ΘΕΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ / TOPICS IN LINGUISTICS
ΚωδικόςΓΛΩ395
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020902

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλολογίας 2015-σήμερα

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 85
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Γλωσσολογίας Κατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-12

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600237181
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Εξετάσεις
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
*Browning, R. (1991). Η ελληνική γλώσσα, μεσαιωνική και νέα(μτφρ. Μ. Κονομή). Αθήνα: Παπαδήμας. Σελίδες: 76-118, 157-179. *Γιαννάκης, Γ. (2015). Οι Ινδοευρωπαίοι: Γλώσσα & πολιτισμός. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Σελίδες: 73-123. Thomason, S. (2019). Εισαγωγή στη γλωσσική επαφή(μτφρ. Ν. Λιόσης). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Σελίδες: 155-173, 201-239. Χριστίδης, Α.-Φ. (2014) [2001]. Ιστορία της ελληνικής: Από τις αρχές έως την ύστερη αρχαιότητα. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Σελίδες: 333-401, 435-518. *Βαρλοκώστα Σ. (2008). Γλωσσική κατάκτηση: Ο έμφυτος και υποσυστημικός χαρακτήρας της γλώσσας. Στο Κ. Πόταγας & Ι. Ευδοκιμίδης (επιμ.),Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο(σελ. 101-114). Αθήνα: Συνάψεις. Bonin, P. (2012). Ψυχολογία της Γλώσσας: Γνωστική προσέγγιση της παραγωγής των λέξεων. Αθήνα: Gutenberg. Κεφάλαιο 2, σελ. 63-94 Lycan, W. G. (2007). Φιλοσοφία της γλώσσας(μτφρ. Γ. Μαραγκός). Αθήνα: Gutenberg. Κεφάλαια 3 & 4. Παπαγγελή, Α., & Μαρίνης, Θ. (2010). Επεξεργασία δομικά αμφίσημων προτάσεων στην ελληνική ως Γ1 και ως Γ2. Στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, 30, 477-486. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Διαθέσιμο στο: http://ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_30_477_486.pdf Παπαηλιού, Χ. (2008). Η διυποκειμενική επικοινωνία ως αφετηρία της γλωσσικής ανάπτυξης. Στο Κ. Πόταγας & Ι. Ευδοκιμίδης (επιμ.),Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο(σελ. 115-130). Αθήνα: Συνάψεις. Ράλλη Α. (2019). Γλωσσική ανάπτυξη: Βρεφική, παιδική και εφηβική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. Κεφάλαιο 9 (Η γλωσσική ανάπτυξη σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σελ. 345-369). Ρεβυθιάδου, Α. (2021). Εισαγωγή στη Φωνολογία. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Κεφάλαιο 5. Ρούσσου, Ά. (2015). Σύνταξη: Γραμματική και Μινιμαλισμός[ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο:http://hdl.handle.net/11419/581. Κεφάλαια *7 και 8. Saeed, J. I. (2017). Σημασιολογία (μτφρ. Ε. Δημελά). Αθήνα: Πατάκης.Κεφάλαια 9 και *10. Σουκαλοπούλου, Μ. (2021). Η όψη στην Ελληνική ως Γ1/Γ2: Πειραματική διερεύνηση και εφαρμογές για τη διδακτική πρακτική (Διδακτορική διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Κεφάλαια 2 & 4. Στασινός. Δ. (2009). Ψυχολογία του Λόγου και της Γλώσσας. Αθήνα: Gutenberg. Κεφάλαιο 3. (Γλώσσα και Γνωστικές Λειτουργίες: 3.1 Γλώσσα και εγκέφαλος, 3.2 Γλώσσα και σκέψη), σελ. 75-117. Τάντος, Α., Μαρκαντωνάτου, Σ., Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ά., Κυριακοπούλου, Π. (2015). Υπολογιστική γλωσσολογία: Θεωρία και Πράξη με ειδική αναφορά στην Ελληνική Γλώσσα. [ηλεκτρ. Βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/2205. Κεφάλαια 4 (Σημασιολογικές προσεγγίσεις κειμενικών δεδομένων) και 5 (Σώματα κειμένων και εφαρμογές). Τσαγγαλίδης, Α. (2013). Το ρηματικό σύστημα της νέας ελληνικής: ζητήματα ορολογίας. Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας σε αλλόγλωσσους στην Ελλάδα. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο: http://elearning.greek-language.gr/mod/resource/view.php?id=271 Αγαθοπούλου, Ε. (2012). Το γλωσσικό εισαγόμενο στην κατάκτηση και την εκμάθηση Γ2. Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμοστο: http://elearning.greek language.gr/pluginfile.php/4063/mod_resource/content/4/glossiko%20eisagomeno-Agathopoulou.pdf Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ά. & Φλιάτουρας, Α. (2018). Από το λόγιο επίπεδο της νέας ελληνικής στην αρχαία ελληνική: Εφαρμογή και διδακτικές προοπτικές. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα,38, 37-50. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Διαθέσιμο στο: http://www.ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_38_37_50.pdf Ιορδανίδου, Ά., & Μιχάλης, Α. (2020). Διδασκαλία της γραμματικής της νέας ελληνικής με αξιοποίηση του παγκόσμιου ιστού: Κριτική επισκόπηση και εφαρμογές. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα,40,139-149. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Διαθέσιμο στο: http://www.ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_40_139_149.pdf Ιορδανίδου, Ά., & Σέργης, Γ. (2019). Νεοελληνική ορθογραφία: μελέτη λαθών και ζητήματα διδασκαλίας. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα,39, 465-474. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη). Διαθέσιμο στο: http://ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_39_465_474.pdf Κανελλοπούλου, Ε., & Φραγκιαδάκης, Γ. (2015). Η εκμάθηση και η διδασκαλία της ρηματικής όψης στην Ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα. Στο Δ. Παπαδοπούλου, Ε. Αγαθοπούλου & Κ. Πούλιου (επιμ.), Υποστήριξη της λειτουργίας των τάξεων υποδοχής: Ζητήματα γλωσσικής διδασκαλίας (σελ. 99-142). Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ΕΛΚΕ. Διαθέσιμο στο: http://diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi1/paradotea/Ypostiriksi_tis_leitourgias_twn_TY.pdf *Κουτσογιάννης, Δ., & Χατζηκυριάκου, Ι. (2018). Από τη διδασκαλία της γραμματικής στο παλίμψηστο της διδακτικής πραγματικότητας. Στο K. Ντίνας (επιμ.), Figura in Praesentia: Μελέτες αφιερωμένες στον καθηγητή Θανάση Νάκα(σελ. 213-235). Αθήνα: Πατάκης.Διαθέσιμο στο:http://pms-ritorikis.uowm.gr/wp-content/uploads/2019/06/15.%CE%9A%CE%BF%CF%85%CF%84%CF%83%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CC%81%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82.pdf *Κουτσογιάννης, Δ., Χατζηκυριάκου, I., Αντωνοπούλου, Σ., Παυλίδου, Μ., & Αδάμπα, Β. (2018). Η διδασκαλία της αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο: Συγκλίσεις καιαποκλίσεις. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, 38, 119-134. Διαθέσιμο στο: http://www.ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_38_119_134.pdf Παπαδοπούλου, Δ., Zmijanjac, K., & Αγαθοπούλου, Ε. (2008). Απόκτηση της συμφωνίας ουσιαστικού-επιθέτου στην Ελληνική ως Γ2: Συγκριτική μελέτη δύο διδακτικών παρεμβάσεων. Ανακτήθηκε στις 3/5/2021 από:http://www.enl.auth.gr/staff/agathopoulou/papa_ks_agatho_amgl30_draft.pdf Φιλιππάκη-Warburton, E. (2001). Η συμβολή της γραμματικής στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ήως ξένης γλώσσας. Στο Μ. Βάμβουκας, Μ. Δαμανάκης & Γ. Κατσιμαλή(επιμ.), Προλεγόμενα αναλυτικού προγράμματος για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά(κεφ. 8, σελ. 131-142). Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ. Διαθέσιμο στο: http://www.ediamme.edc.uoc.gr/diaspora/index.php?option=com_content&view=article&id=244:prolegomena-analytikou-programmatos&catid=137&Itemid=656&lang=el *Φτερνιάτη, Α., Τσάμη, Β., & Αρχάκης, Α. (2019). Μαζική κουλτούρα, γλωσσική ποικιλότητα και κριτικός γραμματισμός: σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση μιας διδακτικής παρέμβασης. Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου: «Γραμματισμός και Σύγχρονη Κοινωνία: Ταυτότητες, Κείμενα, Θεσμοί»(σελ. 567-583). Λευκωσία: Κύπρος
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-03-2023