Ομιλητική - Αισθητική του λόγου και της τέχνης.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟμιλητική - Αισθητική του λόγου και της τέχνης. / Homiletics - Discourse and Art Aesthetics.
ΚωδικόςΛΤ29
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΤρύφων Τσομπάνης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015772

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 4
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟμιλητική - Αισθητική του λόγου και της τέχνης.
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600229853
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: • διαθέτουν ευρείες και εξειδικευμένες γνώσεις, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, στο πεδίο της Ομιλητικής • αποκτήσουν ευρύ φάσμα γνώσεων που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν το πεδίο της αισθητικής του λόγου και της τέχνης και να εφαρμόζουν στοιχεία και διαδικασίες σε ένα γενικό πλαίσιο • διαθέτουν δεξιότητες και δυνατότητες επίλυσης ζητημάτων μέσω της επιλογής και εφαρμογής βασικών μεθόδων και πληροφοριών σε εξειδικευμένο πεδίο εργασίας ή σπουδής • κατέχουν εξειδικευμένες δεξιότητες, οι οποίες απαιτούνται στην έρευνα προκειμένου να αναπτυχθούν νέες γνώσεις και διαδικασίες και να ενσωματωθούν γνώσεις από διαφορετικά πεδία στον τομέα της αισθητικής του λόγου και της τέχνης • μπορούν να επιτελέσουν αυτόνομα ποιοτικά και ποσοτικά εργασίες στο πεδίο των λειτουργικών τεχνών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να ενημερωθούν οι φοιτητές για την ιστορία, τη διαδικασία του κηρύγματος και την αισθητική των λειτουργικών τεχνών στην Εκκλησία και να αποκτήσουν την κριτική γνώση που απαιτείται για τη διακονία των λειτουργικών τεχνών και του λόγου. 1. Το μυστήριο και η διακονία του λόγου 2. Κανόνες και κήρυγμα 3. Ιστορικές διαδρομές της εκκλησιαστικής ρητορικής 4. Η ζωή ως Ευαγγέλιο και το Ευαγγέλιο ως ζωή 5. Η μωρία του κηρύγματος στον σύγχρονο κόσμο 6. Από τη συναγωγή στο ναό (ναοδομική αισθητική) 7. Η επίδραση των κειμένων Π.Δ και Κ.Δ, στην εικονογραφία. 8. Βυζαντινή και Δυτική αισθητική. 9. Η αισθητική ως παράγοντας αγωγής του λαού. 10. Λατρεία και αισθητική. 11. Η εικόνα ως πηγή του κηρύγματος 12. Ο λειτουργικός λόγος και η επίδρασή του στην τέχνη. 13. Η κρίση του λόγου και της τέχνης σήμερα. Προβλήματα και προβληματισμοί.
Λέξεις Κλειδιά
Λατρεία, αισθητική, τέχνη, κήρυγμα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διδασκαλία με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (παρουσιάσεις με powerpoint) Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό μελέτης μέσω της πλατφόρμας e-learning. Αξιοποίηση οπτικοακουστικού υλικού στο διαδίκτυο. Επικοινωνία με τους φοιτητές και συμβουλευτική στήριξη με τη χρήση e-mails και zoom.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων60
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Εξετάσεις1
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ενεργή συμμετοχή στις παραδόσεις (20% του τελικού βαθμού) - Γραπτή εργασία σχετική με το θέμα του μαθήματος (80% του τελικού βαθμού)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΥΔΟΚΙΜΩΦ Π., Η ΤΕΧΝΗ Της ΕΙΚΟΝΑΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΩΡΑΙΟΤΗΤΟΣ. Εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1980 ΚΑΛΛΙΓΑ Μ., Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ. Αθήναι 1946 ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ Κ., Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΛΟΥΜΕΝΑ ΕΝ ΑΥΤΩ. εκδ.Γρηγόρη 1969 ΚΑΛΟΚΥΡΗ Κ., ΝΑΟΔΟΜΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ. Θεσσαλονίκη 1980 ΚΑΛΟΚΥΡΗ Κ., Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ. Θεσσαλονίκη 1984 ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ Φ., ΈΚΦΡΑΣΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑΣ, ΑΣΤΗΡ, 1960 ΜΙΧΕΛΗ Π., ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ. Αθήνα 1972 ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ, ΦΩΣ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, εκδ.University press Θεσσαλονίκη 2000 SCHMEMAN AL., ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΗ Ο ΚΟΣΜΟΣ. Εκδ. Σύνορο Αθήνα 1970 ΣΕΡΡΑΡΝΤ ΦΙΛ., ΠΕΡΙ ΥΛΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ. Εκδ. Δωδώνη, Αθήναι 1971 ΣΕΡΡΑΡΝΤ ΦΙΛ., ΤΟ ΙΕΡΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ. Εκδ .Ακρίτας 1994 ΤΣΟΜΠΑΝΗ ΤΡ., Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ, εκδ. Δεδούση 1997 ΤΣΟΜΠΑΝΗ ΤΡ., Η ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΕΥΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΑΞΙΣ. Εκδ. Μυγδονία 2010 ΤΣΟΜΠΑΝΗ ΤΡ., ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ Η ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ, εκδ. Κυριακίδη 2020 ΤΣΟΜΠΑΝΗ ΤΡ., ΜΕΤΑ ΑΙΔΟΥΣ ΚΑΙ ΕΥΛΑΒΕΙΑΣ, εκδ. ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, 2021 ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ ΙΩΑΝ., ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, τομ. Β΄ «ευσχημόνως και κατά τάξιν».Αθήνα εκδ.Α.Δ.Ε.Ε
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-11-2023