Solidarity and cohesion in the European Union

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςSolidarity and cohesion in the European Union / Solidarity and cohesion in the European Union
ΚωδικόςΚΕ0Ε22
ΣχολήΚοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ανδρέου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600022049

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Πολιτικών Επιστημών 2023-σήμερα

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςSolidarity and cohesion in the European Union
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600231384
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: • είναι σε θέση να αξιολογούν κριτικά τις διαφορετικές διαστάσεις της αλληλεγγύης και τους διαφορετικούς μηχανισμούς προώθησής της που αναπτύσσονται σε εθνικό και σε Ευρωπαϊκό επιπεδο • διαθέτουν μια γενική εικόνα των φαινομένων και των προβλημάτων που αφορούν την χωρική διάσταση ττης ανάπτυξης • εξοικειωθούν με τη συζήτηση σχετικά με τη διαμόρφωση και την υλοποίηση αναπτυξιακών στρατηγικών σε Ευρωπαϊκό, εθνικό και υποεθνικό επίπεδο • εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τη φύση, τη δυναμική και τις επιπτώσεις της Ευρωπαϊκής διακυβέρνησης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η συζήτηση των ζητημάτων που αφορούν τις έννοιες της αλληλεγγύης και της συνοχής - δύο από τις θεμελιώδεις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι διαλέξεις εκκινούν με μία συζήτηση των διασυνδέσεων ανάμεσα στην αλληλεγγύη και την συνοχχή. δύο βασικών εννοιών. Ακολούθως διερευνώνται οι διασυνδέσεις ανάμεσα στη συνοχή και στην οικονομική ολοκλήρωση, προσδιορίζονται οι υφιστάμενες κοινωνικο-οικονομικές ανισότητες στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και σκιαγραφείται ο καταμερισμός έργου για την προώθηση της συνοχής ανάμεσα στην ΕΕ και στα κράτη μέλη. Μεγάλο μέρος του μαθήματος εστιάζεται στην ανάλυση της ιστορίας, της λογικής, των αρχών και του θεσμικού πλαισίου της πολιτικής συνοχής - μιας σύνθετης και φιλόδοξης Ευρωπαϊκής πολιτικής η οποία θεωρρείται ως το κύριο "εργαλείο αλληλεγγύης"της ΕΕ. Το μάθημα ολοκληρώνεται με μία συζήτηση του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας - ενός νέου, πρωτοφανούς και προσωρινού δημοσιονομικού εργαλείου που αποσκοπεί στην προώθηση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής της ΕΕ μέσω της προώθησης της ανθεκτικότητας και της βιωσιμότητας των Ευρωπαίκών κοινωνιών. Θεματικές ενότητες 1. Tο εννοιολογικό πλαίσιο 2. Περιφερειακές και εδαφικές ανισότητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση 3. Οικονομική ολοκλήρωση και περιφερειακή ανάπτυξη 4. Στόχοι, διλήμματα και εργαλεία της περιφερειακής πολιτικής 5. Η πολιτική συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ιστορική εξέλιξη, αρχές, χρηματοδοτικά μέσα, Στόχοι) 6. Η θεσμική διάσταση της πολιτικής συνοχής 7. Η εφαρμογή της πολιτικής συνοχής στα κράτη μέλη της ΕΕ 8. H εγκαθίδρυση του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 9. Η υιοθέτηση και η εφαρμογή των Εθνικών Σχεδίων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Λέξεις Κλειδιά
Ευρωπαϊκή Ένωση, αλληλεγγύη, οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, πολιτική συνοχής, ανθεκτικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις421,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων381,4
Εξετάσεις301,1
Σύνολο1104
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Andreou, G. (2017), “The EU New Economic Governance and EU Cohesion Policy: More Effectiveness and Less Solidarity?”, paper presented at ECPR Annual Conference, September, Oslo, available at https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/de5f5e73-38c1-403b-9503-dd610456be47.pdf (accessed 10 June 2019). Andreou, G. (2021), "Solidarity in the EU after 2020; prospects for the cohesion “policy space", Region & Periphery, Vol. 13, pp. 65–90. Bache, I. (2008), Europeanization and Multilevel Governance: Cohesion Policy in the European Union and Britain, Lanham: Rowman and Littlefield. Bachtler, J., Mendez, C. and Wishlade, F. (2013), EU Cohesion Policy and European Integration, Farnham: Ashgate. European Commission (2021), “Cohesion in Europe towards 2050; Eighth Report on Economic, Social and Territorial Cohesion”, Luxembourg: Publications Office of the European Union, available at https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion8/8cr.pdf (accessed 18 May 2022). Ladi, S. and Tsarouhas, D. (2020), “EU economic governance and Covid-19: policy learning and windows of opportunity”, Journal of European Integration, Vol. 42, No. 8, pp. 1041-1056.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-01-2023