Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Να αναλύει οποιαδήποτε ταινία εντοπίζοντας τα βασικά τεχνικά και μορφικά της στοιχεία (μιζανσέν, φωτογραφία, καδράρισμα, μοντάζ, ήχος)
2. Να αντιλαμβάνεται την έννοια της αφήγησης και να παρατηρεί σε κάθε ταινία τη διάκριση μεταξύ ιστορίας, πλοκής και στυλ.
3. Να κατατάσσει κάθε ταινία σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο αφήγησης με βάση τα χαρακτηριστικά της.
4. Να παρατηρεί την εξέλιξη των τρόπων αφήγησης και να εντοπίζει αποκλίσεις και παραλλαγές.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρουσιάζει και αναλύει τα βασικά μορφικά και αφηγηματικά χαρακτηριστικά των κινηματογραφικών ταινιών από όλο το φάσμα της κινηματογραφικής παραγωγής από την εμφάνιση του μέσου μέχρι σήμερα.
1η εβδομάδα
Εισαγωγή στην έννοια της «θεωρίας»: Τι είναι κινηματογράφος; Τι είναι θεωρία κινηματογράφου
2η εβδομάδα
Η μιζανσέν (Mise-en-scène): Η σύνθεση του κάδρου σε δύο διαστάσεις. Όψεις της μιζανσέν: Το σκηνικό περιβάλλον – Κοστούμια και μακιγιάζ – Φωτισμός – Έκφραση και κίνηση των ηθοποιών. (σελ. 199-242)
Ανάλυση των ταινιών: Φίλησέ με μέχρι θανάτου (Όλντριτζ, 1955) και η Χαμένη Λεωφόρος (Λύντς, 1997)
3η εβδομάδα
Η κινηματογραφική φωτογραφία: Η σύνθεση του κάδρου σε τρεις διαστάσεις (το κινούμενο κάδρο). Βασικές κινηματογραφικές μονάδες: καρέ, πλάνο, σκηνή, σεκάνς. Δημιουργία βάθους πεδίου, προοπτική, υφή εικόνας. (σελ. 243-260)
Ανάλυση της ταινίας: Ο Γιος του Σαούλ (Νέμες, 2015)
4η εβδομάδα
Το καδράρισμα: σύνθεση κάδρου σε δύο διαστάσεις. (σελ. 260-305)
Ανάλυση των ταινιών: Το Άγγιγμα του Κακού (Γουέλς, 1958) και η Θηλιά (Χίτσκοκ, 1948)
5η εβδομάδα
Το μοντάζ (κινηματογραφική «στίξη»): Η σύνδεση μεταξύ των πλάνων. (σελ. 306-353)
Ανάλυση της ταινίας: Τα Πουλιά (Χίτσκοκ, 1963)
6η εβδομάδα
Ο ήχος στον κινηματογράφο: Βασικά στοιχεία και δυνατότητες του κινηματογραφικού ήχου – Τύποι κινηματογραφικών ήχων – Ρυθμός – Πιστότητα – Η χωρική διάσταση του ήχου – Η χρονική διάσταση του ήχου. (σελ. 354-394)
Ανάλυση της ταινίας: Η Συνομιλία (Κόππολα, 1974)
7η εβδομάδα
Η Αφήγηση: πλοκή/ιστορία/στυλ και τα τρία συστήματα (αιτιότητα-χώρος-χρόνος). (σελ. 116-129)
Ανάλυση των ταινιών: Μάρτυρας Κατηγορίας (Γουάιλντερ, 1957) και Ο Λαός Προστάζει (Κάπρα, 1941)
8η εβδομάδα
Άσκηση: Η κινηματογραφική γλώσσα στην ταινία Ο Πολίτης Καίην (Γουέλς, 1939) (σελ. 138-152)
9η εβδομάδα
Μοντέλα αφήγησης Ι: Κλασικό μοντέλο αφήγησης στον Αμερικανικό κινηματογράφο 1917-1960 (σημειώσεις διδάσκοντος).
Ανάλυση των ταινιών: Ρεμπέκα (Χίτσκοκ, 1940) και οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης (Σκορτσέζε, 2002)
10η εβδομάδα
Μοντέλα αφήγησης ΙΙ: Το καλλιτεχνικό μοντέλο αφήγησης στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο (σημειώσεις διδάσκοντος).
Ανάλυση των ταινιών: Περσόνα (Μπέργκμαν, 1966) και 8 ½ (Φελλίνι, 1962)
11η εβδομάδα
Επανάληψη- Ασκήσεις φιλμικής ανάλυσης – Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών/τριών
12η εβδομάδα
Επανάληψη- Ασκήσεις φιλμικής ανάλυσης – Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών/τριών
Ως 13η εβδομάδα λογίζεται η εβδομάδα του ΦΚΘ
Λέξεις Κλειδιά
κινηματογραφική γλώσσα, η μιζανσέν, η φωτογραφία, το καδράρισμα, το μοντάζ, αφήγηση, μοντέλο αφήγησης
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, Bordwell David,Thompson Kristin κωδικός:33153075
H εμπειρία του κινηματογράφου. Μια εισαγωγή. Timothy Corrigan, Patricia White, μτφ. Δ. Αλεξανδρή, επιστ. επιμ. Δέσποινα Κακλαμανίδου, Κλειδάριθμος, 2020.
Βιβλίο [16408]: Εφαρμοσμένη Αισθητική στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο: Εικόνα, Ηχος, Κίνηση, Zettl Herbert Βιβλίο [1708]: 12 Μαθήματα για τον Κινηματογράφο, Βασίλης Ραφαηλίδης Λεπτομέρειες