Σύγχρονα θέματα Ποιμαντικής Διακονίας, Κανονικού Δικαίου και Θείας Λατρείας. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (Σεμινάριο).

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣύγχρονα θέματα Ποιμαντικής Διακονίας, Κανονικού Δικαίου και Θείας Λατρείας. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (Σεμινάριο). / Contemporaty issues in Pastoral Ministry, Canon Law and Worship. Interdisciplinary Approaches (Seminar).
ΚωδικόςΠΜ17
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΘεόδωρος Γιάγκου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015753

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονα θέματα Ποιμαντικής Διακονίας, Κανονικού Δικαίου και Θείας Λατρείας. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (Σεμινάριο).
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600229827
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι διαλέξεις και η ανάπτυξη της ειδικής θεματικής του μαθήματος έχουν τις ακόλουθες γενικές προαπαιτήσεις: (α) την καλή επίδοση σε όλο τον κύκλο των υποχρεωτικών μαθημάτων της Λειτουργικής του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ή, για πτυχιούχους άλλων Σχολών ή Θεολογικών Τμημάτων, την καλή γνώση της ύλης των μαθημάτων αυτών και (β) την καλή γνώση της μεθόδου συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου, ο φοιτητής: 1. θα γνωρίζει τις βασικές αρχές διεπιστημονικής εξέταση σύγχρονων θεμάτων που αφορούν την Ποιμαντική Διακονία, το Κανονικό Δίκαιο και τη Λειτουργική. 2. θα είναι σε θέσει να αξιοποιήσει τα κείμενα των αρχαίων κατηχήσεων στη σύγχρονη πράξη. 3. θα κατανοεί τη θεολογία, την ιστορία, το δίκαιο και τη ποιμαντική των μυστηρίων του Βαπτίσματος, του Γάμου, της Ιερωσύνης και της Εξομολόγησης. 4. θα μπορεί να διακρίνει τους μοναχικούς θεσμούς και τη σχέση μονής και ενορίας εντός του εκκλησιαστικού οργανισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στο Σεμινάριο. Αρχές της διεπιστημονικής εξέτασης κανονικολειτουργικών-ποιμαντικών θεμάτων 2. Αρχαίες Βαπτισματικές Κατηχήσεις - Ιστορία και θεολογία του μυστηρίου του Βαπτίσματος 3. Το Βάπτισμα στην κανονική παράδοση 4. Σύγχρονη κατήχηση παιδιών και ενηλίκων - Η ποιμαντική του βαπτίσματος 5. Ευχές της ιεράς εξομολογήσεως - Εξομολογητάρια και η ψευδοκανονική παράδοση 6. Θεολογία της πνευματικής πατρότητας - Σχέσεις Εξομολόγησης, ψυχανάλυσης και ψυχολογικής υποστήριξης 7. Θεσμοί του μοναχικού βίου - Κτητορικά Τυπικά και Διαθήκες 8. Μοναχική κουρά - Οι κανονικές συνέπειες της μοναχικής ιδιότητας 9. Το δίκαιο του γάμου (σύγχρονες προκλήσεις) 10. Το μυστήριο του γάμου - Η ποιμαντική του γάμου 11. Κανονικές προϋποθέσεις χειροτονίας 12. Το μυστήριο της ιερωσύνης - Τάξη χειροτονίας 13. Ο Ιερεύς ως ποιμένας της εκκλησίας
Λέξεις Κλειδιά
Κανονικό Δίκαιο, Ποιμαντική, Λειτουργική, Γάμος, Ιερωσύνη, Μοναχισμός, Βάπτισμα, Εξομολόγηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων125
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30
Συγγραφή εργασίας / εργασιών56
