Χριστιανική Παιδαγωγική.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΧριστιανική Παιδαγωγική. / Christian Pedagogics.
ΚωδικόςΠΑ6
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕυάγγελος Πεπές
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015751

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΧριστιανική Παιδαγωγική.
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600229858
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, μέσω της θεωρητικής κατάρτισης και των εργαστηριακών ασκήσεων στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής-Χριστιανικής Παιδαγωγικής του Τμήματος, αναμένεται να γνωρίσουν το αντικείμενο, τις βασικές αρχές και τις σύγχρονες ερευνητικές μεθόδους της Παιδαγωγικής καθώς και να σταθούν κριτικά έναντι των βασικών πτυχών της σύγχρονης προβληματικής της οριοθετώντας παράλληλα τη σχέση της με τη Χριστιανική Παιδαγωγική.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα ερευνώνται θέματα που αφορούν στην ιστορία της Παιδαγωγικής και της Χριστιανικής Παιδαγωγικής καθώς και στην αναγκαιότητα και στο σκοπός τους τους. Ερευνώνται, επίσης, θέματα που σχετίζονται με τη σχολική εκπαίδευση και το σχολικό περιβάλλον, όπως οι διαπροσωπικές σχέσεις δασκάλου - μαθητή, η κοινωνικοποίηση του μαθητή, η ελευθερία των μαθητών, η σχέση οικογένειας και σχολείου, τα μέσα αγωγής, η σχέση περιβάλλοντος και αγωγής, ο αναλφαβητισμός, οι πολυγραμματισμοί και ο θρησκευτικός γραμματισμός, η θρησκευτική ετερότητα, η ειδική αγωγή, η διαπολιτισμική αγωγή και η διά βίου μάθηση. Ιδιαίτερο κεφάλαιο αποτελεί η έρευνα γύρω από τις παιδαγωγικές αρχές και κατηγορίες της Αγίας Γραφής καθώς και των Πατέρων της Εκκλησίας. ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Βασικές έννοιες και οριοθετήσεις 2. Ιστορικοί σταθμοί της Παιδαγωγικής και της Χριστιανικής Παιδαγωγικής 3. Σύγχρονα κινήματα στον χώρο της Παιδαγωγικής και οι επιδράσεις τους στη Χριστιανική Παιδαγωγική 4. Σκοποί, στόχοι και προσανατολισμοί της σύγχρονης Παιδαγωγικής και της Χριστιανικής Παιδαγωγικής 5. Εκπαιδευτικοί θεσμοί και φορείς: Τα όρια και το πλαίσιο συνεργασίας τους στο εκπαιδευτικό έργο 6. Κοινωνικό πλαίσιο της διαδικασίας της διδασκαλίας και της μάθησης. 7. Παιδαγωγική έρευνα: Αντικείμενο, μέθοδοι, εργαλεία 8. Σχολική θρησκευτική εκπαίδευση: Προβλήματα και προοπτικές 9. Όροι και προϋποθέσεις της διδασκαλίας και της μάθησης 10. Ευρωπαϊκοί προσανατολισμοί της σχολικής θρησκευτικής εκπαίδευσης 11. Ζητήματα θρησκευτικής ετερότητας 12.Θεωρητικές αφετηριές της Χριστιανικής Παιδαγωγικής στη Βιβλική και Πατερική γραμματεία καθώς και στην ασκητική παράδοση Α΄ 13. Θεωρητικές αφετηριές της Χριστιανικής Παιδαγωγικής στη Βιβλική και Πατερική γραμματεία καθώς και στην ασκητική παράδοση Β΄
Λέξεις Κλειδιά
Χριστιανική Παιδαγωγική, Κοινωνικοποίηση, Περιβάλλον, κοινωνικός αποκλεισμός, αναλφαβητισμός, ετερότητα, διαχείριση τάξης, πειθαρχία.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1. Παρουσιάσεις κατά τη διδασκαλία (pptx) 2. Οι φοιτητές χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση 3. Διαμορφωτική αξιολόγηση της χρήσης της τεχνολογίας (Τ.Π.Ε.) από τους φοιτητές 4. Η επικοινωνία γίνεται μέσω e-mail και μέσω του sis. auth.gr
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων81
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών110
