Ειδικά θέματα βυζαντινής μουσικολογίας.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕιδικά θέματα βυζαντινής μουσικολογίας. / Special Themes in Byzantine Musicology.
ΚωδικόςΜΥ2
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Λιάκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015756

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕιδικά θέματα βυζαντινής μουσικολογίας.
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600229821
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές θα • Έχουν γνωρίσει τα βασικά στάδια εξέλιξης της βυζαντινής και μεταβυζαντινής μελοποιίας, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα την εξέλιξη της εκκλησιαστικής μουσικής. • Έχουν μελετήσει τους μελουργούς ώστε να κατανοήσουν την σπουδαιότητα των προσώπων που έπαιξαν ρόλο στις εξελίξεις κατά περιόδους. • Έχουν μάθει για τις μουσικές θεωρητικές συγγραφές και πως αυτές μας βοηθούν στην καλύτερη γνώση της διδασκαλίας της Ψαλτικής Τέχνης. • Έχουν καλλιεργήσει τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες σε βασικές μουσικές γνώσεις μέσω χρήσης της φωνής τους.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μελέτη ακμής και στασιμότητας της Ψαλτικής Τέχνης. Εισαγωγική θεώρηση της μεσοβυζαντινής σημειογραφίας. Ερμηνεία των μεγάλων υποστάσεων, αφώνων σημαδίων. Γνωριμία τους με τους μεταβυζαντινούς μουσικούς κώδικες και το περιεχόμενό τους. Η Νέα Μέθοδος και η διάδοσή της. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ 1. Η Βυζαντινή Καλοφωνία (τέλη 13ου-15ος αι.) Βυζαντινή Ars nova, η κορύφωση της Ψαλτικής Τέχνης. Η επιβίωση της Ψαλτικής παράδοσης (1453-1580) Η προπαρασκευή για την ανανέωση της Ψαλτικής Τέχνης (1580-1650) 2. Η Τετρανδρία: Ξένος Κορώνης, Ιωάννης Κλαδάς, Μανουήλ Χρυσάφης, Ιωάννης Κουκουζέλης. 3. Ιωάννης Κουκουζέλης (περ. 1270-πριν 1340): Το Μέγα ίσον και ο τροχός. Αναγραμματισμοί και Μαθήματα. Μορφολογικές παρατηρήσεις. 4. Α΄ μεγάλη ακμή μετά την Άλωση (1650-1720) Στασιμότητα και ανάκαμψη – Η νέα προετοιμασία (1720- 1770) Μορφές του Βυζαντινού μουσικού πολιτισμού. Η δοξολογία. Τα ασματικά. 5. Η αναγέννηση της Ψαλτικής Τέχνης, εποχή του νέου καλλωπισμού (1650- 1720): Η Τετρανδρία: Παναγιώτης Χρυσάφης ο Νέος, ο Γερμανός επίσκοπος Νέων Πατρών, Μπαλάσης ο Ιερεύς, Πέτρος ο Μπερεκέτης. Το έργο τους. 6. Η Μεσοβυζαντινή σημειογραφία. Η εξήγηση της παλαιάς σημειογραφίας. Οι εξηγητές. Η Μετροφωνία. 7. B΄ μεγάλη ακμή της Ψαλτικής Τέχνης μετά την Άλωση (1770-1820) 8. Η τριανδρία (ιη΄αί.): Πέτρος Πελοποννήσιος, Πέτρος Βυζάντιος, Ιάκωβος Πρωτοψάλτης 9. Βυζαντινές και Μεταβυζαντινὲς θεωρητικὲς συγγραφές 10. Η Μεταρρύθμιση. Κωνσταντινούπολη 1814. Οι Τρεις διδάσκαλοι: Χρύσανθος εκ Μαδύτων, Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ, Γρηγόριος Πρωτοψάλτης 11. Η διάδοση του Νέου Συστήματος. Η μουσική τυπογραφία: Βουκουρέστι 1820 12. Πατριαρχικές Σχολές Ψαλτικής (ιε΄-ιη΄αι.) 13. Η Ψαλτική παράδοση της Κωνσταντινουπόλεως και του Αγίου Όρους
Λέξεις Κλειδιά
Η Βυζαντινή Καλοφωνία, Η δοξολογία, Τα ασματικά, Βυζαντινές και Μεταβυζαντινὲς θεωρητικὲς συγγραφές, Η Μεταρρύθμιση Πατριαρχικές Σχολές Ψαλτικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων61
Πρακτική (Τοποθέτηση)50
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο50
Καλλιτεχνική δημιουργία50
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Στάθης Θ. Γρ., Αναγραμματισμοί και τα Μαθήματα της Βυζαντινής Μελοποιϊας, εκδ. ΙΒΜ, Μελέται 3, Αθήνα 2008. Στάθης Θ. Γρ., Φάκελος Μαθήματος, Ιστορία της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Ψαλτικής Τέχνης, Αθήνα 2002. Στάθης Θ. Γρ., Ιστορία και παρουσίαση της εκφωνητικής σημειογραφίας, Συμβολή στη Μνήμη Γεωργίου Στ. Αμαργιανάκη (1936-2003) Μελέτες και κείμενα συναδέλφων και μαθητών του, Αθήνα 2013 Μπαλαγεώργος Δημ. Η πρωτοφανέρωση του μέλους της Μεγάλης Δοξολογίας στις χειρόγραφες πηγές του ιδ΄ αι΄, Συμβολή στη Μνήμη Γεωργίου Στ. Αμαργιανάκη (1936-2003) Μελέτες και κείμενα συναδέλφων και μαθητών του, Αθήνα 2013.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-11-2023