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των μεταπτυχιακών φοιτητών και ο τελικός βαθμός υπολογίζεται επί τη βάσει των εξής κριτηρίων: (α) εργασία εξαμήνου (70%), (β) ενεργή συμμετοχή στο μάθημα (20%) και (γ) δημόσια παρουσίαση εργασίας εξαμήνου (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δ/Υ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Witvliet, John D. “For our own purpose: the appropriation of the social sciences in liturgical studies”, p. 17-40, στο: Paul Bradshaw and John Melloh, Foundations in Ritual Studies: A Reader for Students of Christian Worship. London, 2007. REPRINT: Witvliet, John D. “For Our Own Purposes: The Appropriation of the Social Sciences in Liturgical Studies. Liturgy Digest, 2 no 2 Spr - Sum 1995. 6-35. Stringer, Martin D. “Liturgy and anthropology: the history of a relationship.” Worship 63.6 (1989) 503-521. Βασιλοπούλου, Χ., Οἱ κατηχήσεις τοῦ Κυρίλλου Ἱεροσολύμων – Ψυχοπαιδαγω¬γικὴ προσέγγιση, γ΄ ἔκδ., Θεσσαλονίκη: Πατριαρχικὸν Ἵδρυμα Πατριαρχικῶν Μελετῶν, 1998. Βουλγαράκη, Η. Α., Αἱ κατηχήσεις τοῦ Κυρίλλου Ἱεροσολύμων. Ἱεραποστολικὴ θεώρησις, Ἀνάλεκτα Βλατάδων 24, Θεσσαλονίκη: Πατριαρχικὸν Ἵδρυμα Πατριαρ-χικῶν Μελετῶν, 1977. Bruns, Peter, Den Menschen mit dem Himmel verbinden. Eine Studie zu den katechetischen Homilien des Theodor von Mopsuestia, CSCO 549, Subsidia 89, Leuven: Peeters, 1995. Buchinger, Harald, “La Preghiera del Signore fra esegesi catechesi e liturgia: Il Padre Nostro nei primi tre secoli,” Annali di scienze religiose n.s. 3 (2010) 15-39. Cattenoz, J.-P., Le Baptême, mystère nuptial. Théologie de saint Jean Chrysostome, Vé-nasque: Du Carmel, 1993. Camélot, P. Th., «Note sur la théologie baptismale des Catéchèses attribuées a saint Cyrille de Jérusalem», στό: P. Granfield - J. A. Jungmann (ἐπιμ.), Kyriakon. Festschrift Johannes Quasten, t. II, Münster: Aschendorff, 1970, 724-729. Day, J., “The Catechetical Lectures of Cyril of Jerusalem. A Source for the Baptismal Liturgy of Mid-Fourth-Century Jerusalem,” στό: D. Hellholm, T. Vegge, Ø. Norderval, Ch. Helleholm (ἐπιμ.), Ablution, Initiation, and Baptism: Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity, Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft 176, Berlin: de Gruyter, 2011, 1179-1204. Devreesse, Robert, “Les instructions catéchétiques de Théodore de Mopsueste,” Recherches de sciences religieuses 13:3 (1933) 425-436. Doval, A. J., Cyril of Jerusalem, Mystagoge, Patristic Monograph Series 17, Washington DC: The Catholic University of America Press, 2001. _____, “The Date of Cyril of Jerusalem’s Catecheses,” Journal of Theological Studies n.s. 48.1 (1997) 129-132. Voicu, Sever J., “Christian Initiation in Antioch between St. John Chrysostom and St. Severus,” στό: Seeing through the Eyes of Faith: New Approaches to the Mystagogy of the Church Fathers, Late Antique History and Religion 11, ἐπιμ. Paul van Geest, Leuven: Peeters, 2016, 317-330. Vosté, Jacques Marie, “Theodori Mopsuesteni Liber ad baptizandos,” Orientalia Christiana Periodica 9 (1943) 211-228. Witkamp, Nathan, Tradition and Innovation: Baptismal Rite and Mystagogy in Theodore of Mopsuestia and Narsai of Nisibis, Supplements to Vigiliae Christianae 149, Leiden: Brill, 2018. Yarnold, E. J., “Did St Ambrose know the Mystagogical Chatecheses of St Cyril of Jerusalem?” Studia Patristica 12 (1975) 184-189. _____, “The Authorship of the Mystagogic Catechesis attributed to Cyril of Jerusalem,” Heythrop Journal 19 (1978) 143-161.
Τελευταία Επικαιροποίηση
20-11-2023