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών χρησιμοποιούνται τόσο η διαμορφωτική όσο και η συμπερασματική μέθοδος αξιολόγησης. Στο πλαίσιο της διαμορφωτικής αξιολόγησης οι φοιτητές μελετούν, ατομικά και ομαδικά, το διδακτικό υλικό, προκειμένου σε συνεργασία με τον διδάσκοντα, να διαπιστώσουν το επίπεδο μάθησης και να προσαρμόσουν τη διδασκαλία στις παιδαγωγικές ανάγκες και στις μαθησιακές δυνατότητες των μαθητών. Παράλληλα, οι φοιτητές αναλαμβάνουν την εκπόνηση ερευνητικής εργασίας η συγγραφή της οποίας συμβάλλει επίσης στη διαμορφωτική αξιολόγηση, ενώ η τελική βαθμολόγησή της χρησιμοποιείται ως συμπερασματική αξιολόγηση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δεν παρέχεται κάποιο εγχειρίδιο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γενική βιβιλογραφία: Ι. Κογκούλης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005. 2. Ηλ. Ματσαγγούρας, Η σχολική τάξη, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2000. 3. Δ. Χατζηδήμου, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί, Θεσσαλονίκη 2002. 4. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Σκιαγράφηση των κοινωνικοποιητικών μηνυμάτων του σχολείου και των εκπαιδευτικών, εκδ. Gutenberg), Αθήνα (χ.χ). 5. Η. Ρεράκης, Ο «άλλος» στο ελληνικό σχολείο. Ορθόδοξη χριστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2006. 6. Η. Ρεράκης, Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010. 7. K. Muelbauer, Κοινωνικοποίηση. Θεωρία και έρευνα, μτφρ. Δ. Δημοκίδης, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2000. 8. Αχ. Καψάλης, Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009. 9. Αλ. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, εκδ. Γρηγόρης 1990. 10. Κ. Μπακιρτζής, Επικοινωνία και αγωγή, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2002. 11. Αθ. Γκότοβος, Οικουμενικότητα, ετερότητα και ταυτότητα: Η επαναδιαπραγμάτευση του νοήματος της παιδείας, Ιωάννινα 2001 13. Αλ. Κακαβούλης, Ηθική ανάπτυξη και αγωγή, Αθήνα 1994 14. Z. Bauman, Η μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2002. 15. C. Cavadini, Miracles in Jewish and Christian Antiquity, University of Notre Dame Press, Indiana 1996 16. Iω. Tσάκγας, Το παιδί και ο έφηβος στην εκκλησιαστική κοινότητα, Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση, (διδ. Διατριβή), Αθήνα 2000 17. Α. Στογιαννίδης, Η διαπροσωπική επικοινωνία στα πλαίσια της καλούμενης μεταμοντέρνας εποχής και η ορθόδοξη αγωγή (διδ. Διατριβή) Θεσσαλονίκη 2003 18. Εμμ. Περσελής, Πίστη και χριστιανική αγωγή, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2006 19. Εμμ. Περσελής, Κατήχηση και παιδεία, Μελετήματα χριστιανικής θρησκευτικής αγωγής, έκδ Β΄, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2005 20. Η. Ρεράκης, Θρησκευτικά και πολιτισμικά πρότυπα στο έργο του Δ. Σολωμού, έκδ Β΄ εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2003 21. Η. Ρεράκης, Σύγχρονη Διδακτική των Θρησκευτικών, εκδ. Πουρναράς, έκδ. Β΄, Θεσσαλονίκη 2010 22. Η. Ρεράκης, Θεολογία και Θεολογικές σπουδές, Εισαγωγικές Προσεγγίσεις, εκδ. Πουρναράς, έκδ. Β΄, Θεσσαλονίκη 2008 23. Εμμ. Περσελής, Χριστιανική αγωγή και σύγχρονος κόσμος. Θέματα θεωρίας και πράξης της χριστιανικής αγωγής, εκδ. Αρμός, Αθήνα 1994 24. Ι. Κογκούλης, κατηχητική και χριστιανική Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη 2000 25. Στ. Πορτελάνος, Διαπολιτισμική και διαθεματική διδακτική στο μάθημα των Θρησκευτικών, εκδ. Έννοια, Αθήνα 2010 26. Κ. Γρηγγοριάδης, Η θελογογική και ανθρωπολογική θεώρηση της αγωγής, Αθήνα 1975. 27. Γ. Κρουσταλλάκης, Διαπαιδαγώγηση, έκδ. Γ΄, Αθήνα 1998. 28. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα, και κοινωνικοποίηση του μαθητή εκδ. Gutenberg, Au;hna 1997 29. Σ. Κούλουμζιν, Το ορθόδοξο βίωμα και τα παιδιά μας, μτφρ. Πολυξένη Τσαλίκη, έκδ. Γ΄, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 1995
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-11-2023