Παιδαγωγική του Κινηματογράφου Ι - Βασικές αρχές δημιουργίας ταινιών για παιδιά και νέους

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠαιδαγωγική του Κινηματογράφου Ι - Βασικές αρχές δημιουργίας ταινιών για παιδιά και νέους / Film Pedagogy I / Basic Principles of Filmmaking for Children and Young People
Κωδικός7ΠΓ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280005988

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 66
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό746

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600237093
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: α) να κατανοήσει τις διαφορετικές προσεγγίσεις που υπάρχουν για την κινηματογραφική εκπαίδευση και να σχολιάσει συγκριτικά και κριτικά αυτή που ο ίδιος θεωρεί ως πιο σημαντική β) να σχεδιάσει και να οργανώσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διδασκαλίας του κινηματογράφου στο χώρο του σχολείου γ) να κατακτήσει βασικές παιδαγωγικές αρχές (π.χ. ομαδοσυνεργατική και ενεργητική διδασκαλία, την ενθάρρυνση, την ανάπτυξη της κριτικής γνώσης κλπ.) δ) να αναπτύσσει επιχειρήματα για το ρόλο και την αναγκαιότητα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης ε) να πραγματοποιεί βιβλιογραφική έρευνα και να συντάσσει ακαδημαϊκό δοκίμιο
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
7ΠΓ1: Κινηματογραφική Εκπαίδευση/Παιδαγωγική του Κινηματογράφου Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται: α) ιστορικά η σχέση κινηματογράφου και εκπαίδευσης τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. β) τα κύρια θεωρητικά ρεύματα, που αφορούν το πεδίο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης (ΚΕ) (Film Education/Literacy) είτε στο πεδίο των ΜΜΕ (Media Education/Literacy) είτε ως αυτόνομο πεδίο, σύμφωνα με τις σύγχρονες εξελίξεις. γ) ο τρόπος οργάνωσης και σχεδιασμού μιας διδασκαλίας προκειμένου να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα ΚΕ στο σχολείο (θέαση, ανάλυση και παραγωγή μιας κινηματογραφικής ταινίας) δ) παραδείγματα ασκήσεων και πρακτικής εφαρμογής της ΚΕ στο σχολείο ε) οι βασικές παιδαγωγικές αρχές, που είναι απαραίτητες για την προσέγγιση των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος στο επόμενο εξάμηνο στ) οι προσπάθειες φορέων και οργανισμών για την εισαγωγή της ΚΕ στα αναλυτικά προγράμματα, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, καθώς και καλές πρακτικές, που υλοποιήθηκαν από φοιτητές/τριες κατά τα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη ζ) η σημασία της ΚΕ/ΠτΚ για την ανάπτυξη κοινού, την καλλιτεχνική εκπαίδευση, την ανάπτυξη της αισθητικής και της κριτικής ικανότητας παιδιών/νέων.
Λέξεις Κλειδιά
Παιδαγωγική του Κινηματογράφου, Κινηματογραφική Εκπαίδευση, Μιντιακός Κινηματογραφικός γραμματισμός, παιδική ηλικία - εφηβική ηλικία, εκπαίδευση, κινηματογράφος, Εκπαίδευση με/και στα ΜΜΕ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση Η.Υ., πρόγραμμα παρουσίασης powerpoint, λογισμικό αναπαραγωγής βίντεο, λογισμικό μοντάζ, βίντεο - κάμερα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1304,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών250,8
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1735,8
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στο τέλος του εξαμήνου ο κάθε φοιτητής παραδίδει μία εργασία κριτικής αποτίμησης των θεωριών που συνδέονται με το πεδίο της Παιδαγωγικής του Κινηματογράφου και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης σχετικού μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Επιλογές Συγγραμμάτων: Βιβλίο [98788358]: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, Δημήτρης Αθ. Παπαδόπουλος Λεπτομέρειες Βιβλίο [6044]: Καλλιτεχνική παιδεία και παιδαγωγικά συστήματα, Τιτίκα Σάλλα Λεπτομέρειες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλιογραφία Baptista, V. R., Burn, A., Reid, M. & Cannon, M. (2014). Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe. Revista Latina de Comunicación Social(69), σσ. 354-365. Bergala, A. (2016). The Cinema Hypothesis - Teaching Cinema in The Classroom and Beyond. Vienna: SYNEMA. BFI. (2013). Screening Literacy: Case Studies. European Commission. BFI. (2015). A Framework for Film Education. Ανάκτηση December 3, 2017, από https://www2.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/downloads/%20bfi-a-framework-for-film-education-brochure-2015-06-12.pdf Boutin, P. (2019). “Ecole et cinéma”: A national model for arts education in schools’. Film Education Journal, 2(1), 62–70. Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Burn, A. (2018). Reflections on The Cinema Hypothesis: A response to Alain Bergala. Film Education Journal, 1(1), σσ. 51-63. Burn, A. & Reid, M. (2012). Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe. Nordic Journal of Digital Literaacy, 7(4), σσ. 314-324. Fedorov, A. (2008). Media Education Around the World: A Brief History. Acta Didactica Napocensia, 1(2). Reid, M. (2018) ‘Film education in Europe: National cultures or European identity?’. Film Education Journal, 1 (1): 5–15. DOI https://doi.org/10.18546/FEJ.01.1.02 Southern, A. (2016). The Ministry of Education Film Experiment: From Post-War Visual Education to 21st Century Literacy. Cardiff, United Kingdom: Palgrave Macmillan. Θεοδοσίου, Ν. (2017). Ο Freinet και ο κινηματογράφος. Στο Σ. Λάχλου, Χ. Μπαλτάς, & Δ. Καρακατσάνη (Επιμ.), Celestin Freinet. Θεσμική και κριτική παιδαγωγική. Για ένα ελεύθερο, ανοιχτό και συνεργατικό σχολείο (σσ. 275 - 281). Αθήνα: Οι εκδόσεις των Συναδέλφων. Θεοδοσίου, Ν. (2021). Όταν ο Κινηματογράφος πήγε σχολείο και γύρισε με κλάματα. Φεστιβάλ Ολυμπίας Παπαδόπουλος, Δ. (2021). Κινηματογραφική Εκπαίδευση. Τέχνη, Πολιτισμός και Παιδαγωγική. Πυξίδα της Πόλης. Χανιά. Παπαδόπουλος, Δ. (2014). Κοινωνικός Κινηματογράφος – Λέσχη. Περίπτωση έρευνας δράσης στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης Θεσσαλονίκης από την οπτική της Κριτικής Παιδαγωγικής. Στο Λ. Π. Γρόλλιος (Επιμ.), Η κριτική Εκπαίδευση στον Καιρό της Κρίσης. πρακτικά 4ου διεθνούς συνεδρίου Κριτικής Παιδαγωγικής 23 – 26 Ιουνίου 2014, 1, σσ. 865 – 888. Θεσσαλονίκη. Παπαδόπουλος, Δ. (2010). Οι απόψεις των παιδιών για τον κοινωνικό αποκλεισμό μέσω της κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Διπλωματική εργασία. Διαθέσιμο από: http://ikee.lib.auth.gr/record/123870/files/papad.pdf Ιστοσελίδες Για χρήσιμα links, ιστοσελίδες, υλικό, σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος, οι φοιητές/τριες μπορούν να ανατρέξουν στην ιστοσελίδα του διδάσκοντα https://dimpapadopoulos.wixsite.com/website https://dimpapadopoulos.wixsite.com/website/useful-link
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-10-2023