Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές α) θα έχουν κατανοήσει τη δομή και λειτουργία των λιμνοποτάμιων οικοσυστημάτων εστιάζοντας στα υδρομορφολογικά, φυσικο-χημικά και ιδιαίτερα στα βιολογικά στοιχεία, β) θα έχουν κατανοήσει του τρόπους εκτίμησης και παρακολούθησης της οικολογικής ποιότητας των επιφανειακών υδάτων σύμφωνα με την Οδηγία (2000/60/ΕΚ) που έχει ως στόχο την προστασία και ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτων, γ) θα έχουν ευαισθητοποιθεί σε θέματα προστασίας και διαχείρισης των υδάτινων οικοσυστημάτων των εσωτερικών νερών, δ) θα είναι ικανοί να χρησιμοποιούν όργανα μετρήσεων πεδίου και πραγματοποίησης δειγματοληψιών, ε) θα είναι ικανοί να χρησιμοποιούν εργαλεία αναγνώρισης φυτοπλαγκτικών και ζωοπλαγκτικών οργανισμών καθώς και βενθικών μακροασπονδύλων και ψαριών, ε) θα εφαρμόζουν βιοτικούς δεικτες και θα χρησιμοποιήσουν εξειδικευμένο λογισμικό για στατιστική επεξεργασία, στ) θα έχουν εξασκηθεί στη χρήση της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης του
ΑΠΘ, την αναζήτηση βιβλιογραφικών πηγών, την ανάλυση, σύνθεση και υποστήριξη θεμάτων σχετικών με το αντικείμενο αυτενεργώντας μεμονωμένα ή/και σε ομάδες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Προέλευση λιμνών και ποταμών. Γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και τυπολογία. Φυσικά χαρακτηριστικά του νερού (φως, θερμοκρασία, παροχή, ταχύτητα κλπ.). Χημικά συστατικά του νερού (O2, CO2, ιόντα, pH, θρεπτικά, θείο, αγωγιμότητα, TDS, TSS, αλατότητα). Oργανισμοί (βένθος, πλαγκτό, νηκτό, ανώτερα φυτά) και μέθοδοι συλλογής τους. Τροφικά πλέγματα. Παραγωγικότητα. Ρύπανση, βιοπαρακολούθηση, βιοδείκτες. Διαχείριση. Νομοθεσία. Αποκατάσταση.
Εργαστηριακές ασκήσεις:
1. Αναγνώριση φυτοπλαγκτού, 2. Αναγνώριση ζωοπλαγκτού, 3. Δειγματοληψία πλαγκτού-εξέταση ζωντανού υλικού. 4. Αναγνώριση βενθικών μακροασπονδύλων, 5. Χρήση βιοτικών δεικτών, 6. Αναγνώριση ψαριών.
Υπαίθριες ασκήσεις:
Δειγματοληψίες βενθικών μακροσπονδύλων, ψαριών σε ποτάμια συστήματα, καταγραφή υδρομορφολογικών, φυσικών και χημικών χαρακτηριστικών – εκτίμηση πιέσεων.