Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επιχειρεί να εξοικειώσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές με μια διευρυμένη κατανόηση του φαινομένου της Μοντερνικότητας που εδώ νοείται ως η εμπειρία του εκμοντερνισμού όπως αυτός έχει επικρατήσει στο Δυτικό κόσμο. Το κεντρικό επιχείρημα που θα ερευνήσουμε είναι ακριβώς οι αλλεπάλληλοι Μοντερνισμοί που συνθέτουν τη συνθήκη της Μοντερνικότητας, οι πολλαπλές, και συχνά αντικρουόμενες κατασκευές του Μοντέρνου στο κυρίαρχο Δυτικό λεξιλόγιο κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, αλλά και οι πιο πρόσφατες παγκόσμιες εναλλακτικές θεωρήσεις του. Οι διαλέξεις οργανώνονται εβδομαδιαία βάσει προσώπων ή όρων. Το έργο των κυρίαρχων πρωταγωνιστών της ιστοριογραφίας του Μοντέρνου (Sigfried Giedion, Walter Gropius, Hannes Meyer, Mies van der Rohe, Philip Johnson, Manfredo Tafuri) που παρουσιάζεται στις σχετικές ενότητες χρησιμοποιείται για να αναδειχθεί η ευρύτητα και η πολυπλοκότητα της ιδεολογικής βάσης του φαινομένου που – κοινώς – αποκαλείται Μοντέρνο. Οι υπόλοιπες ενότητες αναλύουν βασικές έννοιες της Μοντερνικότητας (Αποικιοκρατία, Φιλανθρωπία, Ανθρωπισμός, κτλ.) που αναπαρήγαγαν, κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, τις κυρίαρχες συνθήκες της πατριαρχίας, της αποικιοκρατίας και του καπιταλισμού που σήμερα αμφισβητούνται από νέες προσεγγίσεις, όπως οι φεμινιστικές και μετα-αποικιοκρατικές αναλύσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρία, Σχεδιασμός, Μοντέρνο, Μοντερνικότητα
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
[33155129] Calinescu, M. 2011. Πέντε Όψεις της Νεωτερικότητας – Μοντερνισμός, Πρωτοπορία, Παρακμή, Κιτς, Μεταμοντερνισμός. Αθήνα: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
[15443] Τουρνικιώτης, Π. 2009. Ιστοριογραφία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
[22772163] Σημαιοφορίδης, Γ. 2005. Διελεύσεις – Κείμενα για τη Αρχιτεκτονική και την Μετάπολη. Αθήνα: Metapolis Press.