Γενετική Βελτίωση Δασικών Φυτών για παραγωγή πρωτογενών και δευτερογενών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΓενετική Βελτίωση Δασικών Φυτών για παραγωγή πρωτογενών και δευτερογενών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας / Genetic Improvement of Forest Tree Species for high added-value primary and secondary products
Κωδικός75Ε
ΣχολήΓεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
ΤμήμαΔασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019469

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 14
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Συγκομιδής και Τεχνολογίας Δασικών ΠροιόντωνΕπιλογής Κατεύθυνσης742
Λιβαδοπονίας και Άγριας Πανίδας-Ιχθυοπονίας Γλυκέων ΥδάτωνΕπιλογής Κατεύθυνσης742
Δασοτεχνικών και Υδρονομικών ΈργωνΕπιλογής Κατεύθυνσης742
Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Φυσικών ΠόρωνΕπιλογής Κατεύθυνσης742
Δασικής Παραγωγής και ΔιαχείρισηςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης742
Προστασίας Δασών και Φυσικού ΠεριβάλλοντοςΕπιλογής Κατεύθυνσης742

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΓενετική Βελτίωση Δασικών Φυτών για παραγωγή πρωτογενών και δευτερογενών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600231452
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Κατανόηση των περριορισμών και δυνατοτήτων των ταχυαυξών δασοπονικών ειδών. 2. Εκπαίδευση επί των μεθόδων αναπαραγωγής των ταχυαυξών – καλλωπιστικών και δασοπονικών ειδών παραγωγής δευτερογενών προϊόντων. 3. Εκπαίδευση επί των μεθόδων Γενετικής Βελτίωσης και των τρόπων μεγιστοποίησης παραγωγής βιομάζας από Ταχυαυξή δασοπονικά είδη. 4. Εκπαίδευση επί της γενετικής βελτίωσης καλλωπιστικών δέντρων, θάμνων και φρυγάνων. 5. Εκπαίδευση και κατανόηση μεθοδολογιών γενετικής βελτίωσης για δευτερογενή προϊόντα δασικών φυτών από Φρουτοφόρα, αρωματικά, φαρμακευτικά, μελισσοκομικά και σηροτροφικά δασικά φυτά. 6. Εφαρμογή της εκπαίδευσης στην πράξη μέσω πειραματικής αυτόνομης άσκησης κατά την οποία οι φοιτητές οργανώνουν διαδικασίες, καταμετρούν και αναλύουν δεδομένα και τέλος λαμβάνουν αποφάσεις μέσω της σύνθεσης των πειραματικών αποτελεσμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ταχυαυξή δασοπονικά είδη – περιορισμοί, δυνατότητες για τη δημιουργία φυτειών: Α. Παραγωγής τεχνικής ξύλείας συγκεκριμένωv διαστάσεων, Β. Φυτείες βιομάζας (για χαρτοπολτό, μοριοσανίδες κ.λ.π.). Γ. Ενεργειακές φυτείες. Επιλογή των κατάλληλων γνωρισμάτων και εφαρμογή μεθόδων Γενετικής Βελτίωσης (μαζική φαινοτυπική επιλογή, υβριδισμός, εισαγωγή ξενικών ειδών) για παραγωγή τεχνικής ξυλείας, βιομάζας και χαρτοπολτού και τρόποι μεγιστοποίησης παραγωγής βιομάζας καθώς και βελτίωση ποιότητας ξύλου από ταχυαυξή δασοπονικά είδη όπως :Populus, Salix, Platanus, Alnus, Robinia, κ.