Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα εμβαθύνει στην κριτική θεώρηση του αρχιτεκτονικού έργου και αναπτύσσει τις ικανότητες των φοιτητών/τριων στην συλλογή, ανάλυση και σύνθεση διεπιστημονικών δεδομένων που σχετίζονται με το πλαίσιο Αποτυχίας στην Πρόσληψη του Έργου της Αρχιτεκτονικής.
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• καλλιεργήσουν την προσωπική τους κριτική στάση απέναντι στον τρόπο με τον ποιο προβάλλεται το σύγχρονο αρχιτεκτονικό έργο
• κατανοήσουν θεωρητικούς άξονες της αρχιτεκτονικής κριτικής και τις ιδιαιτερότητες προσέγγισής της έννοιας της Αποτυχίας στην πρόσληψή του έργου
• συνδέσουν την φαντασμαγορία της εικόνας με την κριτική του έργου μέσω διεπιστημονικής έρευνας
• εξοικειωθούν με έννοιες της ψυχολογίας του χώρου ώστε να αφομοιώσουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στη διαδικασία πρόσληψης του έργου από διαφορετικούς χρήστες
• εξοικειωθούν με τη σύνταξη ερευνητικού θέματος για τις πολλαπλές αναγνώσεις της Αποτυχίας στην αρχιτεκτονική
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσεγγίζει κριτικά εκείνες τις πραγματικότητες της αρχιτεκτονικής των οποίων η αναφορά, και ακόμη περισσότερο, η διδασκαλία συχνά αποφεύγεται. Ανεξάρτητα από τη διαδικασία παραγωγής και προβολής, η επιτυχημένη αποτίμηση της Αρχιτεκτονικής δεν είναι καθόλου βέβαιη καθώς εναπόκειται στο ρίσκο μιας ουσιώδους κατανόησης και αφομοίωσης από το ευρύτερο πλαίσιο που την περιβάλει, την καθορίζει και την κατευθύνει. Υπό τον έλεγχο της πολιτικής και χωρικής οικονομίας, η Αρχιτεκτονική μπορεί και να αστοχήσει.
Η Αποτυχία ως έννοια είναι απογοητευτική, αρνητικά φορτισμένη ως σφάλμα. Δεν επιλέγεται, αλλά συνυπάρχει διαλεκτικά με την επιτυχία ως πιθανότητα. Η μελέτη και η εξήγηση της όμως διανοίγει για τον αρχιτέκτονα μονοπάτια ανάμεσα σε καλλιεργούμενες -και μη- αυταπάτες τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίσει, προστατεύοντας τον/την από την παραίτηση. Κυρίως όμως τροφοδοτεί σε σημαντικό βαθμό τη συνθετική σκέψη και την επινοητικότητα στην ελαχιστοποίηση και τον έλεγχο αστοχιών του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Η διερεύνηση της αντίφασης μεταξύ της πρόθεσης του σχεδιασμού και των παρατηρούμενων γεγονότων αποτελεί το βασικό άξονα του μαθήματος πάνω στον οποίον οι φοιτητές καλούνται να αναπτύξουν την δική του κριτική ματιά στη θεώρηση της Αποτυχίας, μια προβληματική που επιτηδευμένα αποφεύγεται ως η Αχίλλειος Πτέρνα της αρχιτεκτονικής.
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρήσεις της Αποτυχίας, αρχιτεκτονική πρόθεση, κριτική της αρχιτεκτονικής, πολιτική οικονομία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νίκος Σιδέρης, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ, 2006, FUTURA
Έφη Συγγολίτου, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 2009, Ελληνικά Γράμματα