Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές: α) θα έχουν κατανοήσει έννοιες αειφορίας και αειφορικής χρήσης των φυσικών πόρων, β) θα έχουν κατανοήσει τα προβλήματα του περιβάλλοντος και τη σύνδεση αυτών με τη διαχείριση του περιβάλλοντος από τον άνθρωπο, γ) θα έχουν διερευνήσει τη σύνδεση της οικολογικής θεωρίας και γνώσης με τις αρχές της αειφορικής διαχείρισης οικοσυστημάτων, δ) θα έχουν κατανοήσει βασικές αρχές διατήρησης της βιοποικιλότητας, ε) θα μπορούν να εφαρμόσουν κριτήρια, παραδείγματα μηχανισμών σχεδιασμού και αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας προστατευόμενων περιοχών, ε) θα αναγνωρίζουν στο πεδίο περιβαλλοντικά προβλήματα και θα τα αξιολογούν, στ) θα έχουν ικανότητα διατύπωσης εναλλακτικών προτάσεων αειφορικής διαχείρισης του περιβάλλοντο, ζ) θα έχουν εισαχθεί στην εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων, και η) θα έχουν εξασκηθεί στην ανάπτυξη επιχειρηματολογίας σχετικά με τους μηχανισμούς και εργαλεία διατήρησης της βιοποικιλότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αύξηση παγκόσμιου ανθρώπινου πληθυσμού, κατανάλωση / εξάντληση φυσικών πόρων. Ερμηνεία εννοιών "Αειφορία" "Αειφορική χρήση φυσικών πόρων" "Αναπτυξη και περιβαλλοντικές επιτπτώσεις". Οικοσυστημικές υπηρεσίες. Ορισμοί - αρχές διαχείρισης πληθυσμών και οικοσυστημάτων. Διαχειριστικά εργαλεία (βιοπαρακολούθηση, διατήρηση πληθυσμών, προστατευόμενες περιοχές, αποκατάσταση οικοσυστημάτων)
Εργαστήρια μαθήματος
Δείκτες βιοποικιλότητας, βιοπαρακολούθηση, εκτίμηση πιέσεων και απειλών, διαχειριστικά σχέδια, αντιπαραθέσεις σε θέματα βιολογίας διατήρησης (π.χ. αποεξαφάνιση, οικοτουρισμός, κυνήγι)
Υπαίθρια άσκηση
Βιοπαρακολούθηση, εκτίμηση πιέσεων και απειλών.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Primack R., Μ. Αριανούτσου, Π. Δημητρακόπουλος, Ι. Διαμαντόπουλος, Ε. Βαλάκος, Π. Παφίλης και Ι. Παντής (2017) Βιολογία της Διατήρησης: Μια εισαγωγή, University Studio Press