Ερμηνευτικά και θεολογικά ζητήματα των ευαγγελίων.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕρμηνευτικά και θεολογικά ζητήματα των ευαγγελίων. / Aspects of Exegesis and Theology of the Gospels.
ΚωδικόςΚΔ38
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Τσαλαμπούνη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015711

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης2110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕρμηνευτικά και θεολογικά ζητήματα των ευαγγελίων.
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600229819
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Πτυχίο θεολογίας ή άλλης σχολής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ε την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές: (α) θα έχουν εξοικειωθεί με τη μελέτη και την κριτική ανάλυση των ευαγγελικών κειμένων και θα μπορούν με σαφήνεια και συγκροτημένα να περιγράφουν προβλήματα και να προτείνουν λύσεις (β) θα μπορούν να διακρίνουν τις επιμέρους πηγές των συνοπτικών ευαγγελίων και να εξηγούν τις σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ τους (γ) θα μπορούν να εντοπίζουν επιμέρους θεολογικά θέματα και μοτίβα των τριών συνοπτικών ευαγγελίων και να εξηγούν το ρόλο που αυτά διαδραματίζουν μέσα στην αφηγηματική δομή της ιστορίας του κάθε ευαγγελίου δημιουργώντας έτσι συσχετισμούς (δ) να μπορούν να διακρίνουν τις ομοιότητες και διαφορές μεταξύ παράλληλων ευαγγελικών περικοπών και να συζητούν κριτικά τους ιστορικούς και θεολογικούς παράγοντες που οδήγησαν σε αυτές
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θέμα του μαθήματος είναι η ευαγγελική παράδοση, οι ιδιαίτερες πηγές των επιμέρους ευαγγελίων και οι μεταξύ των τριών συνοπτικών σχέσεις. Στα πλαίσια του μαθήματος θα μελετηθούν: (1) το συνοπτικό πρόβλημα κι οι λύσεις που προτάθηκαν από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα (2) Προφορική παράδοση και συλλογική μνήμη (Byrskog, LeDonn), (3) η Πηγή των Λογίων κι η σημασία της στην αρχέγονη Εκκλησία, (4) H Πηγή των Λογίων και το Ευαγγέλιο του Θωμά (5) οι λογοτεχνικές και θεολογικές αλληλεξαρτήσεις κι επιρροές των τριών συνοπτικών ευαγγελίων (6) ο Μάρκος κι οι πηγές του (7) το ιδιαίτερο υλικό του Ματθαίου και το Λουκά (8) θεολογικά θέματα και μοτίβα κι η θέση τους μέσα στην αφηγηματική δομή των τριών συνοπτικών,(9) η ιστορία του Πάθους και (10) η πιθανή σχέση των τριών συνοπτικών με το κατά Ιωάννην, (11) το πρόβλημα της σύνταξης του κατά Ιωάννην, (12) αφηγηματική δομή του κατά Ιωάννην και διακειμενικότητα, (13) θεολογικά θέματα του κατά Ιωάννην
Λέξεις Κλειδιά
Kαινή Διαθήκη, ευαγγέλια, ιστορία έρευνας, θεολογία Καινής Διαθήκης, ιστορία σύνταξης, προφορικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διδασκαλία με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (παρουσιάσεις με powerpoint και videoclips) Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της πλατφόρμας Μοοdle Αξιοποίηση οπτικοακουστικού υλικού στο διαδίκτυο Επικοινωνία με τους φοιτητές και συμβουλευτική στήριξη με τη χρήση e-mails και skype
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια15
Άσκηση Πεδίου20
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων91
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών65
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
- Συμμετοχή στις παραδόσεις και προετοιμασία του σχετικού υλικού (30% του τελικού βαθμού) - Γραπτή εργασία σχετική με το θέμα του μαθήματος. Τα θέματα θα αναρτηθούν στη σελίδα στο moodle κι η εργασία πρέπει να πληροί τους κανόνες μίας γραπτής εργασίας, όπως αυτοί περιγράφονται στο σχετικό έντυπο στη σελίδα στο moodle(70% του τελικού βαθμού)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Ι. Καραβιδόπουλου, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη (ΒΒ 1), Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 32007 • Π. Βασιλειάδη, Τα Λόγια του Ιησού. Το αρχαιότερο ευαγγέλιο, Άρτος Ζωής, Αθήνα 2005 • John S. Verbin, Excavating Q: the history and setting of the sayings gospel, 2000 • G. Theißen, Die Erforschung der synoptischen Tradition seit R. Bultmann: ein Überblick über die formgeschichtliche Arbeit im 20. Jahrhundert, 1995 • R. Bultmann, Die Geschichte der synoptischen Tradition, 101995 • M. Goodacre, The Synoptic Problem: a Way through the Maze, T & T Clark, London/New York 2001 • S. Byrskog, History as Story and Story as History: The Gospel Tradition in the Context of Ancient Oral History, Brill, 2002 • Tom Thatcher, Jesus, the Voice, and the Text. Beyond the Oral and the Written Gospel, Baylor Univ. Press, 2008 • Kurt Aland, εκδ.., Synopsis Quattuor Evangeliorum: Locis parallelis evangeliorum apocryphorm et patrum adhibitis edidit, Württembergische Bibelanstalt Stuttgart, Stuttgart 1964 • B. H. Streeter, The Four Gospels: A Study of Origins, Macmillan, London 1924 • James M. Robinson et al., The Critical Edition of Q, Fortress, Minneapolis 2000 • Synoptic Problem Website: http://www.hypotyposeis.org/synoptic-problem/ • Mark Goodacre, NT Website, Synoptic Problem and Q: http://www.ntgateway.com/synoptic-problem-and-q/websites
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-11-2023