άλ.. Δευτερογενή δασικά προϊόντα από: Φρουτοφόρα, αρωματικά, φαρμακευτικά, ξενιστές μυκορριζικών (εδώδιμων και μη) μυκήτων, μελισσοκομικά, σηροτροφικά δασικά φυτά. Επιλογή των κατάλληλων γνωρισμάτων για τη γενετική τους βελτίωση και δημιουργία φυτειών για την παραγωγή δευτερογενών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας. Καλλωπιστικά δασικά είδη (δένδρα, θάμνοι και φρύγανα) για τη δημιουργία φυτειών: Α. Αστικών περιοχών (για πάρκα, κήπους, δενδροστοιχίες, αυλές) Β. Περιαστικών περιοχών (περιαστικά δάση αναψυχής, δασοβοτανικούς κήπους κ.άλ.) Γ. Φυτείες μεταξύ αστικών περιοχών (δενδροστοιχίες εθνικών οδών, προστασία πρανών) Δ. Φυτείες ειδικών χρήσεων (παραγωγή Χριστουγεννιάτικων δέντρων, δημιουργία αντιανεμικών φρακτών, αποκατάσταση λατομείων, φυτοεξυγίανση). Βιοτικές-αβιοτικές καταπονήσεις των καλλωπιστικών ειδών στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον. Γενετική Βελτίωση – Σκοπός– Επιδιώξεις. Επιλογή των κατάλληλων γνωρισμάτων για τη γενετική τους βελτίωση μέσω μαζικής φαινοτυπικής επιλογής, υβριδισμού, εισαγωγής ξενικών ειδών και μεταλλάξεων. Τρόποι πολλαπλασιασμού Ταχυαυξών, Δασοπονικών Ειδών Παραγωγής Δευτερογενών προϊόντων και Καλλωπιστικών δασοπονικών ειδών: α) εγγενής, β) αγενείς (μοσχεύματα, εμβολιασμός, καταβολάδες, ιστοκαλλιέργεια) – Κλωνική Δασοπονία (δυνατότητες, περιορισμοί)–Επιχειρησιακές φυτείες (Ετοιμασία πολλαπλασιαστικού υλικού – Προετοιμασία αγρού για την εγκατάσταση καλλιέργειας Εγκατάσταση και καλλιεργητικές φροντίδες - Συγκομιδή – Αξιοποίηση
Λέξεις Κλειδιά
Ταχυαυξή, Καλλωπιστικά και δασικά είδη παραγωγής δευτερογενών προϊόντων και συστήματα αναπαραγωγής τους, μεγιστοποίηση παραγωγής βιομάζας και τεχνικής ξυλείας, δημιουργία ποικιλιών καλλωπιστικών δασικών δέντρων και θάμνων, Χριστουγεννιάτικα δέντρα, Μέθοδοι γενετικής βελτίωσης για φρουτοφόρα-αρωματικά-φαρμακευτικά-μελισσοτροφικά-σηροτροφικά δασικά φυτά, γενετική βελτίωση δευτερογενών προϊόντων δασικών φυτών, διαχείριση γενετικού υλικού.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διαλέξεις με χρήση εποπτικών μέσων και διαδικτύου. Επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και χρήση ακαδημαϊκής πλατφόρμας του Α.Π.Θ. για αποστολή εκπαιδευτικού υλικού.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις260,9
Εργαστηριακή Άσκηση40,1
Άσκηση Πεδίου100,3
Εκπόνηση μελέτης (project)100,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η επίτευξη των μαθησιακών στόχων θα αξιολογηθούν με βάση την γραπτή εξέταση του μαθήματος. Για την εξασφάλιση προβιβάσιμου βαθμού (τουλάχιστον 5) απαιτείται η επίτευξη προβιβάσιμου βαθμού της τελικής εξέτασης που περιλαμβάνει: - Ερωτήσεις σύντομης απάντησης από όλη την ύλη του μαθήματος - Επίλυση ασκήσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος Συμπληρωματικά, η αξιολόγηση μπορεί να γίνει και με γραπτή εργασία, προφορική εξέταση και δημόσια παρουσίαση της εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Πανεπιστημιακές Σημειώσεις Κ.Π. Πανέτσος. Γενετική και Βελτίωση Ταχυαυξών Δασικών Ειδών και Καλλωπιστικών Φυτών. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος. Διδακτικές σημειώσεις.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-07-2023