεχνικές παρέμβασης στο λόγο και θα μπορούν να θέτουν γλωσσικούς στόχους, ανάλογα με την κατηγορία ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό έχει σαν στόχο να αναλύσει τις αναπτυξιακές και επίκτητες διαταραχές λόγου παιδιών και εφήβων. Οι ενότητες του μαθήματος ξεκινούν με την περιγραφή της τυπικής ανάπτυξης λόγου και στη συνέχεια εξετάζονται οι διάφορες κατηγορίες γλωσσικών διαταραχών, τα χαρακτηριστικά τους και οι μέθοδοι αξιολόγησης και παρέμβασης. Πιο συγκεκριμένα θα εξεταστούν οι παρακάτω ενότητες:
Λόγος και επικοινωνία - τυπική ανάπτυξη λόγου και τρόποι επικοινωνίας
Μέθοδοι γλωσσικής αξιολόγησης, λήψης και ανάλυσης γλωσσικού δείγματος
Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή
Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου
Παιδιά με ποικιλόμορφο γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο
Γλωσσικά προβλήματα σε παιδιά με νοητικές αναπηρίες
Διαταραχές λόγου σε παιδιά με αυτισμό
Διαταραχές λόγου σε παιδιά με διαταραχές ακοής
Διαταραχές λόγου σε παιδιά με επίκτητες διαταραχές
Τραυλισμός, εγκεφαλική παράλυση, σχιστίες χείλους και υπερώας
Ζητήματα διαφοροδιάγνωσης και παρέμβασης στο λόγο, εκπαιδευτικοί στόχοι και τεχνικές - μέθοδοι διδασκαλίας στο πλαίσιο της τάξης
Πρώιμη επικοινωνιακή παρέμβαση
Λέξεις Κλειδιά
Αναπτυξιακές και επίκτητες γλωσσικές διαταραχές, αξιολόγηση γλωσσικών διαταραχών, μέθοδοι γλωσσικών παρεμβάσεων
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανδρέου, Γ. (επιμ.) (2014). Γλώσσα και ειδική αγωγή: ψυχογλωσσική προσέγγιση. Αθήνα: Γιαχούδη Ι.Κ.Ε.
Βλασσοπούλου, Μ., Λαμπρινού, Α., Λευθέρη, Α., & Μύρκος, Β. (επιμ.) (2021). Λογοθεραπεία: Αυτισμός, διαταραχές επικοινωνίας, νευροεκφυλιστικές διαταραχές. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές εκδόσεις.
Δράκος, Γ. (1999). Ειδική παιδαγωγική των προβλημάτων λόγου και ομιλίας. Παιδοψυχολογικές και λογοθεραπευτικές στρατηγικές αποκατάστασης στην προσχολική και σχολική ηλικία. Αθήνα: Ατραπός.
Νικολόπουλος, Δ. (επιμ.) (2008). Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές. Αθήνα: Τόπος
Σαρρής, Δ. (επιμ.) (2021). Διαταραχές γραπτού-προφορικού λόγου και επικοινωνίας σε παιδιά με και χωρίς τυπική ανάπτυξη. Αθήνα: Πεδίο.
Σπαντιδάκης, Ι. (2004). Προβλήματα Παραγωγής Γραπτού Λόγου Παιδιών Σχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Reed, V. (2021). Εισαγωγή στις γλωσσικές διαταραχές των παιδιών. Αθήνα: Κωνσταντάρας.