ΘΕΩΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι / FILM THEORY I
Κωδικός1ΘΚ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕλευθερία Θανούλη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280007575

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 154
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600236933
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το πρόγραμμα των μαθημάτων - παραδόσεων διανέμεται και παρουσιάζεται αναλυτικά πάντα κατά το πρώτο μάθημα του εξαμήνου. Στη συνέχεια, αναρτάται στην πλατφόρμα e-learning, όπου θα αναρτάται και όποιο επιπλέον υλικό κρίνει απαραίτητο ο διδάσκων. Επιπρόσθετα, με την έναρξη των μαθημάτων θα αναρτηθούν επίσης: α) Η άμεσα προσπελάσιμη βιβλιογραφία, την οποία θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε στη σύνθεση των εργασιών σας, β) βοηθητικό σκαρίφημα για τη συγκρότησή τους, γ) κείμενα με το περιεχόμενο των εισηγήσεων για το κλασικό και το καλλιτεχνικό μοντέλο αφήγησης, όπως και δ) ο οδηγός βιβλιογραφικών αναφορών του ΑΠΘ.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Να αναλύει οποιαδήποτε ταινία εντοπίζοντας τα βασικά τεχνικά και μορφικά της στοιχεία (μιζανσέν, φωτογραφία, καδράρισμα, μοντάζ, ήχος) 2. Να αντιλαμβάνεται την έννοια της αφήγησης και να παρατηρεί σε κάθε ταινία τη διάκριση μεταξύ ιστορίας, πλοκής και στυλ. 3. Να κατατάσσει κάθε ταινία σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο αφήγησης με βάση τα χαρακτηριστικά της. 4. Να παρατηρεί την εξέλιξη των τρόπων αφήγησης και να εντοπίζει αποκλίσεις και παραλλαγές.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρουσιάζει και αναλύει τα βασικά μορφικά και αφηγηματικά χαρακτηριστικά των κινηματογραφικών ταινιών από όλο το φάσμα της κινηματογραφικής παραγωγής από την εμφάνιση του μέσου μέχρι σήμερα. 1η εβδομάδα Εισαγωγή στην έννοια της «θεωρίας»: Τι είναι κινηματογράφος; Τι είναι θεωρία κινηματογράφου 2η εβδομάδα Η μιζανσέν (Mise-en-scène): Η σύνθεση του κάδρου σε δύο διαστάσεις. Όψεις της μιζανσέν: Το σκηνικό περιβάλλον – Κοστούμια και μακιγιάζ – Φωτισμός – Έκφραση και κίνηση των ηθοποιών. (σελ. 199-242) Ανάλυση των ταινιών: Φίλησέ με μέχρι θανάτου (Όλντριτζ, 1955) και η Χαμένη Λεωφόρος (Λύντς, 1997) 3η εβδομάδα Η κινηματογραφική φωτογραφία: Η σύνθεση του κάδρου σε τρεις διαστάσεις (το κινούμενο κάδρο). Βασικές κινηματογραφικές μονάδες: καρέ, πλάνο, σκηνή, σεκάνς. Δημιουργία βάθους πεδίου, προοπτική, υφή εικόνας. (σελ. 243-260) Ανάλυση της ταινίας: Ο Γιος του Σαούλ (Νέμες, 2015) 4η εβδομάδα Το καδράρισμα: σύνθεση κάδρου σε δύο διαστάσεις. (σελ. 260-305) Ανάλυση των ταινιών: Το Άγγιγμα του Κακού (Γουέλς, 1958) και η Θηλιά (Χίτσκοκ, 1948) 5η εβδομάδα Το μοντάζ (κινηματογραφική «στίξη»): Η σύνδεση μεταξύ των πλάνων. (σελ. 306-353) Ανάλυση της ταινίας: Τα Πουλιά (Χίτσκοκ, 1963) 6η εβδομάδα Ο ήχος στον κινηματογράφο: Βασικά στοιχεία και δυνατότητες του κινηματογραφικού ήχου – Τύποι κινηματογραφικών ήχων – Ρυθμός – Πιστότητα – Η χωρική διάσταση του ήχου – Η χρονική διάσταση του ήχου. (σελ. 354-394) Ανάλυση της ταινίας: Η Συνομιλία (Κόππολα, 1974) 7η εβδομάδα Η Αφήγηση: πλοκή/ιστορία/στυλ και τα τρία συστήματα (αιτιότητα-χώρος-χρόνος). (σελ. 116-129) Ανάλυση των ταινιών: Μάρτυρας Κατηγορίας (Γουάιλντερ, 1957) και Ο Λαός Προστάζει (Κάπρα, 1941) 8η εβδομάδα Άσκηση: Η κινηματογραφική γλώσσα στην ταινία Ο Πολίτης Καίην (Γουέλς, 1939) (σελ. 138-152) 9η εβδομάδα Μοντέλα αφήγησης Ι: Κλασικό μοντέλο αφήγησης στον Αμερικανικό κινηματογράφο 1917-1960 (σημειώσεις διδάσκοντος). Ανάλυση των ταινιών: Ρεμπέκα (Χίτσκοκ, 1940) και οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης (Σκορτσέζε, 2002) 10η εβδομάδα Μοντέλα αφήγησης ΙΙ: Το καλλιτεχνικό μοντέλο αφήγησης στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο (σημειώσεις διδάσκοντος). Ανάλυση των ταινιών: Περσόνα (Μπέργκμαν, 1966) και 8 ½ (Φελλίνι, 1962) 11η εβδομάδα Επανάληψη- Ασκήσεις φιλμικής ανάλυσης – Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών/τριών 12η εβδομάδα Επανάληψη- Ασκήσεις φιλμικής ανάλυσης – Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών/τριών Ως 13η εβδομάδα λογίζεται η εβδομάδα του ΦΚΘ
Λέξεις Κλειδιά
κινηματογραφική γλώσσα, η μιζανσέν, η φωτογραφία, το καδράρισμα, το μοντάζ, αφήγηση, μοντέλο αφήγησης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
elearning, powerpoint, e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις521,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Συγγραφή εργασίας / εργασιών381,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Υπάρχουν ρητά προσδιορισμένα κριτήρια στο προγραμμα του μαθηματος. Η βαρύτητα της γραπτής απαλλακτικής εργασίας αντιστοιχεί στο 100% του τελικού βαθμού.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, Bordwell David,Thompson Kristin κωδικός:33153075 H εμπειρία του κινηματογράφου. Μια εισαγωγή. Timothy Corrigan, Patricia White, μτφ. Δ. Αλεξανδρή, επιστ. επιμ. Δέσποινα Κακλαμανίδου, Κλειδάριθμος, 2020. Βιβλίο [16408]: Εφαρμοσμένη Αισθητική στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο: Εικόνα, Ηχος, Κίνηση, Zettl Herbert Βιβλίο [1708]: 12 Μαθήματα για τον Κινηματογράφο, Βασίλης Ραφαηλίδης Λεπτομέρειες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. Routledge, 1985.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-09-2023