ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ / NEW TESTAMENT EXEGESIS
ΚωδικόςΥ301
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚυριακούλα Παπαδημητρίου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005056

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού (2023 και εξής)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινή-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600229899

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Γ (98)
ΗμερολόγιοΤρίτη 10:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα καταστούν ικανοί
  • να αναλύουν κριτικά και να μελετούν συγκριτικά με τη γραμματεία της εποχής μία Επιστολή της Καινής Διαθήκης, με βάση τα γραμματολογικά χαρακτηριστικά του κειμένου
  • να εφαρμόζουν τους τρόπους προσέγγισης και ερμηνείας των επιστολών του αποστόλου Παύλου και να επισημαίνουν τα κύρια γνωρίσματα της παύλειας γραμματείας
  • να ασκούν την πρακτική της εξήγησης και ερμηνείας του καινοδιαθηκικού κειμένου με τη χρήση της πατερικής ερμηνευτικής και των πρόσφορων σύγχρονων ερμηνευτικών μεθόδων
  • να εντοπίζουν τα σημεία συσχετισμού και αξιοποίησης του μηνύματος του κειμένου για τον σημερινό άνθρωπο και να επικαιροποιούν το κείμενο

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
  • EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
    Με την επιτυχή ολοκλήρωση της παρακολούθησης του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να εντοπίζουν τις διάφορες φιλολογικές μορφές και παραδόσεις μέσα στα ευαγγελικά κείμενα και να αναγνωρίζουν τις ιστορικοκοινωνικές συνθήκες που οδήγησαν στη διατήρηση και καταγραφή των συγκεκριμένων παραδόσεων να συγκρίνουν παράλληλες περικοπές μεταξύ τους και τα καινοδιαθηκικά κείμενα με κείμενα του περιβάλλοντος του αρχέγονου Χριστιανισμού να αναλύουν κριτικά με τη βοήθεια τόσο της πατερικής ερμηνευτικής παράδοσης όσο και των σύγχρονων ερμηνευτικών μεθόδων περικοπές ακολουθώντας συγκεκριμένα εξηγητικά βήματα να κάνουν συγκρίσεις και συνδέσεις του θεολογικού μηνύματος των συγκεκριμένων περικοπών με τους σημερινούς προβληματισμούς (επικαιροποίηση)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα της Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης πληροφορεί για το αντικείμενο, τη μεθοδολογία και τον σκοπό της επιστήμης της Ερμηνείας, και διαιρείται σε δύο μέρη: α) Ερμηνεία Επιστολών της Καινής Διαθήκης, και β) Ερμηνεία Συνοπτικών Ευαγγελίων.
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ: Tο πρώτο μέρος επικεντρώνεται στην προς Φιλιππησίους Επιστολή. Παρουσιάζονται τα εισαγωγικά θέματα της Επιστολής και τα κοινωνικο-ιστορικά δεδομένα της εποχής, στα οποία εντάσσεται η κατάσταση των παραληπτών και τα οποία σχετίζονται με τα θέματα της Επιστολής. Γίνεται εξήγηση του κειμένου και παράλληλα ερμηνεία και θεολογική ανάπτυξη των νοημάτων του. Για την ερμηνεία χρησιμοποιούνται κατά βάση η παραδοσιακή πατερική ερμηνευτική μέθοδος σε συνδυασμό με σύγχρονες ερμηνευτικές μεθόδους, ανάλογα με την περίπτωση. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Γενικά για το μάθημα της Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης. Η επιστολή ως γραμματειακό είδος. Εισαγωγικά ζητήματα των Παύλειων Επιστολών. 2. Εισαγωγικά ζητήματα της προς Φιλιππησίους Επιστολής. 3. Η επίσκεψη του Παύλου στους Φιλίππους σύμφωνα με τις Πράξεις των Αποστόλων και την προς Φιλιππησίους Επιστολή. 4. Φιλ. 1, 1-2: Ο χαιρετισμός. 5. Φιλ. 1, 3-11: Ευχαριστία και προσευχή για τους Φιλιππησίους. 6. Φιλ. 1, 12-26: Οι συνθήκες φυλάκισης του αποστόλου. 7. Φιλ. 1, 27-2, 4: Προτροπές για ταπείνωση και ενότητα. 8. Φιλ. 2. 5-18: Το παράδειγμα του Χριστού. 9. Φιλ. 2, 19-30: Η προσφορά του Τιμοθέου και του Επαφροδίτου. 10. Φιλ. 3, 1-16: Οι κακοί εργάτες και ο Παύλος. 11. Φιλ. 3, 17-4, 9: Το παράδειγμα του Παύλου και προτροπές να ζουν σύμφωνα με το ευαγγέλιο. 12. Φιλ. 4, 10-20: Ευχαριστία του Παύλου για τη βοήθεια των Φιλιππησίων. 13. Φιλ. 4, 21-23: Χαιρετισμοί. EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
Το δεύτερο μέρος του μαθήματος επικεντρώνεται στην ερμηνεία επιλεγμένων περικοπών των συνοπτικών ευαγγελίων. Εξέταση / σύγκριση των ιδιαιτεροτήτων (από άποψης γλώσσας και ύφους, παραδόσεων και θεολογικών ενδιαφερόντων) των τριών συνοπτικών. Αξιοποίηση κατά την εξήγηση των επιμέρους περικοπών της πατερικής ερμηνευτικής παράδοσης και των σύγχρονων τάσεων στην ερμηνεία της Κ.Δ. Ειδικότερα θα διδαχθούν οι ενότητες: 1. Εισαγωγικά για την ερμηνεία των βιβλικών κειμένων. 2. Διαχρονικές και συγχρονικές προσεγγίσεις του κειμένου. - Βήματα ερμηνείας των ευαγγελικών περικοπών 3. Οι πρόλογοι των συνοπτικών ευαγγελίων: εξηγητικές παρατηρήσεις και θεολογικά συμπεράσματα 4. Οι παραβολές στους τρεις συνοπτικούς: ιδιαίτερα γνωρίσματα, ιστορία της ερμηνείας. 5. Ερμηνευτικά παραδείγματα (1): παραβολή σπορέως,παραβολή ζιζανίων, παραβολή κόκκου σινάπεως 6. Ερμηνευτικά παραδείγματα (2): παραβολή των δυο γιων, παραβολή του Ασώτου. 7. Ερμηνευτικά παραδείγματα (3): παραβολή των 10 παρθένων, παραβολή της Τελικής Κρίσης 8. Τα θαύματα στη συνοπτική παράδοση: ιδιαίτερα γνωρίσματα και είδη.Θέματα και μοτίβα. Σύγκριση με τα θαύματα του κατά Ιωάννην 9. Ερμηνευτικά παραδείγματα (1): εκδιώξεις δαιμονίων 10. Ερμηνευτικά παραδείγματα (2): θαύματα ανάστασης / θεραπειών - ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στο κατά Μάρκον 11. Ερμηνευτικά παραδείγματα (3): θαύματα δωρεάς και θαύματα σωτηρίας 12. Η επί του όρους ομιλία στο κατά Ματθαίον. 13. Το τέλος των τριών ευαγγελίων – Η περιγραφή του Πάθους και της Ανάστασης στους τρεις συνοπτικούς
Λέξεις Κλειδιά
Ερμηνεία Καινής Διαθήκης, Συνοπτικά Ευαγγέλια, Επιστολές αποστόλου Παύλου, ελληνορρωμαϊκός κόσμος.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διδασκαλία μέσα στην τάξη με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (κυρίως παρουσιάσεις με powerpoint).
Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις52
Σεμινάρια25
Συγγραφή εργασίας / εργασιών18
Εξετάσεις30
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:

