Οι πατερικές σπουδές μετά την Αναγέννηση.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟι πατερικές σπουδές μετά την Αναγέννηση. / The Patristic studies after the Renaissance.
ΚωδικόςΠΓ37
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΆννα Καραμανίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015714

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης2110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟι πατερικές σπουδές μετά την Αναγέννηση.
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600229824
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα γνωρίσουν τη Σπουδή και την ανάπτυξη της Πατερικής Γραμματείας, τα κέντρα εκδόσεων, τις εκδόσεις και τους εκδότες Πατερικών κειμένων στην Ανατολή και στην Δύση. Θα κατανοήσουν την συμβολή του Βυζαντίου στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ανάλυση και παρουσίαση των θεολογικών ζυμώσεων της Δύσεως προς την Ανατολή. Απαριθμούνται πλήθος τίτλων, από γενικές βιβλιογραφίες και βοηθήματα που εκδόθηκαν στη Δύση, επισημαίνοντας την ανάγκη της συνέχισης των εκδόσεων νέων ή των επανεκδόσεων παλιών κειμένων. 1. Γενική παρουσίαση του θέματος. Οι Πατέρες και η σημασία τους. 2. Η δομή μιας επιστημονικής εργασίας. 3. Αυθεντία και κύρος της Πατερικής Θεολογίας. Η Δύση στρέφεται προς την Ανατολή 4. α) Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β) Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Τμήματος Exegeticum – Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας 5. Κέντρα εκδόσεων, εκδόσεις και εκδότες Πατερικών Κειμένων στη Δύση. 6, 7. Οι Λατίνοι και η διδασκαλία της Πατερικής Γραμματείας. 8. α) Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β) Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Τμήματος Exegeticum – Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας 9,10. Οι μετά τον 19ο αι. εκπρόσωποι της Ορθοδόξου, της Προτεσταντικής και Λατινικής Θεολογίας 11. Παρουσίαση εργασιών από τους Μεταπτυχιακούς φοιτητές. Συζήτηση, κρίσεις, σχόλι 12. α) Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β) Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Τμήματος Exegeticum – Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας 13. Παρουσίαση εργασιών από τους Μεταπτυχιακούς φοιτητές. Συζήτηση, κρίσεις, σχόλια
Λέξεις Κλειδιά
Πατερικές σπουδές, Βενεδικτίνοι, χριστιανική παράδοση, κλασσική παιδεία, Πατέρες, Βίβλος, αναγέννηση, θεολογία, φιλολογία, ανθρωπισμός, εγχειρίδια, εκδόσεις. Ματθίας Φλάκιος, Βελλαρμίνος, Gerhardt, Petavius, Dupin.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια12
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων12
Εκπόνηση μελέτης (project)62
Συγγραφή εργασίας / εργασιών75
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εργασίες εξαμήνου (70%). Προφορική εξέταση στην εργασία (30%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Τερζής, Νίκος (2007). «Σκέψεις για την ελληνική εκπαίδευση κατά την Οθωμανική περίοδο, με έμφαση στον ανώτερο κύκλο σπουδών της Πατριαρχικής Σχολής Κωνσταντινουπόλεως (1759-1821). Μια νέα σκοπιά σε παλαιό ζήτημα». Στο: Κασσωτάκης, Μιχάλης· Παπακωνσταντίνου, Θεόδωρος· Βερτσέτης, Αθανάσιος. Σύγχρονα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα. Εκδόσεις Gutenberg. σελ. 61-85. Αγγελική Σκαρβέλη Νικολοπούλου, Μαθηματάρια των Ελληνικών Σχολείων κατά την Τουρκοκρατία, [Σύλλογος προς Διάδωσιν Ωφέλιμων Βιβλίων], Αθήναι 1994. Άννα, Καραμανίδου, Νεκταρίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων Ομιλιάριον, εκδ. Μέθεξις, Θεσσαλονίκη 2018
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-11-2023