Ένα δίωρο γραπτών εξετάσεων με ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης των διδαγμένων θεμάτων.
Προσμετράται η παρουσίαση βιβλίων και άρθρων ή η εκπόνηση εργασίας (20%)
Προσμετράται θετικά η συμμετοχή στο μάθημα και η ανάληψη εργασιών.

EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ

  • Γραπτή εξέταση : 80% του τελικού βαθμού
  • Εκπόνηση σύντομης εργασίας: 20% του τελικού βαθμού (το θέμα θα δοθεί από τη διδάσκουσα). Η εργασία δεν θα είναι μικρότερη των 5 σελίδων και μεγαλύτερη των 10
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ α) Βιβλίο [122093100]: Αριστεία στην προς Φιλιππησίους Επιστολή του απ. Παύλου, Κυριακούλα Παπαδημητρίου β) Σημειώσεις σε ηλεκτρονική μορφή ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ Σημειώσεις που θα αναρτηθούν στη σελίδα του μαθήματος στο blackboard.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ: 1. Alföldy, G., Ἱστορία τῆς ρωμαϊκῆς κοινωνίας (πρωτ. Römische Sozialgeschichte, Wiesbanden: Fr. St. Verlag GmbH, 31984), μετφρ. Ἄγγ. Χανιώτη, Ἀθήνα: ἐκδ. ΜΙΕΤ, 1988. 2. Ascough, R. S., Paul’s Macedonian Association: The Social Context in Philippians and 1 Thessalonians, Tübingen: Mohr-Siebeck, 2003. 3. Hollaway, P. A., Consolation in Philippians: Philosophical Sources and Rhetorical Strategy, SNTSM 112, Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 4. Meeks, W., The First Urban Christians. The Social World of the Apostle Paul, New Haven: Yale University Press, 1983. 5. Oakes, P., Philippians: From People to Letter, SNTSM 110, Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 6. Pfitzner, V. C., Paul and the Agon Motif, NovSup 16, Leiden: Brill, 1967. 7. Witherington, B. III, Paul’s Letter to the Philippians: A Socio-Rhetorical Commentary, Cambridge: Wm. B. Eerdmans Publishing, 2011. 8. Καραβιδόπουλου, Ἰ., Ἀποστόλου Παύλου Ἐπιστολές πρός Ἐφεσίους, Φιλιππησίους, Κολοσσαεῖς, Φιλήμονα, Θεσσαλονίκη: ἐκδ. Πουρναρᾶς, 2006. 9. Τσαλαμπούνη, Αἰκ., Ἡ Μακεδονία στήν ἐποχή τῆς Καινῆς Διαθήκης, ἐκδ. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2002.
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-09-2023